دکتر «جلیل تجلیل»، استاد زبان‌وادب فارسی دار فانی را وداع گفت

تهران- ایرنا- دکتر جلیل تجلیل، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درگذشت.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، استاد جلیل تجلیل که عمر خود را به تحقیق، تالیف، ترجمه و تربیت هزاران دانشجو و علاقه‌مند فرهنگ و زبان فارسی گذرانده بود، امروز (دوشنبه، ۱۲ شهریور) در سن ۹۰ سالگی رهسپار راه نهایی و مقصد جاودان بشری شد.

وی که از نسل استادان پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به شمار می‌آمد و حشر و نشری با شعرا و ادبای هم‌عصر خود به ویژه استاد شهریار (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷) داشت، علاوه بر تدریس و تحقیق و تالیف، مسئولیت‌هایی نیز داشت؛ ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران برخی از این مسئولیت‌ها بود.

وی از علاقه‌مندان تحصیل به علوم دینی بود و نیروی عشق او را در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز کرد. پس از آن نیز با شوق فراوان پا به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز گذاشت و یادگیری را آغاز کرد. استاد تجلیل اواخر دهه ۴۰ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد و در کنار آموختن از اساتید دانشگاه تهران، در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، منطق و صرف و نحو آموخت.

استاد تجلیل از اعضای هیأت ممیزه و کمیته تخصصی دانشگاه تهران، شورای گسترش دانشگاه‌های کشور، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور هم بود.

اسرارالبلاغه (تألیف)، معانی و بیان، جناس در پهنه ادب فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیارالاشعار خواجه نصیرالدین طوسی (تصحیح) و کتاب‌داری نوین در اسلام بخشی از بی‌شمار آثار اوست.

وی مقالات فراوانی در نشریات داخلی و بین‌المللی معتبر منتشر کرده و در همایش‌هایی چون صورت‌گری شعر صائب تبریزی، صورت‌گری در شعر مولوی، فرهنگ همگانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویر در شعر فارسی حضور داشته‌اند.

از افتخارات استاد جلیل تجلیل، دریافت مدال درجه اول رتبه اولی دانش‌نامه لیسانس از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح تقدیرنامه وزارتی به مناسب عضویت در مجله بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی است. همچنین این استاد پیشکسوت در سال ۸۵ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

پیام تسلیت رئیس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در پی درگذشت استاد تجلیل، پیامی داد و درگذشت وی را تسلیت گفت. وی در این پیام نوشت: استاد تجلیل، علم و دین را در هم آمیخته بود.

سیدمحمد مقیمی افزود: همزمان با ایام رحلت رسول مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)، استاد فرزانه و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی، استاد دکتر جلیل تجلیل که در مکتب عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام پرورده شده بود، به جهان باقی شتافت.

وی افزود: استاد جلیل تجلیل نه‌تنها از برای ممارست علمی و آثار وزین ادبی با رویکرد زیبایی‌شناسی و بلاغی، که به خاطر داشتن بیان بلیغ، کلام نافذ، حسن خلق، تواضع کم‌نظیر و ساده‌زیستی همواره مورد احترام جامعه علمی و عالمان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و ادب کشور بود.

چهره‌هایی نظیر استاد تجلیل که علم و دین را در هم آمیخته‌اند، نه فقط استادی شاخص برای حوزه تخصصی خود، که معیاری صادق و تراز برای همه پویندگان راه علم و مشتاقان و تشنگان معنویت و انسانیت هستند و بایسته است که در دوره‌های منش استادی، بیش از این از سلوک و سبک زندگی ایشان گفته شود.

ضمن ابراز تأسف عمیق، درگذشت آن مرحوم را به خانواده داغدارشان و جامعه علمی و فرهنگی کشور به ویژه استادان، کارکنان و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور تسلیت عرض نموده و از پیشگاه ایزد منان برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جزیل و شکیبایی مسالت دارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha