۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبر: 85585232
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزوینی ها به خطر غرق شدگی توجه بیشتری داشته باشند

۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبر: 85585232
قزوینی ها به خطر غرق شدگی توجه بیشتری داشته باشند

قزوین - ایرنا - کارشناس مسوول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: حوادث غرق شدگی در قزوین متاسفانه سالانه قربانی های زیادی دارد و باید این موضوع از سوی شهروندان جدی گرفته شود.

حمید گلناری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: غرق شدگی از ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و در نهایت خفگی اتفاق می افتد و با کاهش اکسیژن رسانی به بدن (هیپوکسی) و در نتیجه آسیب رسیدن به سلول‌های عصبی، فرد جان خود را ازدست می دهد.

وی ادامه داد: غرق شدگی فقط در دریا اتفاق نمی‌افتد بلکه با شنا یا آب تنی در محیط‌های دیگری مانند رودخانه ها، کانال‌های آب و یا دریاچه پشت سدها نیز این حادثه رخ می دهد.

گلناری با بیان اینکه غرق شدگی در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است و اکثر قربانیان آن را نیز کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: براساس آمارها، غرق شدگی در افراد مذکر بیش از افراد مونث اتفاق افتاده و این در حالی است که بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی و ضعف عضلانی می‌تواند فرد را مستعد غرق شدگی کند.

به گفته این مسوول، دریا، رودخانه، دریاچه پشت سد، کانال‌های آب، چاه و استخر از جمله مکان‌هایی در قزوین هستند که احتمال غرق شدگی افراد به دلایل مختلف در آنها وجود دارد.

وی در خصوص دلایل وقوع حوادث غرق شدگی، افزود: یکی از مهمترین دلایل این حادثه آن است که بسیاری از قربانیان غرق شدگی، در شنا کردن مهارت لازم را نداشته و به همین دلیل در مواجهه با آب‌های عمیق دچار مشکل می‌شوند و همچنین نبود تجهیزات ایمنی، عدم استفاده از جلیقه‌های نجات و سایر تجهیزات ایمنی هم نقش مهمی در بروز این حوادث دارد.

گلناری در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در قزوین، اظهار کرد: نصب علایم هشدار و اخطار مبنی بر شنا نکردن افراد در محیط های غیرایمن مانند کانال ها، آبگیرها، تالاب ها و سدها در سطح استان باید به صورت جدی تری صورت بگیرد تا شاهد وقوع چنین حوادث ناگواری نباشیم.

کارشناس مسوول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، موضوع آموزش از طریق رسانه ها نیز می تواند در میزان کاهش وقوع چنین حوادثی موثر باشد تا خانواده ها هنگام سفر از شنا کردن کودکان خود در مناطقی چون سدها، حوضچه ها، آبگیرها و یا کانال ها جلوگیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha