۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۶:۱۶
کد خبر: 85585496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضرت محمد (ص)از تولد تا بعثت +فیلم

۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۶:۱۶
کد خبر: 85585496
حضرت محمد (ص)از تولد تا بعثت +فیلم

شیراز-ایرنا- پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد{ص ) در خانواده ای سرشناس در مکه به دنیا آمدند، پدر ایشان حضرت عبدالله قبل از تولد پیامبر در سفر تجاری فوت کردند .

به گزارش ایرنا، مادر پیامبر گرامی، حضرت آمنه نیز در ۶سالگی بعد از تولد ایشان از دنیا رفتند و سرپرستی ایشان را پدر بزرگشان حضرت عبدالمطلب که انسانی سرشناس و موحد بود بر عهده گرفت و بعد از ۲سال حضرت عبدالمطلب نیز فوت کردند و سرپرستی ایشان به عهده عموی ایشان حضرت ابوطالب واگذار شد.

همچنین پیامبر گرامی مدتی بعد از تولد به دایه سپرده شدند و با حضور ایشان در خانه حلیمه سعدیه برکات زیادی در زندگی این بانو ایجاد شد.

حمایت از ستمدیدگان، لقب امین

حضرت قبل از نبوت شخصیت مهم و تاثیرگذاری در مکه به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای جهان بود، پیامبر در فعالیت های اجتماعی مانند حلف الفضول برای حمایت از ستمدیدگان بی پناه، نقش مهمی داشتند و لقب امین قبل از بعثت مهم ترین ویژگی ایشان است چرا که همه به پیامبر اعتماد داشتند و راهکارهای حضرت در بحران ها مانند ماجرا سنگ حجرالاسود مورد قبول واقع می شد.

ازدواج در ۲۵ سالگی

پیامبراکرم در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کردند، ایشان به دلیل فقر و تنگدستی ابوطالب با مردان حضرت خدیجه به شام برای تجارت رفتند، همراهان ایشان فضائل حضرت را برای بانو خدیجه نقل کردند و ایشان نیز دلبسته پیامبر شدند.

در سن ۳۵ سالگی به دلیل فقر شدید حضرت ابوطالب ، پیامبر سرپرستی فرزند ایشان ( امام علی ) را به عهده گرفتند.

یکی از رسم های پیامبر گرامی اسلام عبادت بود. ایشان قبل از نبوت هم هر سال به غار حرا می رفتند زمانی را به امور خدایی اختصاص می داد. در همین زمان بود که حضرت به پیامبری مبعوث شدند.

زندگانی حضرت در دوران مکه

سخت ترین دوران نبوت رسول گرامی اسلام شاید این دوران باشد. در این دوران پیامبر مامور شدند به صورت مخفیانه مردم را با اسلام آشنا کنند. به دلیل سرشناس بودن ایشان همه با فعالیت های رسول خدا آشنا شدند و دشمنی ها شروع شد. کسانی که منافعشان به خطر می افتاد سراغ پیامبر و اطرافیان پیامبر آمدند تا شاید بتوانند ایشان را با خود همراه کنند.

اما پیامبر و اطرافیان پیامبر مانند حضرت ابوطالب پیشنهادهای آنان را قبول نکردند زیرا آنان فقط دستورات خدا را قبول داشتند و پیشنهادهای کفار خلاف دستورات خدا بود.اولین افرادی که به پیامبر ایمان آوردند حضرت خدیجه و امیرالمومنین علی بن ابی طالب بودند.

زندگانی حضرت در دوران مدینه

حضرت قبل از رسیدن مدینه صبر کردند تا امیرالمومنین به حضرت ملحق شوند. پیامبر در مدینه دین اسلام را بیشتر و دقیق تر برای مردم بیان کردند.

با قدرت گرفتن اسلام و مسلمانان در مدینه، کفار مکه برای جنگ با پیامبر آماده شدند. جنگ بدر، احد ، احزاب ( خندق ) ، تبوک و … موارد از این جنگ ها بود.

همه جنگ ها با پیروزی اسلام همراه بود. مگریک جنگ . جنگ احد ابتدا با پیروزی مسلمانان همراه بود اما به دلیل اینکه سربازان دستور پیامبر را فراموش کردند ، پیروزی به شکست تبدیل شد و حتی نزدیک بود پیامبر اسلام شهید شوند که با فداکاری یاران خاص حضرت مخصوصا امام علی ، پیامبر زنده ماندند.

تاریخ رحلت پیامبر اکرم(ص)

پیامبر خدا (ص) در تاریخ ۲۸ صفر سال ۱۰ هجری در مدینه منوره چشم از جهان فرو بستند، ایشان هنگام مرگ سر در سینه برادر خویش علی بن ابی طالب (ع) داشتند.

شهادت امام حسن مجتبی (ع)

یکی دیگر از مناسبت‌های این روز شهادت امام حسن (ع ) است. ایشان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند. طبق برخی منابع نیز آن حضرت در هفتم صفر و بنا بر قولی دیگر درپنجم ربیع الاول به شهادت رسیدند.

قاتل ایشان جعده دختر اشعث بن قیس است که با زهری که معاویه در اختیار او گذاشته بود، امام حسن علیه السلام را مسموم کرد. معاویه در مقابل این کار هزار درهم برای جعده فرستاد و وعده عقد او با یزید را داد، که در نهایت به آن نیز وفا نکرد. از زمانی که حضرت مسوم شد تا زمان شهادت و تاثیر سم بر کل بدن چهار روز طول کشید.

مراسم عزاداری در استان فارس

همچنین به مناسبت رحلت پیامبر اکرم ( ص) در ۲۸ صفر و شهادت امام حسن مجتبی مردم شیراز در حرم مطهر حضرت شاه چراغ ( ع ) و مردم سایر شهر ها در امام زاده ها ، مساجد و تکایا به عزاداری می پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha