قشم در سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) به سوگ نشست

قشم - ایرنا - آیین های ویژه عزاداری سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) که از شب گذشته از سوی مردم شیعه و سنی جزیره قشم آغاز شده امروز و امشب نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سراسر بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به ویژه شهرستان مرزی قشم در ۲۸ صفر عزادار رحلت رحمت للعالمین، رسول عدالت و پیامبر هدایت حضرت محمد مصطفی(ص) و سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام غرق عزا و ماتم است.

مردم خداجوی جزیره قشم از یکشنبه شب و امروز دوشنبه به صورت متمرکز در مساجد شهری و روستایی سرزمین آب و آفتاب در غم و عزای حضرت رسول اکرم(ص) و دومین امام شیعیان جهان اشک ماتم ریختند و در فراق رسول الله(ص) با خود زمزمه کردند «گوهر اشک عزای تو به هر کس ندهند - اهرمن را شرف داشتن خاتم نیست» .

در آیین‌هایی که از صبح امروز در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه قشم برگزار شده، مردم خداجو و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به صورت گسترده حضور یافته اند و با ریختن اشک ماتم، عمق ارادت خود را به پیامبر و خاندانش به نمایش گذاشتند و با خود نجوا کردند «رحمت عام تو جرم خاکیان را شد شفیع - موج دریا سیل را از چهره می شوید عبار».

در این مراسم ها، روحانیان و شخصیت های مذهبی در باره ابعاد زندگی و شخصیت خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص)، رسول رحمت و منادی وحدت و مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) امام دوم شیعیان جهان سخن گفتند و در وصف امام حسن مجتبی(ع) بانگ زدند «دست کریم خسته بخشش نمی شود - هر چند التماس گدایان همیشگی ست».

امروز نیز در مراسمی که به مناسبت بیست و هشتم صفر در سطح مساجد و حسینیه ها شهرهای مختلف این جزیره برگزار شد، مداحان اهل بیت با مرثیه خوانی و هیات های مذهبی و مردم خداجو با تشکیل دسته های عزاداری و سینه زنی و زنجیرزنی، ارادات قلبی خود را به پیامبر رحمت و امام معصوم نشان دادند.

آیین های ویژه عزاداری سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) از سوی مردم شیعه و سنی جزیره قشم نگین خلیج فارس امروز و امشب نیز ادامه دارد.

شهرها و روستاهای جزیره قشم از دیروز حال و هوای خاصی به خود گرفته است، همه جا سیاه پوش شده و مردم نیز جامه سیاه بر تن کرده اند.

در ایام رحلت خاتم انبیا محمد مصطفی(ص) و فرزندانش، فرشتگان عرش می گریند و عاشقانش با چشمانش اشک آلود، مرثیه غم می سرایند و باید که همه در رحلت پیوند دهنده آسمان و زمین به سوگ بنشینیم و با خود بگوییم «داغ پیغمبر است و بلایی ست بس عظیم - حیدر غریب گشته و زهرا شده یتیم».

حضرت محمد(ص) در سال عام الفیل (۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی های اخلاقی و رفتاری به نام های رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس و طه‌ لقب یافت.

پیامبر مهربانی ها در سن ۲۵ سالگی با بانوی بزرگوار خدیجه بنت خویلد ازدواج کرد و یگانه دخترش حضرت فاطمه الزهرا(س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر، با پیشوای اول شیعیان جهان حضرت امام علی(ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

پیامبر اسلام در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شد و به مدت ۲۳ سال عهده‌ دار امر رسالت و نبوت بود.

حضرت محمد(ص) علاوه بر رسالت، به مدت ۱۰ سال امر زعامت و زمامداری مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت ایشان کتاب آسمانی قرآن را به عنوان قانون جامع زندگی بشریت از سوی خداوند ارائه کرد.

پیامبر اکرم در سال ۱۱ بعثت، آخرین حج خود را با عنوان حجه الوداع انجام داد و در بازگشت در منطقه ای به نام غدیرخم از همین سفر پیامبر به امر خداوند امام علی(ع) را به عنوان امام و ولی مردم بعد از خود منصوب کرد و سرانجام در بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری از دنیا رفت.

امام حسن مجتبی(ع) نیز از سلسله امامت و ولایت اولین فرزند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به دنیا آمد، آن حضرت از نظر اخلاق و روش و سیادت، شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) بود و لقب های ایشان سبط، سید، زکی، مجتبی است که از همه معروف تر(مجتبی) است.

امام حسن(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به ۶ ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.

آن حضرت از عابدترین و بخشنده ترین افراد زمانش بود، ایشان بیست و پنج بار حج کرد، سه نوبت داراییش را با خدا تقسیم کرد و ۲ نوبت از تمام مال خود برای خدا گذشت، ایشان دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

امام حسن(ع) در روز ۲۸ صفر سال پنجاه هجری در حالی که ۴۸ سال از عمر پر برکتش می گذشت به تحریک معاویه به دست همسر خود(جعده) مسموم و شهید و در بقیع مدفون شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha