۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85586088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش تحلیلگران مصری به اصرار تل‌آویو برای ماندن در محور «فیلادلفیا» و گذرگاه «رفح»

تهران- ایرنا- تحلیلگران مصری با اشاره به اصرار رژیم صهیونیستی برای ماندن در محور «فیلادلفیا» و گذرگاه «رفح» به موضع‌گیری در این باره پرداختند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، «مصطفی بکری» تحلیلگر مصری با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با خروج از محور فیلادلفیا مجاور مرز مصر و فلسطین اشغالی، از آن به مثابه نقض الحاقیه امنیتی سازش صلح میان قاهره و تل آویو نام برد.

وی افزود: مصر پیش از این مخالفت خود را با حضور نیروهای اشغالگر اعلام کرده و درباره خطرناک بودن تداوم سیطره و اشغالگری اسرائیل بر این محور هشدار داده است. این تصمیم جدید کابینه اسرائیل چالش جدیدی است که مانع توقف جنگ غزه می‌شود.

بکری ادامه داد: اشغالگران بهانه های کاذبی دارند. مصر به همه تعهدات خود عمل کرد و اقدامات اسرائیلی ها به مثابه نقض توافق های سابق است.

این تحلیلگر اضافه کرد: موضع اصولی و ثابت مصر، مخالفت با اشغال فیلادلفیا و حضور نیروهای اسرائیلی در طرف دیگر گذرگاه رفح است. احدی نمی‌داند که سناریوهای آتی چه خواهد بود. همه باید متحد حامی ارتش بزرگمان باشیم.

«فرغلی طه» دیگر تحلیلگر مصر نیز خواستار اهتمام ویژه مصر به سینا و دست نکشیدن از آن شده است

«سعید اسماعیل» دیگر کارشناس مصری هم گفت: این موضع در قبال محور فیلادلفیا، فقط آزمونی عربی نیست، بلکه آزمونی ملی برای مصری هاست.

«نبیل فهمی» وزیر خارجه اسبق مصر نیز با اشاره به اصرار صهیونیست‌ها برای ماندن در محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح گفت: این اسرائیل بود که پس از عقب نشینی از غزه خواستار حضور نیروهای ناظر و پلیس مرزی مصر در طول گذرگاه به منظور جلوگیری از درگیری و رخنه بود.

وی در ادامه بر اهمیت نقش فعال مصر در موضوعات منطقه تاکید کرد و سکوت پیشه کردن را زمینه ساز بروز مشکلات دانست.

به گزارش ایرنا، پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که توافق نهایی برای مبادله اسرا نزدیک است اما «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اقدامات کافی را برای اجرای این توافق انجام نمی‌دهد.

مهمترین بن بست بر سر مذاکرات بین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی بر سر محور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) در طول مرز غزه با مصر و محور شرقی - غربی «نتساریم» در مرز غزه است.

نتانیاهو به بهانه جلوگیری از قاچاق و نفوذ شبه نظامیان تاکید دارد که باید کنترل این دو محور را در اختیار داشته باشد، اما حماس خواستار عقب نشینی کامل نیروهای صهیونیستی از نوار غزه است.

«سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس نیز روز چهارشنبه گفت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است.

وی افزود: اظهارات رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده اعتراف آمریکایی‌ها به این است که نتانیاهو مانع تلاش‌ها برای دستیابی به توافق می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha