۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۲۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85585869
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعمیق بحران سیاسی در فرانسه؛ افزایش فشارها بر مکرون

۱۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۲۹
کد خبر: 85585869
تعمیق بحران سیاسی در فرانسه؛ افزایش فشارها بر مکرون

تهران-ایرنا- «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه همزمان با افزایش فشارها از سوی حتی متحدانش برای معرفی نخست وزیر جدید، امروز (دوشنبه) با تعدادی از روسای جمهوری پیشین این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری فرانس ۲۴ نوشت: امانوئل مکرون روز دوشنبه تلاش هایش را برای یافتن نخست وزیر جدید، با گذشت دو ماه از بن بست سیاسی ناشی از انتخابات پارلمانی ناقص تشدید کرد.

وی با نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند دوتن دیگر از رئیسان جمهوری پیشین فرانسه، دیدار کرد.

میزبانی از برنارد کازنو نخست وزیر سابق فرانسه و خاویر برتراند از مقامات ارشد راست افراطی به عنوان نامزدهای احتمالی کرسی نخست وزیری از جمله برنامه های مکرون در این روز بود.

فرانسه از زمان انتخابات پارلمانی هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) در این کشور که به ائتلاف بزرگ چپ گراها در پارلمان منجر شد، بدون دولت دائمی اداره شده است.

دو نامزد احتمالی کرسی نخست وزیری در فرانسه، کازنو نخست وزیر سابق از چپ میانه و برتراند وزیر سابق از حزب راست گرا دیدارهای جداگانه ای با مکرون داشتند.

رایزنی با رئیسان جمهوری پیشین در شرایط تصمیم گیری های مهم ملی، در فرانسه مرسوم است و به همین دلیل مکرون در الیزه، میزبان سارکوزی که فعالیت های حزبی اش در غالب راستگرا خلاصه می شود و اولاند رئیس جمهوری سوسیالیست پیشن فرانسه بود.

مکرون تاکنون از پذیرش نامزد حزب چپ گرا خودداری کرده و گفته وی شانسی برای کسب رای اعتماد در پارلمان ندارد.

اما در بحبوحه بن بست سیاسی کنونی در فرانسه و همزمان با برپایی مسابقات المپیک و پارالمپیک، مکرون که کمتر از سه سال در قدرت بوده است، فرصت چندانی برای معرفی نخست وزیر جدید ندارد و روز به روز بر ناامیدی مخالفانش از عملکرد او افزوده می شود.

گمانه زنی ها درباره کازنو به عنوان نامزد احتمالی مکرون

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مکرون، صبح امروز با کازنو از مقامات سوسیالیست سابق و نخست وزیر ماه های آخر ریاست جمهوری اولاند بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ دیدار کرد.

تعمیق بحران سیاسی در فرانسه؛ افزایش فشارها بر مکرون

از دیدگاه مفسران سیاسی، کازنو شانس زیادی دارد که توسط مکرون به عنوان نخست وزیر معرفی می شود هر چند که انتصاب او دور از انتظار است.

یک مقام نزدیک به مکرون به خبرگزاری فرانسه گفت: انتصاب کازنو امکان پذیر است اما هنوز هم اطمینانی درباره آن وجود ندارد.

کازنو ۶۱ ساله است و سال ها از جمله در دوران حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ وزیر کشور بوده و مورد احترام طیف های مختلف سیاسی است.

با این حال حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» وعده داده به او رای نخواهد داد.

اما در سایه تردیدهای احتمالی، مکرون همچنین میزبانی از برتراند را در نشست عصر دوشنبه در برنامه داشت. برتراند نخست وزیر سابق فرانسه و از سران راستگرا منطقه «او دو فرانس» در شمال فرانسه بوده است.

سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه که به دنبال محکومیت به اختلاس پس از ترک قدرت به اتهاماتی که خود او آنها را انکار می کند، همچنان یک چهره با نفوذ در جناح راست باقی مانده است، معرفی برتراند را گزینه خوب توصیف و با معرفی کازنو مخالفت کرده است.

منابع الیزه که خواستند نامشان فاش نشود وجود نامزد سوم را انکار نکردند.

گمانه زنی ها بر «تری بوده» (Thierry Beaudet) رئیس گروه مشورتی شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی فرانسه متمرکز است که چهره ای کاملا ناشناخته برای فرانسوی ها محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha