اجرای اپرای آوازی "حیدربابایه سلام" در تبریز پس از ۲۷ سال

تبریز- ایرنا- نمایش اپرت (نمایش آوازی یا اپرای سبُک) «حیدربابایه سلام» پس از ۲۷ سال دوباره در تبریز و به مناسبت فرا رسیدن روز شعر و ادب فارسی همزمان با سالروز ارتحال استاد شهریار به روی صحنه می رود.

به گزارش ایرنا، این نمایش در ۱۸ پرده و با اقتباس از منظومه مانای حیدر بابایه سلام به کوشش و کارگردانی دکتر «عبدالحسین لاله» و با حمایت شهرداری منطقه هشت تاریخی فرهنگی تبریز از ۱۵ شهریور به مدت ۱۲ روز اجرا می شود.

نویسنده و کارگردان این نمایش اپرت روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اعلام اینکه نمایش اپرت حیدربابایا سالام نخستین در نوع خود پس از انقلاب اسلامی در ایران به شمار می رود، گفت: نخستین اجرای این نمایش در سال ۱۳۷۱ و در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.

عبدالحسین لاله اظهار کرد: در آن دوره نمایش فوق پنج سال پس از اجرای تهران در تبریز نیز به دید علاقمندان گذاشته شد و امروز پس از ۲۷ سال دوباره نمایش حیدربابایا سلام را به روی صحنه می برم.

به گفته وی در اجرای این نمایش فاخر ۸۰ نفر اعم از بازیگر و عوامل اجرایی مشارکت دارند که تعداد ۵۰ نفر آنها به روی صحنه خواهند رفت.

لاله زمان اجرای این نمایش را ۱۵ تا ۲۷ شهریور ماه اعلام کرد و با بیان اینکه مدت نمایش یک ساعت و ۵۰ دقیقه است، افزود: این نمایش همه روزه از ساعت ۱۹ در تالار تربیت تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می رود که به احتمال زیاد و در صورت استقبال شهروندان می توان در ۲ نوبت نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

مجید مجیدی کارگردان شهیر سینما را میهمان ویژه روز افتتاح نمایش اپرت حیدربابایه سلام در تبریز

وی مجید مجیدی کارگردان شهیر سینما را میهمان ویژه روز افتتاح نمایش اپرت حیدربابایه سلام در تبریز اعلام کرد.

لاله با اشاره به اینکه زبان اجرای نمایش فوق فارسی و ترکی است، یادآور شد: تعداد چهار صحنه از مجموع صحنه های نمایش که اختصاص به زندگی استاد شهریار در تهران است، به زبان فارسی است و بقیه با زبان ترکی اجرا می شود.

اجرای اپرت "حیدربابایه سلام" در تبریز پس از ۲۷ سال
"حسین منیری فر" شهردار منطقه هشت تاریخی فرهنگی تبریز

شهردار منطقه هشت تاریخی و فرهنگی تبریز نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه این مجموعه از آثار فاخر و فرهنگی و تاریخی تبریز و آذربایجان حمایت می کند، اظهار کرد: شهرداری به عنوان نهادی عمومی و خدمات رسان علاوه بر اجرای طرح های مختلف عمرانی، باید به مقولات فرهنگی و هنری شهر نیز حساس بوده و وارد عمل شود.

حسین منیری فر افزود: بر همین اساس با دستور شهردار تبریز تمام مناطق برای حمایت از هنرمندان و تالیف و تدوین آثار ماندگار که بتواند بنیه های فرهنگی شهر را تقویت کند، مورد حمایت مالی قرار می گیرند.

وی نمایش فاخر و اصیل حیدر بابایه سلام را از جمله پروژه های فرهنگی و هنری مورد حمایت شهرداری منطقه هشت تاریخی فرهنگی تبریز برشمرد که هدف از آن حساس سازی شهروندان به فرهنگ و تاریخ و ادبیات بومی است.

منیری فر اعتبارات فرهنگی شهرداری منطقه هشت تاریخی فرهنگی تبریز در سالجاری را ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که تاکنون پنج دوازدهم آن در این حوزه هزینه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha