میزگرد ایرنا/ رفع حفاری‌های معابر بجنورد در پیچ دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ چاره کار چیست؟

بجنورد- ایرنا- حفاری‌های نامناسب در کوچه ها و معابر شهر بجنورد علاوه بر نارضایتی و گلایه شهروندان موجب مخدوش کردن منظر و سیمای شهر و اختلال در تردد شده است و سیبل انتقادها به سمت دستگاه های خدمات‌رسان و شهرداری رفته و ضرورت دارد تا راهکارهای لازم در این خصوص ارائه شود.

به گزارش ایرنا، حفاری معابر و خیابان های بجنورد از معضلاتی که در مرکز خراسان شمالی وجود دارد و این کنده کاری ها توسط دستگاه‌های خدمات رسان در شهر انجام می‌شود و در بیشتر مواقع نسبت به اصلاح و مرمت مسیر حفاری شده متناسب با استانداردهای فنی و ضوابط حفاری اقدام نمی‌شود و شهروندان پس از مدتی شاهد فرو نشست، شکستگی و به دلیل زیرسازی نامناسب پستی و بلندی و در نهایت شکستگی یا ترک خوردگی آسفالت هستند.

شهرداری قبل از انجام هرگونه مرمت و آسفالت از دستگاه‌های خدمات رسان استعلامی را صادر می کند تا اگر دستگاه‌ها در آن مسیر یا معبر، برای احداث یا انتقال خطوط آب، برق و گاز برنامه‌ای در نظر دارد قبل از اینکه شهرداری معبر را مرمت و آسفالت کند حفاری را انجام دهند تا خود شهرداری در آن خیابان، کوچه یا معبر به صورت یکپارچه عملیات زیرسازی و آسفالت را انجام دهد تا عمر آسفالت بدون آسیب در حداکثر زمان خود حفظ شود.

ضرورت دارد دستگاه‌های خدمات رسان برای هرگونه حفاری از شهرداری مجوز أخذ کنند و قبل از مرمت و آسفالت معابر توسط شهرداری، خدمات رسانی لازم را در حوزه خود انجام دهند و از طرفی دستگاه نظارت شهرداری باید به صورت دقیق و میدانی بعد از صدور مجوز حفاری، نظارت لازم بر پیمانکاران دستگاه‌های خدمات رسان را انجام دهند تا عملیات مرمت و بازسازی مسیر با همان کیفیت و رعایت نکات فنی و حفاری انجام شود و شهرداری نیز موظف است بعد از اتمام کار عملیات بازسازی را با دقت انجام دهد.

آنچه که مسلم است دستگاه های خدمات رسان به دلیل بدهکاری ناشی از اخذ مجوزها با شهرداری بجنورد دچار مشکلاتی شده اند و به صورت جزیره ای عمل می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بجنورد در میزگردی به شرایط موجود و حفاری و کنده کاری هایی که موجب گلایه شهروندان شده پرداخته و دلایل این مشکل را با کارشناسان امر بررسی کرده است.

این میزگرد با حضور "سعید برومند" رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بجنورد، "موسی گریوانی" رییس بهره برداری بخش فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهرستان بجنورد، "رامین مرادی" رییس اداره شبکه دسترسی مخابرات خراسان شمالی و "افراسیاب رازیان" مدیر مخابرات شهرستان بجنورد برگزار شد.

میزگرد ایرنا/ رفع حفاری‌های معابر بجنورد در پیچ دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ چاره کار چیست؟

مشکل شهرداری: بدهکاری دستگاه‌ها و زیرسازی نامناسب گذشته

واحد حفاری از زیر مجموعه های معاونت فنی و عمرانی در شهرداری است و در خصوص هماهنگی و صدور مجوز بر روند اجرایی حفاری معابر توسط دستگاههای خدمات رسان نظارت دارد.

نوع اول مجوزهای حفاری به صورت تک انشعابی است که مالکان ساختمان ها با مراجعه به شهرداری درخواست مجوز کرده و پس از سیر مراحل اداری، تعهدات مربوطه را ارائه و مجوز لازم را اخذ می کنند و نوع دوم مجوزهای حفاری پیمانکاری و درخواست آن توسط شرکت های خدماتی به شهرداری ارجاع و سپس اجرا می شود.

شرکت های خدمات رسان از جمله آب و فاظلاب، برق، گاز و مخابرات برای کلیه حفاری های خود باید به شهرداری مراجعه و مجوز حفاری دریافت کنند و این عوارض بر طبق هزینه کارشناس، هزینه نظارت و عمر آسفالت (برحسب جنس رویه آسفالت) محاسبه شده و شرکت درخواست کننده حفاری مکلف به پرداخت آن هستند.

شهرداری بجنورد هزینه آسفالت معابر را بسیار گران می داند و اعلام می کند که بدهکاری دستگاه های خدمات رسان به این نهاد زیاد است و اگر این بدهکاری ها پرداخت شود بسیاری از مشکلات معابر و خیابان ها در خصوص آسفالت برطرف می شود.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بجنورد گفت: شهرداری بجنورد ۴۰ میلیارد ریال در سه سال گذشته بابت هزینه حفاری های شهری از مخابرات مرکز خراسان شمالی طلب دارد.

سعید برومند اظهارکرد: متاسفانه پرداخت و هزینه های حفاری دستگاه های خدمات رسان به شهرداری بسیار دیر انجام می شود و این پرداخت ها موجب تسریع طرح های نیمه تمام عمرانی و خدمات رسانی بهتر به شهروندان می شود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل مصوب شورای شهر بجنورد مجوزهای حفاری در داخل شهر هر ۶ ماه صادر و وضعیت و پرداخت ها در پایان سال تعیین تکلیف می شود.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بجنورد با اشاره به وضعیت آسفالت نامناسب شهر و گلایه شهروندان اضافه کرد: زیرسازی نامناسب در گذشته و حفاری های انجام شده از دلایل مهم این موضوع است.

وی ادامه داد: اکثر حفاری ها پس از پرکاری به دلیل زمان بر و هزینه بر بودن دچار مشکل می شوند و این خود در ترددها ایراد ایجاد می کند.

برومند با بیان اینکه مردم پس از پایان عملیات حفاری فقط شهرداری را متولی می دانند گفت: چنانچه هزینه های عملیات از دستگاه های خدمات رسان گرفته نشود باید مبالغ بسیاری صرف خرید قیر، مصالح و نیروی انسانی شود که از عهده شهراداری خارج است.

وی تاکید کرد: مساحت کل معابر شهر بجنورد ۶ میلیون مترمربع است که چهار میلیون مترمربع آن آسفالت و ۲ میلیون مترمربع خاکی است.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بجنورد بیان کرد: ۳۰۰ هزار مترمربع از معابر این شهر امسال روکش آسفالت شده و نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

عدم همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری

وی خاطرنشان کرد: مدیریت واحد شهری تا زمانی که به وجود نیاید این مشکلات همچنان وجود دارد و باید در این مواقع دیدگاه تمام دستگاه های مربوطه موردنظر قرار گیرد.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بجنورد بیان کرد: عملکرد جزیره ای و جداگانه ادارات و مدیران موجب نارضایتی مردم می شود بنابراین دستگاه هایی که حوزه کاری مشترک دارند به ویژه ادارات خدمات رسان باید همکاری موثری داشته باشند.

وی با تاکید بر ایجاد همدلی بین مسوولان دستگاه های خدمات رسان افزود: در صورت عدم هماهنگی بین مدیران این دستگاه‌ها بی اعتمادی شهروندان نیز بیشتر خواهد شد بنابراین مدیران باید برخی قوانین و دستورالعلمل های قابل انعطاف را به دلیل تسریع در رسیدگی به امور مردم، تعدیل کنند.

میزگرد ایرنا/ رفع حفاری‌های معابر بجنورد در پیچ دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ چاره کار چیست؟

فرسودگی شبکه فاضلاب بجنورد دلیلی دیگر از حفاری‌ها

رییس بهره برداری بخش فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهرستان بجنورد گفت: ۲۰۰ کیلومتر معادل ۴۵ درصد شبکه فاضلاب مرکز خراسان شمالی نیازمند توسعه است.

موسی گریوانی اظهارکرد: اکثر نشست های معابر و خیابان های بجنورد ناشی از نفوذ آب به لایه های زیرین آسفالت است و داستان نشست های کنونی در معابر بجنورد به ضعف مدیریت در ۱۵ سال قبل باز می گردد که مسیرهای معابر به خوبی زیرسازی نشده است.

گریوانی افزود: هزینه بالای آسفالت، صدور مجوزها، عدم همکاری دستگاه ها و اینکه شهرداری قوانین را محدود می کند خود باعث شده سرعت عمل کار این شرکت گرفته و پیشرفت فیزیکی کم شود.

وی در ادامه گفت: ۹۲۰ لیتر در ثانیه آب شرب وارد این شهر می شود که ۱۲۹ لیتر در ثانیه معادل ۱۴ درصد آن به دلیل فرسودگی شبکه هدر می رود و روزانه آب به زیر آسفالت نفوذ می کند.

وی با بیان اینکه قدمت برخی از شبکه های فاضلاب این شهر به ۷۰ سال قبل باز می گردد افزود: بجنورد ۲۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که عمق متوسط آن بالای سه یا ۲.۵ متر است و شهرداری پس از هر بار نشست اقدام به لایه لایه کردن آسفالت می کند.

رییس بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهرستان بجنورد ادامه داد: روند کنده کاری در بافت جدید شهر به تازگی تغییر یافته است و برای هر گونه کنده کاری توسط دستگاه های خدمات رسان باید استعلامات لازم از شهرداری گرفته و نظارت ها نیز تشدید شود.

مجوزهای دست‌وپاگیر و ضعف نظارت

وی بیان کرد: زمانی که شرکت آب و فاضلاب هزینه های کل عملیات اجرایی را پرداخت و شهرداری مجوز می دهد، باید اجرای طرح توسط این دستگاه ها جدی گرفته شود اما به خاطر مجوزها و سخت گیری ها اکثر پیمانکاران خوب از این استان خداحافظی کرده اند.

رییس بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهرستان بجنورد خاطرنشان کرد: پیمانکار خوب اکنون در بخش فاضلاب بجنورد وجود ندارد زیرا که موقع تجهیز کارگاه روند کار آنقدر زمان بر می شود که هنوز پیشرفت فیزیکی طرح به ۳۰ درصد نرسیده پیمانکاران ناراضی محل را ترک می کنند.

وی گفت: شرکت خدمات رسان پس از اخذ مجوز و کار پیمانکار موظف به اجرای تمام نکات هستند و چنانچه روش ها درست و نظارت باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

گریوانی افزود: هزینه های کل عملیات اجرایی باید جدی گرفته شود و روش ها درست اجرا شود، نبود اعتبارات، اوراق و اینکه پول نقد در دسترس نیست از جمله مشکلات این بخش محسوب می شود.

میزگرد ایرنا/ رفع حفاری‌های معابر بجنورد در پیچ دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ چاره کار چیست؟

هدف‌گذاری ۲۰۰ کیلومتر حفاری در بجنورد

رییس اداره شبکه دسترسی مخابرات خراسان شمالی گفت: حفاری ۲۰۰ کیلومتر برای اتصال به شبکه فیبرنوری در بجنورد هدف‌گذاری شد و و شهرداری باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

رامین مرادی اظهارکرد: طرح شهر هوشمند در شهرهای دیگر استان به شدت دنبال می شود و در شیروان ۱۲۰ کیلومتر حفاری فیبر نوری انجام شد این در حالی است که در بجنورد مرکز استان اجرایی نشده است.

وی ضمن تاکید بر تعامل بیشتر شهرداری افزود: مرکز استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و ضرورت دارد تا شهرداری قضاوت را کنار گذاشته و با تمام مدیران ارشد استان پشت میز سیاست‌گذاری بنشیند.

رییس اداره شبکه دسترسی مخابرات خراسان شمالی ادامه داد: شهرداری در کنار اجرای طرح فیبر نوری و خدمات ارتباطی باید کنار مخابرات باشد و سیاست گذاری کند نه اینکه رقیب ما باشد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح های فیبر نوری و خانه دار شدن مردم از اولویت های دولت سیزدهم بود و این مهم در پیشانی دولت قرار داشت بنابراین باید در این زمینه همکاری بیشتری بین دستگاه های ذیربط باشد.

مرادی در خصوص بدهی شهرداری بجنورد به مخابرات نیز گفت: شهرداری بابت سه فقره قطع کریدور مخابرات شرق کشور ۶۰ میلیارد ریال به مخابرات بدهی دارد چرا که بدون مجوز و استعلام این کریدور را قطع کرده است.

جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در حفاری‌های شهری

رییس اداره شبکه دسترسی مخابرات خراسان شمالی با گلایه از جزیره ای عمل کردن دستگاه های خدمات رسان در حفاری های شهری گفت: داشتن شهری آرام با امکانات موضوعی چند وجهی و فرابخشی است و با عملکرد جزیره ای امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: امروز دست اندرکاران و مدیران اجرایی متوجه شده اند که شرط حیات و داشتن شهری زیبا بستگی به همکاری دستگاه های خدمات رسان و شهرداری را دارد.

مرادی اضافه کرد: تمام تلاش مان این بوده است که امکانات موجود استان را در کنار هم قرار داده و با همکاری با شهرداری ها حفاری های داخل شهر که موجب گلایه شهروندان نیز شده است را سامان داده شود.

میزگرد ایرنا/ رفع حفاری‌های معابر بجنورد در پیچ دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ چاره کار چیست؟

خسارت ۹۰ درصدی حفاری ها به مخابرات

مدیر مخابرات شهرستان بجنورد نیز در این خصوص گفت: ۹۰ درصد از خسارت های مخابرات ناشی از حفاری های برق و گاز است و از آنجایی که شبکه مخابرات بالاتر از دیگر دستگاه ها در کانال قرار دارد به ناچار بیشتر آسیب می بیند.

افراسیاب رازیان اظهارکرد: روند اصلاح شبکه مخابرات بدلیل حساسیت های لازم و نارضایتی که در بین شهروندان ایجاد می کند نیاز به اصلاح سریع دارد و این موضوع موجب می شود تا در مواقع زیادی بروکراسی اداری و نامه نگاری ها انجام نشود چرا که روند کار طولانی می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مخابرات در خصوص صدور مجوزها با شهرداری مشکلی نداشته است افزود: چالش کنونی این ۲ دستگاه مربوط به پرداخت هزینه ها است، حفاری اجتناب ناپذیر و مجبوریم تا برای رفع خرابی و ارتباط رسانی مشترکین انجام شود.

مدیر مخابرات شهرستان بجنورد اضافه کرد: ماهانه به طور تقریبی بین ۳۰ تا ۳۵ مورد خرابی انجام می شود که باید سریع برطرف شود.

وی ادامه داد: بجنورد ۱۰۰ هزار مشترک تلفن سیمی و ۲ هزار مشترک فیبر دارد و تلفن های موبایل در استان نزدیک به یک میلیون است.

رازیان تاکید کرد: مشترکین تلفن ثابت به یک ارتباط پایدار نیاز دارند و ۲۴ ساعت بازه رفع خرابی است و برای رفع خرابی نیاز به حفاری است.

وی بیان کرد: مخابرات آخرین ارگان خدمات رسان است و تجهیزات خود را زیر آسفالت قرار می دهد، ارگان هایی که تجهیزات آنان زیر سیستم مخابراتی قرار دارد هر حفاری که انجام می دهند احتمال آسیب دیدن شبکه مخابرات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در خراسان شمالی ۱۳۸.۴۹ درصد است و یک میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha