۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85586005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعاون، نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه

۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبر: 85586005
تعاون، نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه

زنجان -ایرنا- تعاون که نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه است در توسعه اقتصادی یک جامعه نقش بسزایی دارد و توجه دولت‌ها به این مهم می‌تواند موجب اشتغالزایی و ایجاد رونق اقتصادی در کشور شود.

به گزارش ایرنا، تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه نقش بسزایی دارد و با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم و نوآوری‌ها شکوفا می‌شود.

در جهان امروز، برای کسب موفقیت در کلیه مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری و تعاون باشد تا بتوان به مقاصد عالی دست یافت.

به منظور ایجاد این همکاری در اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح شد و شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ به تصویب مجلس رسید و وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۰ تشکیل شد.

تعاونی ها، واحدهای کوچک اقتصادی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت می‌کنند و غالبا مالکیت مستقلی دارند، در واقع، تعاونی ها، سازمان‌هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین المللی تعاون اداره می‌شوند.

از آنجاکه تعاونی‌ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده به آنها پرداخته شده است.

اصل ۴۴ قانون اساسی، مهم‌ترین اصلی است که در مورد تعاونی‌ها آمده و در آن به طور مشخص، تعاون را یکی از بخش‌های سه گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند.

بر اساس این ماده، نظام اقتصاد ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و درست استوار است.

به طور خلاصه، تعاونی‌ها از بعد اقتصادی به عدالت، از نظر سیاسی به آزادی و از دیدگاه فرهنگی به ارزش‌های اخلاقی و دینی توجه دارند و بهترین جلوگاه پیوند مناسب میان اقتصاد، فرهنگ و سیاست شمرده می‌شوند.

با توجه به اهمیت تعاون و روز ۱۳ شهریور که به نام تعاون نامگذاری شده، خبرنگار ایرنا با فیروز معتمدی مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفت و گو کرده است.

تعاون، نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه

ایرنا: هم اکنون چند تعاونی با چه میزان اشتغالزایی در استان فعالیت دارد؟

حدود پنج هزار تعاونی در استان زنجان به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۴ مورد غیر فعال و راکد بوده و هزار و ۳۴۷ تعاونی فعال است و مابقی شرکت های تعاونی طبق قانون یا به سر آمدن موعد فعالیتشان، منحل شد.

این تعداد تعاونی فعال برای ۱۷ هزار و ۷۶۷ نفر در استان اشتغالزایی کرده است.

ایرنا.جهت گیری حرکت تعاونی های استان به کدام سمت هدفگذاری شده است؟

جهت گیری حرکت و فعالیت تعاونی‌های استان به سمت حلقه های مفقوده ارزش آفرین به ویژه در بخش خدمات است، رسته‌های فعالیت در این خصوص شامل بازاریابی و تامین مالی است و ما تلاش می کنیم با هدایت تعاونی‌ها به این سمت زمینه ارزش آفرینی در آنها ایجاد شود.

بر این اساس در راستای تحقق شعار سال، احیای تعاونی‌های غیرفعال استان و بازگشت آنها به چرخه تولید از طریق حمایت های بلاعوض و نیز پرداخت تسهیلات تکلیفی در دستور کار قرار گرفته است.

تعاون، نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه

ایرنا: برای حل مشکلات تعاونی ها در استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

طی یک و نیم سال گذشته با تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی‌های مهم و مشکل دار استان، حل مشکلات آنها مورد توجه قرار گرفت، به طوری که در این مدت، پیگیری مشکلات این تعاونی ها به صورت فرا دستگاهی در استان انجام شد که نتایج خوبی در پی داشته است.

برخی تعاونی ها در استان در مراجع قضایی مشکلاتی دارند یا اینکه در داخل خود تعاونی ها مسائلی به وجود آمده است که در ستاد ساماندهی برای حل این مشکلات تلاش می شود.

اعضای برخی تعاونی ها مشکل دار استان پیش از این دست به تجمعاتی می زدند ولی اکنون مسائل این تعاونی ها در مسیر حل شدن قرار گرفته است.

تاکنون از ۲۲ تعاونی مهم مشکل دار در استان، مشکل ۶ تعاونی بزرگ حل شده است.

تعاون، نماد فرهنگ همدلی و هم افزایی در جامعه

ایرنا. سال گذشته چه تعداد از مسائل تعاونی های مشکل دار استان برطرف شد؟

سال گذشته مسائل حدود ۲۲ تعاونی مشکل دار استان در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت.

حدود ۱۸ مورد از این تعاونی ها شامل تعاونی ها مسکن بودند که برخی از این تعاونی ها مشکلات دیگری غیر از اراضی خارج از محدوده داشتند، مابقی هم شامل تعاونی های چند منظوره هستند که اغلب شرکت های بزرگی به شمار می روند و با مشکلات متعددی مواجه شده اند.

ایرنا: عمده مشکل تعاونی های استان زنجان چیست؟

مهمترین و بزرگترین مشکل و مساله اصلی این تعاونی ها اراضی خارج از محدوده قانونی شهر است.

در کمیته رسیدگی به امور تعاونی های مشکل دار که همه دستگاه های اجرایی ذیربط حضور دارند، در مورد مسائل اراضی خارج از محدوده بحث و بررسی می شود که طبق مقررات مربوط به حوزه راه و شهرسازی و دفتر امور شهری استانداری صورت می گیرد.

همچنین مهمترین چالش و مشکل پیش روی توسعه بخش تعاونی، ترویج نشدن فرهنگ تعاون در سطح جامعه است، وقتی سخن از نقش ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور به میان می آید، باید همه دستگاه های اجرایی و سازمان های مسئول به وظیفه خود عمل کنند.

همچنین خلاهای قانونی، بی اعتمادی شهروندان و ضعف فرهنگ کار تیمی در استان از جمله موانع و چالش‌های رونق اقتصاد تعاونی‌ها در زنجان است که موجب شده فعالیت‌ها و اقدامات موفق این بخش نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha