۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۹
کد خبر: 85586260
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

معیار آسفالت ریزی در تبریز چیست؟

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۹
کد خبر: 85586260
معیار آسفالت ریزی در تبریز چیست؟

تبریز - ایرنا - یکی از بیشترین انتقادها در مورد عملکرد شهرداری ها، مربوط به وضعیت بد آسفالت خیابان ها و معابر است که در قانون به این نهاد واگذار شده و به رغم اینکه شهرداری ها بخش زیادی از بودجه عمرانی خود را صرف آسفالت ریزی می کنند اما به دلایل مختلف از جمله کیفیت بد آسفالت و رعایت نشدن اولویت بندی ها، نارضایتی های عمومی از وضعیت بد و خرابی آسفالت در بین شهروندان همچنان باقی است.

به گزارش ایرنا، در بیشتر روزهای سال حتی در روزهای برفی و بارانی، به دفعات دیده ایم که اکیپ های شهرداری و پیمانکاران مشغول آسفالت ریزی یا لکه گیری خیابان ها هستند تا امکان تردد آسان برای شهروندان را فراهم کنند و در واقع آسفالت ریزی نیز همانند نظافت و پاکیزگی شهر در شهرداری ها به امری روزمره تبدیل شده است.

همانطور که عنوان شد بیشترین انتقادها در مورد عملکرد شهرداری ها، مربوط به وضعیت بد آسفالت خیابان هاست که هر شهروندی نسبت به آن گلایه مند است، شهرداری ها نیز با توجه به شکایات شهروندان و همین طور مشاهدات میدانی خود، تصمیم به تجدید آسفالت خیابان ها یا معابر می گیرند تا به عنوان نهاد متولی این امر، بخشی از این گلایه ها و شکایات را برطرف کنند.

افزایش خودروها و عبور و مرور خودروهای سنگین از داخل شهر و همچنین کیفیت بد آسفالت و متناسب نبودن آن با شرایط آب و هوایی و حفاری های متعدد از سوی افراد حقیقی و حقوقی موجب کاهش طول عمر آسفالت شده و شهرداری ها برای بهبود وضعیت، به ناچار به فاصله کوتاهی که گاهی به ۲ سال هم نمی رسد اقدام به آسفالت ریزی مجدد و یا رویه کشی می کنند که بسیار هزینه بر است.

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، عمر مفید آسفالت خوب در کشور در بهترین حالت ۱۰ سال است و این رقم در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ سال است هر چند عدد دقیقی از عمر مفید آسفالت در تبریز در دست نیست اما مشاهدات و تجربه های گذشته نشان می دهد که این رقم بسیار پایین تر از ۱۰ سال است.

رویه معمول آسفالت ریزی خیابان ها اینگونه است که شهرداری تبریز با اعلام شهروندان و نظرات کارشناسان خود اقدام به تعویض آسفالت خیابان ها می کند که سهم خیابان های پرتردد و اصلی شهر از این آسفالت ریزی های سالانه به مراتب بالاتر بوده و این طبیعی به نظر می رسد.

برای سالجاری ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت ریزی و لکه گیری خیابان های تبریز در نظر گرفته شده و از ابتدای سال نیز هزاران تن آسفالت ریزی در خیابان ها و معابر شهر صورت گرفته تا رضایت شهروندان در این زمینه جلب شود.

معیار آسفالت ریزی در تبریز چیست؟

هرچند آسفالت ریزی و سنگ فرش خیابان ها و کوچه ها در مدیریت فعلی شهرداری تبریز افزایش یافته و تا حدودی موجب رضایتمندی شهروندان شده است اما برخی اوقات، همین آسفالت ریزی و سنگ فرش خیابان ها نیز مورد گلایه و انتقاد شهروندان است و شهروندان اینگونه مطرح می کنند که معیار شهرداری برای این کار چه بوده و با چه شرایطی، آسفالت خیابان یا کوچه ای تعویض و نوسازی می شود؟

همچنین شهروندان از این امر گلایه دارند که شهرداری تبریز آسفالت بد برخی خیابان ها را نمی بیند و به جای آن، آسفالت به مراتب بهتر برخی خیابان ها را تعویض می کند و این به واقع حیف و میل پول مردم در شهرداری ها بوده و نیاز است سازمان های نظارتی و اعضای شورا در این مورد ورود کنند و شک و شبهه ایجاد شده در اذهان عمومی را رفع کرده و از پول پاشی و ایجاد پروژه های غیرضرور برای پیمانکاران و احتمالا نزدیکان در این زمینه جلوگیری کنند.

البته ناگفته نماند که شهروندان تبریزی از عملکرد شهرداری این شهر در ارتباط با موضوع آسفالت و سنگفرش خیابان ها و معابر رضایت داشته و آن را غیرقابل مقایسه با مدیریت های قبلی عنوان می کنند اما خواستار شفاف سازی از سوی شهرداری در برخی موارد از جمله آسفالت تراشی ضلع شمالی خیابان چایکنار این شهر به رغم مطلوب بودن آسفالت آن هستند.

همچنین سنگ فرش برخی خیابان ها و معابر که کیفیت و وضعیت شان در مقایسه با سایر خیابان ها بهتر بود نیز مورد سئوال شهروندان است و نیاز است شهرداری در این موارد برای تنویر افکار عمومی، توضیحات لازم را ارایه کند.

هرچند معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز عنوان کرده که توزیع آسفالت در معابر و محلات شهر طبق اولویت بندی انجام می شود و معابر اصلی شهر و محلاتی که نیاز به آسفالت‌ریزی و یا لکه‌گیری دارند، توسط مناطق دهگانه و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز احصا شده است اما در برخی موارد دیده می شود که این اولویت بندی ها با آنچه که در شهر جلوی دید مردم و شهروندان است همخوانی ندارد.

متاسفانه نمونه های بسیاری از پروژه زایی برای اطرافیان و نزدیکان در مدیریت های قبلی شهرداری تبریز شاهد بودیم که خوشبختانه با ورود نهادهای نظارتی، جلوی ریخت و پاش ها در شهرداری که از طریق واگذاری به پیمان انجام می شود گرفته شد و امیدواریم در موارد مطرح شده نیز نهادهای نظارتی ورود کرده و شهرداری را ملزم به شفاف سازی در این زمینه ها بکنند.

طبق اعلام شهردار منطقه یک، حدود ۷۳۰ تن آسفالت در فاز سوم پروژه ساماندهی خیابان فارابی (چای کنار) توسط این منطقه توزیع و پهن می شود.

به گفته حمید شاهوردی، ۵۰ هزار متر مربع سطح ساماندهی و اصلاح خیابان فارابی (چای کنار) حد فاصل پل زیرگذر آبرسان تا پل شهید بهشتی (منصور) است که در چند مرحله آسفالت تراشی می شود.

وی اعلام کرد: هم اکنون این پروژه پس از آسفالت تراشی سه فاز عملیاتی، وارد مرحله توزیع آسفالت شده که در فاز سوم آن حدود ۷۳۰ تن آسفالت دیگر نیز در این مسیر توزیع شده است.

این خیابان یکی از پرترددترین خیابان های تبریز و شاهرگ ارتباطی شرق به غرب مرکز شهر به شمار می رود اما همانطور که قبلا نیر گفته شد وضعیت آسفالت این خیابان در مقایسه به خیابان های بی شماری که آسفالت خوبی ندارند انقدر هم بد نبود که نیاز به تعویض و هزینه زایی داشته باشد.

موضوع دیگری که نیاز است مورد توجه نهادهای نظارتی باشد کیفیت مصالح به کار گرفته شده در طرح های عمرانی از جمله آسفالت خیابان هاست که متاسفانه پس از چند روز از آسفالت ریزی، این ایراد به چشم می زند و موجب نارضایتی مردم شده و دیگر اقدامات شهرداری را تحت الشعاع قرار می دهد.

همانگونه که عنوان شد عمر مفید آسفالت خوب در تبریز پایین تر از ۱۰ سال و میانگین کشوری است و در این امر، سرد و خشک بودن هوای تبریز نیز بی تاثیر نیست از همین جهت، باید مصالحی به کار برده شود که متناسب با شرایط آب هوایی شهر باشد تا حداقل چند سالی دوام بیاورد.

به رغم گلایه مردم و مسئولان از کیفیت بد آسفالت، این مهم چندان مورد توجه جدی شهرداری نبوده و پیمانکاران بدون نظارت های کافی هر آسفالتی با هر کیفیتی را در خیابان ها توزیع و پهن می کنند که تنها پس از گذشت چند روز، موج موج شده و با نخستین بارش، از هم پاشیده می شود.

در تازه ترین مورد، دادستان تبریز به عنوان مدعی العموم و با شکایت اهالی و کسبه یکی از مناطق تبریز وارد موضوع آسفالت ریزی از سوی یکی از پیمانکاران شده و با حضور در محل و تایید صحت گزارش، ضمن دستور تشکیل پرونده قضایی، ناظر پروژه و پیمانکار مربوطه بازداشت شد تا نسبت به طی مراحل قانونی و برخورد لازم اقدام شود.

این اقدام دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مورد تقدیر و توجه شهروندان واقع شد و انتظار هم غیر از این نیست تا شاید پیمانکاران در کیفیت آسفالت و انجام مراحل آسفالت ریزی دقت بیشتری به خرج دهند.

برای امسال توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در معابر اصلی و محلات شهر با ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و طبق اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز در راستای ارتقای کیفیت و طول عمر آسفالت معابر، نظارت مستمری در مراحل مختلف تولید، انتقال و توزیع آسفالت صورت خواهد گرفت، امید است این گفته معاونت فنی در عمل نیز اجرا شود تا ضمن بهبود کیفیت و وضغیت آسفالت خیابان های تبریز، از هدر رفت پول مردم جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha