برنامه پزشکیان در سیاست داخلی اجماع‌سازی و در سیاست خارجی توازن بین میدان و دیپلماسی است

تهران -ایرنا- یک فعال رسانه‌ای گفت: رئیس‌جمهور به دنبال آن است که بر سر مواردی که سال‌هاست در مورد آن‌ها اختلاف وجود دارد اجماع ایجاد کند و در سیاست خارجی هم به توازن بین میدان و دیپلماسی تاکید دارد.

علی‌اصغر شفیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه دیدار دولت‌مردان با رهبری دیدار بسیار خوبی بود، گفت: رهبری در این جلسه به صورت مبسوط در مورد وضعیت کشور صحبت کردند و اینکه به لحاظ اقتصادی در چه شرایطی هستیم به صورت کامل تشریح شد.

این فعال رسانه‌ای با تصریح به تأکید رهبری بر ضرورت تغییر وضعیت معیشت مردم و گرانی‌های موجود، گفت: این وضعیتی است که آقای پزشکیان تحویل گرفته، البته هیچ نقدی نداریم، چون اگر آقای پزشکیان نمی‌خواست نباید وارد این میدان می‌شد، پزشکیان این شرایط را می دانست و برای اصلاح آمده است. اینکه رهبری تأکید کردند این شرایط در شأن مردم ایران نیست، بسیار ارزشمند است. آقای پزشکیان درصدد آن است که از ظرفیت دولتی که تشکیل داده برای تغییر شرایط کشور استفاده کند.

شفیعیان با اشاره به تأکید رهبری بر استفاده از ظرفیت‌های کشور، افزود: ایشان در فرمایشاتشان بر این نکته تأکید داشتند که برخی نتوانسته‌اند از ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنند یا به طور کامل استفاده نکرده‌اند، ایشان هم‌چنین بر کار کارشناسی تأکید کردند، امری که مورد تأکید و جزء شعارهای آقای پزشکیان هم بوده است و رئیس‌جمهور سعی کرده تا به حال به آن پایبند باشد.

وی تأکید رهبری بر استفاده از جوانان را امری برشمرد که دست آقای رئیس‌جمهور را برای به کارگیری جوانان باز می‌گذارد تا در چند سال آینده نسلی از مدیران جوان را در اختیار داشته باشیم و زمانی که قرار است دولت‌ها عوض شوند، یا حتی اگر دولتی می‌خواهد تحولی در مدیرانش ایجاد کند ناگزیر به استفاده از افراد بالای ۷۰ سال نباشد.

این فعال رسانه‌ای افزود: اگر در دولت‌های قبل چنین نگاهی وجود داشت و مدیران جوان‌تری را در رده‌های میانی به کار گرفته بودند، الان دست آقای پزشکیان برای به کار گیری این جوانان در دولت باز بود و می‌توانست حتی از افراد زیر ۵۰ سال و ۴۰ سال به عنوان وزیر استفاده کند، اما دولت‌ها معمولا از افراد با سن بالاتر استفاده کردند، بنابراین برای دولت‌های بعدی چندان سرمایه انسانی جوان نداشتیم.

برنامه پزشکیان در سیاست داخلی اجماع‌سازی و در سیاست خارجی توازن بین میدان و دیپلماسی است

شفیعیان با اشاره به مفهوم «عدالت» به‌عنوان یکی دیگر از محورهای مورد تأکید رهبر انقلاب، تصریح کرد: «عدالت» و انصاف نقطه مرکزی گفتمان آقای پزشکیان بود، تأکید رهبری بر این مقوله، به رئیس‌جمهور برای پیشبرد برنامه‌هایش به ویژه در حوزه‌هایی مثل آموزش و بهداشت که نمی‌شود معیارهای اقتصاد آزاد را لحاظ کرد، کمک می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از تأکیدات ضمنی رهبری بن‌بست‌شکنی و پیدا کردن راه حل برای مشکلات و رها نکردن آن‌ها بود،بیان کرد: به نظر می‌رسد آقای پزشکیان در همین مدت کوتاه در بعضی موضوعات به جای ادامه مسیر گذشتگان، راه خودش را در پیش گرفت و یکی از این موارد استفاده از بانوان در مقام وزارت بود، در حالی که بسیاری از پیغام پسغام‌ها امری خلاف این را انتظار داشت.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص چند و چون رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم، اظهار کرد: در سیاست خارجی اعتماد اصل نیست و همیشه همه به هم بدبین هستند، مبنای سیاست خارجی بده بستان است و رهبری هم بر این امر تأکید داشتند. آنچه در سیاست خارجی تعیین‌کننده است منافع ملی است، هر کشوری به دنبال تأمین منافع خودش است، آمریکا، چین و عربستان هریک منافع خودشان را دنبال می‌کنند و نحوه تعامل با آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که منافع خودمان را تأمین کنیم. از این نظر سیاست خارجی دولت پزشکیان در تداوم راه تمام دولت‌هایی است که این رویکرد را معیار قرار داده‌اند.

شفیعیان با تصریح به این نکته که اصل سیاست‌گذاری در سیاست‌خارجی طبق قانون بر عهده رهبری است، گفت: اما در مقام اجرا بعضی از دولت‌ها در برخی مقاطع توازن بین میدان و دیپلماسی را آن‌گونه که باید رعایت نکردند و این سبب ایجاد تنش‌هایی در داخل شد؛ به این ترتیب پزشکیان راهی جدا از دولت‌های قبل در پیش نخواهد گرفت و سعی او بر این خواهد بود که این توازن حتما برقرار شود. آقای عراقچی هم در روزهای اخیر بر برقراری توازن بین میدان و دیپلماسی تأکید کرده است.

وی در تشریح معنای «وفاق ملی» به عنوان محوری‌ترین شعار مورد تأکید رئیس‌جمهور، تاکید کرد: برخی ممکن است توقع داشته باشند که در دولت باید از همه جناح‌ها حضور داشته باشند، این الزامی نیست، هرچند دولتِ آقای پزشکیان خیلی متنوع شکل گرفته و دیدگاه‌های مختلف در دولت حضور دارند، اما آنچه مقصود از وفاق ملی است این است که آقای پزشکیان به گونه‌ای صاحبان دیدگاه‌های مختلف را برای حل مسائل و مشکلاتی که گرفتار آنها هستیم به اجماع برساند.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: مسائلی که در دهه‌ها یا سال‌های گذشته در کشور مشکل‌ساز شده و بدون اجماع همه با هم حل شدنی نیست. پزشکیان نمی‌خواهد کار عجیبی کند و برای کسی نگرانی به وجود بیاورد. وی مسأله رفع تحریم‌ها را یکی از مصادیقی عنوان کرد که رئیس‌جمهور درصدد آن است در مورد آن بین نهادها و صاحب‌نظران و دیدگاه‌های مختلف اجماع ایجاد کند.

شفیعیان با بیان اینکه مردم انتظار دارند تحریم‌ها برداشته شود و بتوانند راحت‌تر زندگی کنند و تأکید رهبری هم بر رفع تحریم هاست، گفت: در مورد مسائل این‌چنینی اگر بشود همه نهادها و همه افرادی را که صاحب نظر و قدرت هستند را به اجماع رساند، می‌توان امیدوار بود مشکلاتی که تا به حال لاینحل بوده حل شوند.

وی درخصوص موارد دیگری که باید برای حل آن‌ها اجماع حاصل شود، گفت: موضوع دیگر مسأله فیلترینگ است، که باید بحث شود در چه سطحی فیلتر باید باشد و در چه سطحی نباشد. مسأله دیگر بحث سرعت اینترنت، و برخی موضوعات اجتماعی است که به نظر می‌رسد آقای پزشکیان توانایی به اجماع رساندن صاحب‌نظران و نهادهای مختلف را برای حل این مسائل داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha