۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85585658
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت ۳۵ درصدی طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه

۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85585658
پیشرفت ۳۵ درصدی طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه

اراک - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: پیشرفت طرح انتقال آب از سد کوچری به شهرستان‌ ساوه به حدود ۳۵ درصد رسیده که تسریع در اجرای آن امری ضروری است.

نوربخش عسکری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح از سال ۹۱ شروع شده و قدمتی بیش از ۱۲ سال دارد اما در واقع از سال ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: خط انتقال اصلی این پروژه بزرگ عمرانی ۱۳۱ کیلومتر است که برای تکمیل این پروژه ۳۰ هزار میلیارد ریال و زمان افتتاح و بهره‌برداری از آن تیرماه سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی، با اشاره به اینکه تاکنون کار لوله‌گذاری ۳۵ کیلومتر از مسیر خط انتقال این طرح از منطقه دودهک دلیجان به سمت ساوه انجام شده، افزود: یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از ابتدای امسال تاکنون به این طرح تخصیص یافته و برای اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه دارد.

عسکری اظهار کرد: با توجه به تنش آبی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه و کاهش چشمگیر ذخیره آب در پشت سد ساوه، اتمام این طرح از اولویت های اصلی مدیریت استان مرکزی است.

وی گفت: حجم آب قابل انتقال از سد کوچری به ساوه و روستاهای مسیر ۱۴ میلیون متر مکعب در سال است و جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اضافه کرد: خطوط فرعی این طرح عمرانی نیز ۵۸ کیلومتر است که به روستاهای مسیر خط اصلی آب انتقال داده می‌شود.

عسکری یادآور شد: از ۱۳۱ کیلومتر خط انتقال اصلی این طرح، ۹۷ کیلومتر باقی مانده است و باید برای تسریع در آن راهکارهای فنی و اجرایی لازم مورد توجه قرار گیرد و طی ۹ ماه خط اضطراری آن به طول ۳۰ کیلومتر برای انتقال آب چاه‌های موقت انجام شود.

طرح انتقال از سد کوچری به ساوه از سد کوچری آخرین زنجیره انتقال آب کوچری استان‌های قم و مرکزی است.

سد ۲۰۷ میلیون متر مکعبی کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان برای تامین ۱۸۲ میلیون مترمکعبی آب شرب شهرهای قم، خوانسار، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان ایجاد شده است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان ۴۴۴ لیتر بر ثانیه (۱۴ میلیون مترمکعب) است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه، ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاها و ۴۴ لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha