پیاده‌ به یاد اربعین به شوق زیارت امام غریب

ایلام - ایرنا - جاماندگان اربعین، مردمان و سادات میمه و زرین‌آباد در سالروز شهادت امام غریب حضرت ثامن‌الحجج(ع)، عاشقانه به شوق زیارتش و به یاد اربعین در رسمی دیرین، پیاده جان و تن را راهی آستان امامزاده سیدفخرالدین(ع) می‌کنند.

به گزارش ایرنا، محرم و صفر که می‌آید شور حسینی در تار و پود مردمان سرزمین‌مان ایران اسلامی جاری می‌شود و سیلان این شور در پیاده روی کنگره عظیم اربعین حسینی و میعادگاه عاشقان کوی دوست نمایان می‌شود و چشم جهانیان از این همه عظمت، شور و شوق به سید و سالار شهیدان، حیران و مبهوت می‌ماند و از درک آن عاجز، اما مردمان سیه‌پوش با پیشانی‌بند سبز و علم عزای حسینی، در دریای محبت اهل بیت(ع) برای رسیدن به کشتی و ساحل نجات پیاده شنا می‌کنند و از هوای اربعینی، روح و تن خود را صیقل می‌دهند.

اما در این میان هستند کسانی که از این راهپیمایی شورانگیز جامانده‌اند که بی‌شک دلشان جا نمانده و در محرم و صفر، روان را راهی حرم کرده و از فیوضاتش بهره‌مند می‌شوند، اینان که سودای دل به حضور در راهپیمایی اربعین دارند، در روز اربعین و یا در سالروز رحلت جانگداز پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) مصادف با ۲۸ صفر و شهادت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا(ع) قصد پیاده‌روی به نیت اربعین می‌کنند و چه جلوه‌های ناب و چه صحنه‌های فاخری که عیان می‌شود و روح، جان و تن را صیغل ناب می‌دهد.

مردمان استان ایلام و مرز مهران که خود میزبان زوار اربعین است، در این روزها(اربعین)، در خانه‌های خود با عنوان بیت‌الحسین(ع) پذیرایی زوار می‌شوند، موکب و ایستگاه صلواتی در مسیر تردد زوار فراهم کرده و آنچه در توان دارند به میدان خادمی زوار می‌آورند و حدود ۲۰ روز بلکه بیشتر استقبال و بدرقه زوار را تا خانه دوست و گذر از مرز را بر عهده می‌گیرند و خود را به دعای خیر زوار می‌سپارند.

مردمانی که گرچه به ظاهر جسمشان از اربعین جامانده اما روح و روانشان در خدمت به زوار اباعبدالله(ع) در مسیر تردد زوار در سیلان است، اربعین که تمام می‌شود و زوار بر می‌گردند، فرصتی می‌یابند تا عشق و علاقه خود را در قامت جاماندگان اربعین در پیاده‌روی به سمت امامزادگان و بقاع متبرکه در سالروز شهادت امام رضا(ع) و رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) به منصه ظهور برسانند.

پیاده روی جاماندگان اربعین در استان ایلام با حرکت مردمان این سامان به سمت بقاع متبرکه و امامزادگان، از سال‌های دور تا کنون به عشق اربعین و آستان حضرت دوست، برگزار می‌شود و در این میان مردمان و سادات منطقه زرین‌آباد و میمه دهلران با پیاده روی به سمت امامزاده سید فخرالدین(ع)، عشق و دلدادگی خود را به ائمه اطهار(ع) نشان می دهند تا روح و جان خود را با اقامه نماز جماعت در آیینه محبت اهل بیت(ع) بیابند.

پیاده‌ به یاد اربعین به شوق زیارت امام غریب

در این رسم و سنت حسنه، مردمان و عاشقان حسینی در شهر میمه مسافت ۲۲ کیلومتری و دوستداران اهل بیت(ع) در زرین‌آباد نیز مسافت ۱۰ کیلومتری تا امامزاده سید فخرالدین(ع) را در سالروز شهادت امام هشتم شیعیان با پای پیاده طی و عزاداری می‌کنند.

امامزاده سید فخرالدین (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که بقعه آن حضرت در نزدیک روستای" زرآب" از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران قرار دارد.

حرم مطهر امامزاده سید فخرالدین (ع) در مسیر جاده میمه به پهله زرین‌آباد قرار دارد و فاصله آن تا شهر میمه ۲۲ کیلومتر است و فاصله بارگاه این امامزاده تا مرکز استان ایلام ۱۱۰ کیلومتر و از بارگاه تا شهر دهلران قریب ۸۵ کیلومتر است.

مرقد مطهر این امامزاده جلیل‌القدر در منطقه‌ای کوهستانی و در میانکوه‌های بلند و نزدیکی رودخانه میمه واقع‌ شده است، زلالی رودخانه میمه و درختان بلوط موجب شده است که این مکان مذهبی علاوه بر جنبه معنوی از لحاظ گردشگری نیز مورد توجه مردم استان و سایر نقاط کشور باشد.

صحن مطهر این امامزاده در طول سال، محلی برای برگزاری زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و برگزاری کلاس‌های قرآنی و فرهنگی و همچنین مناسبت‌های دینی و مذهبی در طول سال به‌ویژه جشن‌های دهه کرامت و در میلاد مسعود و سالروز شهادت امام رضا(ع) پذیرای عاشقان و دوستداران اهل‌بیت (ع) است.

و اما فردا چهارشنبه چهاردهم شهریورماه ساعت هفت صبح در سالروز شهادت ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع)، آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از خروجی بخش‌های زرین‌آباد و سراب میمه شهرستان دهلران به طرف امامزاده سید فخرالدین(ع) برگزار می‌شود، آیینی که با عشق و ارادات مردمان این سامان به اهل بیت(ع) گره خورده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این خصوص اظهار کرد: مردم شهرهای زرین‌آباد و میمه هرساله در رسمی ماندگار، مسیر این شهرها را تا امامزاده سید فخرالدین(ع) در سالروز شهادت امام رضا(ع) پیاده‌روی می‌کنند.

حجت الاسلام "حسن شهیدی" با تاکید بر اینکه این آیین بیش از ۱۰ سال است که با حضور گسترده مردم منطقه برگزار می‌شود، یادآور شد: برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر تردد راهپیمایان، عزاداری و برپایی دسته های سینه زنی، برپایی و اقامه نماز جماعت در محل صحن امامزاده با حضور گسترده اقشار مختلف مردم منطقه و استان، حضور سخنرانان و مداحان برجسته استان و اقامه عزای سالروز شهادت امام رضا(ع) از جمله برنامه‌های این رسم دیرین است.

وی تصریح کرد: راهپیمایان بعد از پیاده‌روی در محوطه امامزاده گرد هم می‌آیند و در این اجتماع بزرگ، مراسم سوگواری و سینه‌زنی با حضور مداحان اهل بیت(ع) شهرستان دهلران برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام یادآور شد: در سالروز شهادت امام رضا(ع) آیین پیاده روی عزاداران و جاماندگان اربعین به سمت امامزاده‌های استان از جلمه امامزاده سید سیف الدین(ع) در دره‌شهر، امامزاده علی صالح(ع) در مهران، امامزاده سید عبدالله(ع) در ایوان و امامزاده سید فخرالدین(ع) در دهلران برگزار می‌شود.

حسرتش برای ما جاماندگان در سینه غوغاست

از شیفتگان کویش جا ماندن در دل چه دردهاست

جاماندگان معبر عاشقانه فکری کنید

گرچه از دست رفتن در این حسرت هم زیباست

به قول شاعر اصلا حسین جنس غمش فرق می‌کند

این راه عشق پیچ و خمش فرق می‌کند

آری دوستان بدانید اشک ما جاماندگان را هم

حسین(ع) دونه دونه خریدار است و این اوج تمناست

نیایش بی قراری نکن همراه دوستان

از راه دور یک السلام علیک فرستادن هم مقبول مولاست

به گزارش ایرنا، مقبره امامزاده سید فخرالدین(ع) از نوادگان امام هفتم شیعیان(ع) در روستای زرآب از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران در کنار رودخانه "تله شوراب" در کنار جاده ایلام به میمه و زرین‌آباد واقع شده و دارای گنبد و بارگاهی قدیمی است.

آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین و سوگواران سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) هر ساله با حضور باشکوه مردم شهرهای میمه و زرین آباد دهلران و دیگر مناطق استان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha