همکاری ۶۵ میلیارد تومانی دانشگاه امیرکبیر با صنعت در هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳، ۴۹ قرار داد صنعتی با حجم ۶۵ میلیارد تومان بین اعضای هیات‌علمی این دانشکده و صنایع مختلف در زمینه هوش مصنوعی منعقد شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رضا صفابخش در نشست شورای دانشگاه، با اشاره به زمان تاسیس این دانشکده در سال ۶۷ افزود: در سال ۶۸ اولین دوره دانشجوی کارشناسی ارشد را برگزار کردیم، در سال ۷۰ پیشنهاد راه اندازی کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی را به وزارت علوم ارائه دادیم، علاوه بر این در سال ۷۲ کارشناسی ارشد نرم افزار را به فعالیت های دانشکده اضافه کرده و در سال ۷۴ به عنوان اولین دانشکده کشور، دوره دکتری رایانه را راه اندازی کردیم.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: همچنین در سال ۸۳ برنامه جدیدی را دانشکده پیشنهاد داد و آن ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات بود که این رشته با ۵ گرایش ایجاد شد، اما پس از تجربه برگزاری چند دوره، این رشته در سال ۹۸ از دانشکده جدا و به صورت یک برنامه میان رشته‌ای تبدیل شد. شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات از فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر منتقل شدند و در حال حاضر حدود ۲۴ عضو هیات علمی و ۱۰ نفر کارمند داریم.

وی تعداد دانشجویان کارشناسی این دانشکده را ۵۰۴، کارشناسی ارشد را ۱۹۳ نفر و دکتری را ۹۸ نفر ذکر کرد و ادامه داد: جمعا حدود ۸۰۰ نفر دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل و تحقیق هستند و مساحت این دانشکده حدود ۴ هزار متر مربع است.

صفابخش استخدام عضو هیات علمی و افزایش تعداد کارمندان در این دانشکده را ضروری دانست و یادآور شد: تعداد گرایش های مقطع ارشد ۵ رشته است که شامل معماری کامپیوتر، نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه های کامپیوتری و امنیت سایبری می‌شود.

ضرورت توجه جدی‌تر به بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها

وی از ایجاد ۵ گرایش جدید در برنامه های مصوب خبر داد و گفت: این گرایش‌ها شامل بازی های کامپیوتری، اینترنت اشیا، علم داده، الگوریتم و محاسبات و بیوانفورماتیک است، اگر این دانشکده امکانات لازم را داشته باشد می تواند رشد و در این حوزه ها فعالیت کند.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر حوزه بازی های کامپیوتری را بسیار مهم دانست و افزود: ما برای توسعه این رشته ها نیازمند توسعه تعداد اعضای هیات علمی و افزایش تعداد کارمندان هستیم. تعداد اعضای هیات علمی گرایش نرم افزار ۴ نفر، تعداد اعضای هیات علمی هوش مصنوعی ۹ نفر، شبکه های کامپیوتری ۲ نفر و امنیت سایبری ۲ نفر است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت تجهیزات آزمایشگاه‌های این دانشکده اظهار کرد: اسفند ماه سال قبل با اعتبارات تجهیزاتی که از سوی رئیس دانشگاه اختصاص یافت توانستیم بخشی از این تجهیزات را به روز رسانی کنیم. مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از سوی وزارت دفاع در این دانشکده راه اندازی شد و پیشنهاد می‌شود دانشگاه اعتباراتی برای تسهیل استفاده دانشجویان از سامانه سیمرغ دانشگاه اختصاص دهد.

صفابخش همچنین یادآور شد: قراردادهای همکاری صنعتی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ شامل ۴۹ قرار داد صنعتی و حجم این قراردادها ۶۵ میلیارد تومان می شود. با دو دانشگاه در آلمان و فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو همکاری و پروژه های مشترک با کشورهای آلمان، ژاپن و ایرلند داریم.

وی با بیان اینکه این دانشکده به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی از سوی وزارت دفاع معرفی شده است، گفت: با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال قرار است اعتبارات آن از سوی این وزارتخانه تامین شود. پیشنهاد کردیم در دانشگاه پژوهشکده هوش مصنوعی ایجاد شود که فعالیت آن می تواند فرادانشکده ای باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha