هیات‌های مذهبی تربت‌حیدریه را می‌توان از پایه‌گذاران تشرف به حرم رضوی در ماه صفر دانست

تربت حیدریه- ایرنا- پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه و حوزه تاریخ شفاهی تربت‌شناسی مدعی شد: در بین شهرهای خراسان بزرگ، تربت‌حیدریه نخستین شهرستانی است که به ابتکار یکی از هیاتهای مذهبی اش سفر به آستان قدس رضوی و زیارت امام هشتم شیعیان و عزاداری در محضرشان در انتهای ماه صفر مرسوم شده است.

محمد شریفی‌تربتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خاطرات مرحوم سیدمحمد قاسمی مسوول وقت هیات ابوالفضلی تربت‌حیدریه افزود: بهمن سال ۱۳۲۴ خورشیدی و همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی، ایام سوگواری حضرت رسول(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) مرحوم پدرم سیدحسین، از اعضای هیات امنای وقت هیات ابوالفضلی به سایر اعضا همچون مرحومان جلیل مشرفی و سید محمود اسحاق‌نیا پیشنهاد تشرف عزاداران هیات، به مشهد را مطرح کردند.

وی ادامه داد: بعد موافقت و هماهنگی که با مرحوم نجارنیا سرپرست هیات ابوالفضلی مشهد انجام شد، زمینه عزیمت زنجیر زن‌ها و سینه زن‌های هیات برای تشرف به آستان مقدس مطهر رضوی فراهم شد و به وسیله سه دستگاه کامیون عازم مشهد ‌شدند.

پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه گفت: عزاداران شب قبل از "چهل و هشتم"( منظور ۲۸ صفر است) در هیات ابوالفضلی مشهد مستقر و صبح روز جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۲۴ خورشیدی، زنجیرزنان و سینه‌زنان به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

شریفی افزود: به سبب همین رویداد بزرگ آیینی و مذهبی مرحوم حاجی نجارنیا پارچه‌ای در یاد بود این روز به هیات عزاداران تربتی تقدیم کرد و پس از آن مرحوم سیدحسین قاسمی نیز پارچه یادبودی تقدیم هیات عزاداران مشهد نمود.

هیات‌های مذهبی تربت‌حیدریه را می‌توان از پایه‌گذاران تشرف به حرم رضوی در ماه صفر دانست

وی با اشاره به متن پارچه نوشته که از ۷۰ سال پیش در این هیات نصب شده است مدعی شد: بر همین اساس نام تربت‌حیدریه به عنوان نخستین شهرستان و پایه‌گذار کاروان تشرف به حرم مطهر رضوی در ایام سوگواری اربعین و ۲۸ صفر ثبت شده‌ است.

او ادامه داد: در ماه صفر سال بعد نیز، سرپرست هیات ابوالفضلی مشهد از عزاداران هیات متحده ابوالفضلی تربت‌حیدریه برای تشرف به مشهد دعوت به عمل آورد و از آن سال این رسم در سایر هیات های مذهبی این منطقه و دیگر شهرستان‌های استان خراسان مرسوم شد.

در واکنش به این ادعا رییس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه ضمن تایید مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: من هم در کتابی این موضوع را خوانده‌ام و هم یک تخته پرده تاریخی که در محوطه داخلی هیات بر دیوار نصب شده، گواه این ادعاست.

حجت‌الاسلام محمدعلی فاطمیان افزود: از سوی دیگر تاکنون هیچ هیات یا حسینیه ای چنین ادعایی را مطرح نکرده‌ است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه همه ساله در ایام انتهایی ماه صفر و در ورودی جنوبی مشهد پذیرای زائران زیادی از استانهای اصفهان، کرمان، یزد، فارس، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha