انرژی‌های تجدیدپذیر راه برون رفت از خاموشی/ ظرفیت ۵۰ مگاوات برق تولیدی در میل نادر

زاهدان - ایرنا - یکی از مزیت‌های سیستان و بلوچستان انرژی‌های تجدیدپذیر است که با استفاده از این ظرفیت‌ها و ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بویژه در منطقه سیستان به علت وجود بادهای ۱۲۰ روزه می‌توان اقدام به تولید برق پاک مبنی بر برون رفت از خاموشی‌ها کرد.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد از نظر توسعه است که برخی از این ظرفیت‌ها خاص این استان بوده، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و نو یکی از این مزیت‌ها به شمار رفته که با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در منطقه سیستان می‌تواند این منطقه را به قطب تولید برق پاک تبدیل کند.

وجود خورشید تابان و سخاوتمندانه که نور سوزان خود را از شمال تا جنوب بر پهنه پهناور سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین استان های کشور می‌تاباند از یک سو، وجود دریای عمان در جنوب استان با امواج قوی اقیانوسی با ارتفاع بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون از سوی دیگر، می‌تواند نوع دیگری از انرژی‌های تجدیدپذیر را معرفی کند که نظیرش شاید در دیگری نقاط ایران وجود نداشته باشد.

در سال‌های گذشته بویژه در دولت سیزدهم با ارائه سند توسعه تحول نظام جمهوری اسلامی به مجلس، اقدامات خوبی برای بهره‌برداری از گنجینه خدادادی انرژی‌های تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان انجام شده و سرمایه‌گذاری‌هایی خوبی صورت ‌گرفته است.

سیستان و بلوچستان با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و همچنین استفاده از امواج اقیانوسی در جنوب استان می‌تواند به یک قطب تولید برق پاک در کشور تبدیل شود ساخت نیروگاه بادی در منطقه میل نادر که با توفان‌های ۱۲۰ روزه خود جز بزرگترین مزرعه بادی کشور محسوب می‌شود نمونه‌ای از اقدامات انجام شده بوده، همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای بهره‌برداری از تابش بی‌پایان انرژی خورشیدی و ساخت مزارع خورشیدی پهناور بادی هم می‌تواند این استان را به قطب تولید برق پاک از انرژی لایزال خورشید تبدیل کند.

نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در نیمروز و در شمال غرب زابل واقع شده که با ساخت این نیروگاه به ازای هر ۱۰۰ مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر آب و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود.

توربین‌هایی که منطقه میل نادربه کار برده شده برای سرعت‌های باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دماهای بالای محیط و شرایط گرد و غبار با اجرای آخرین اصلاحات تجهیز شده‌اند.

با این وجود سیستان و بلوچستان با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و همچنین استفاده از امواج اقیانوسی در جنوب استان می‌تواند به یک قطب تولید برق پاک در کشور تبدیل شود که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار باعث رفع ناترازی برق در استان و صادرات برق به کشورهای همسایه و ارزآوری نیز شود.

میل نادر؛ مستعد برای توسعه انرژی بادی در کشور

معاون فنی و مهندسی ساتبا از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور خبر داد و بیان کرد: ساختگاه‌های مندرج در مناقصه ساخت یک‌هزار و۷۵۰ مگاوات نیروگاه‌های بادی، کانال‌های باد شرقی کشور را پوشش داده که در جوار کشور افغانستان قرار دارد؛ در اصل این بادها از اختلاف ارتفاع بین دشت مرکزی ایران و ارتفاعات کشور افغانستان ناشی شده‌اند، بنابراین ساختگاه‌های مدنظر در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

علیرضا پرنده مطلق با بیان اینکه نیروگاه بادی میل نادر با ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفته، گفت: ساخت این نیروگاه به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در شمال غرب زابل به ظرفیت ۵۰ مگاوات با تکنولوژی روز توربین‌های بادی جهانی و قابل کارکرد در شرایط گرد و غبار و دمای بالا است.

وی بیان کرد: ساخت نیروگاه بادی میل نادر در سال ۱۳۹۹ آغاز و در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه سراسری متصل شد.

معاون فنی و مهندسی ساتبا ادامه داد: نیروگاه بادی میل نادر به صورت حدودی سالانه ۲۱۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید می‌کند که معادل ۷۰ درصد مصرف برق سه کارخانه سیمان سیستان، خاش و تیس در سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به مزایای بهره‌برداری از نیروگاه میل نادر زابل در سیستان و بلوچستان، افزود: منطقه میل نادر از زمین‌های همواری برخوردار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد منحنی باد در حال وزش در میل نادر در زمان اوج بار مصرف برق کشور یعنی اواسط خرداد تا اواخر شهریور به بالاترین حد ممکن می‌رسد که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز برق منطقه در فصل گرم سال باشد.

انرژی‌های تجدیدپذیر راه برون رفت از خاموشی/ ظرفیت ۵۰ مگاوات برق تولیدی در میل نادر

میل نادر ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات برق بادی

پرند مطلق منطقه میل نادر را مستعد برای توسعه انرژی بادی در کشور دانست و تاکید کرد: منطقه میل نادر پتانسیل احداث حداقل یک‎‌هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارا بوده و در منطقه رامشار نیز فضای خوبی برای توسعه نیروگاه‌های بادی وجود دارد؛ علاوه بر اینکه باید اذعان کرد که شرق ایران مستعد تامین یک سوم برق ایران با انرژی باد است.

وی خاطرنشان کرد: تمام نقاط میل نادر ظرفیت نصب توربین‌های بادی را داراست و اروپایی‌های آرزوی داشتن چنین مناطقی برای ساخت نیروگاه‌های بادی را دارند؛ ضمن اینکه ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در این استان سبب رشد صنعت و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی ساتبا گفت: از زمان آغاز ساخت نیروگاه بادی میل نادر در سیستان و بلوچستان زیرساخت‌هایی همچون برق، مخابرات و جاده آسفالته وجود نداشت که با کمک دستگاه‌های اجرایی ذیربط ایجاد شدند و با پیشروی پروژه و بهره برداری آن، برای حدود ۲۶۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد شده؛ ضمن اینکه نیروهای کارگری، فنی و عمرانی برای توسعه نیروگاه‌های بادی در کل استان و کشور آموزش دیده شدند.

بیشتر بخوانید:

وزیر صمت: توسعه نیروگاه میل نادر در دستورکار قرار گرفت

فیلم | بهره‌برداری از نیروگاه بادی میل نادر، دستاوردی دیگر از دولت سیزدهم

ثبت رکورد جهانی در نیروگاه بادی میل نادر

انرژی‌های تجدیدپذیر راه برون رفت از خاموشی/ ظرفیت ۵۰ مگاوات برق تولیدی در میل نادر

تولید ۵۰ مگاوات برق در میل نادر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: مزیت انرژی‌های خورشیدی باد در میل نادر ۵۰ مگاوات برق تولید می‌کند که این مقدار تولید برق به شبکه وصل شده و از یک سال گذشته تولید آن آغاز شده است.

داوود شهرکی افزود: هرچند که در قسمت توزیع برق با کمبودها و ضعف‌هایی روبرو هستیم؛ اما در تلاش هستیم که برخی از کمبودها را با انرژی خورشیدی جبران کنیم و که برای تحقق این موضوع توافق‌هایی با بخش صنعت و کارخانه بزرگ، برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی انجام ‌گرفته است.

ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر در زهک

فرماندار شهرستان زهک در خصوص ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر در زهک بیان کرد: حدود ۵۰۰ پنل خورشیدی پنج کیلوواتی در شهرستان زهک اجرا شده و تا یک‌هزار و ۵۰۰ واحد هدف‌گذاری شده و در حال اجراست.

حسن دهمرده افزود:این مقدار واحد پنل خورشیدی برای مردم شمال سیستان و بلوچستان که در گذشته زندگی را با کشاورزی و دامداری می‌گذراند؛ باعث ایجاد شغل پایدار و امرارمعاش خانواده سیستان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha