تقویت پیوند دفاع مقدس و هنر نمایش در دومین کنگره ملی شهدای مازندران

ساری- ایرنا- تولید و اجرای آثار نمایشی مختلف و متعددی با موضوع و محور شهدا و دفاع از میهن یکی از برنامه‌های دومین کنگره ملی شهدای مازندران است که طی هفته‌های اخیر در مناطق مختلف این استان به چشم آمده و هنر نمایش را در برنامه‌ای هدفمند به شکل برجسته‌تری با اقشار مختلف جامعه پیوند زده است.

به گزارش ایرنا، مسئولان برگزاری دومین کنگره ملی شهدای مازندران از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رویداد چند جانبه فرهنگی با محوریت پاسداشت یاد شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس آغاز کرده‌اند که تا کنون نیز بخشی از این برنامه‌ها در مناطق مختلف استان اجرایی شده است. یکی از این برنامه‌های متعدد و متنوع تولید و اجرای نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس است که تا کنون در شهرهای مختلف استان اجراهای صحنه‌ای و خیابانی و فضای باز این نمایش‌ها برگزار شده است.

یکی از شاخص‌ترین تولیدات نمایشی که به بهانه کتگره ملی شهدای مازندران اجرا شد، نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» است که از ۱۴ تا ۲۶ مرداد در ساحل سیترای نوشهر اجرا شد و هزاران نفر از شهروندان و مسافران طی ۱۰ شب به تماشای آن نشستند.

«راز سرزمین عشق» که به نویسندگی و کارگردانی حمید حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم بهادری و به ‌سفارش کنگره ملی سرداران شهید استان مازندران تولید شد، به گفته کارگردان این اثر از نظر تکنیک و فن‌های نمایشی از جدیدترین و به‌روزترین اتفاقات دنیاست که در خاورمیانه نمونه ندارد.

این نمایش روایتی از تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران است که قصه‌های مختلف را در قاب‌ اپیزودیک‌هایی نمایشی به مخاطب ارائه می‌کند. قصه‌هایی از آرش‌کمانگیر تا قوم تپورئی‌ها که زمان حمله اسکندر به‌شمال ایران در مقابل او ایستادگی کردند و مانع ورود اسکندر شدند در «راز سرزمین عشق» نمایش داده می‌شود.

حمله مغول به ایران و قصه شیخ‌خلیفه مازندرانی رهبر قیام سربداران که علیه مغول‌ها برخاست، قصه شیعه شدن مردم مازندران، لشکرکشی حسن‌ابن زید از ری به تبرستان به درخواست مردم این منطقه و تشکیل حکومت علوی، حماسه ۶ بهمن ۱۳۶۰ آمل، عملیات والفجر ۸ و دلاوری‌های رزمندگان مازندرانی در دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و واقعه خان‌طومان همگی در قالب یک نمایش میدانی با تلاش یک گروه ۲۳۰ نفره در این نمایش برای مخاطبان روایت شد.

در مدت اجرای «راز سرزمین عشق» در نوشهر به طور میانگین هر شب بین سه تا چهار هزار نفر مخاطب این نمایش شدند.

نرم نِواجش

یکی دیگر از آثار نمایشی اجرا شده در قالب رویدادهای فرهنگی دومین کنگره ملی شهدای مازندران، نمایش «نرمِ نِواجِش» از گروه نمایشی «میم» است که با کارگردانی موسی مرادی تولید شد و ۲۸ مرداد در سالن شهید سلیمانی کتابخانه عمومی قائمشهر روی صحنه رفت.

تقویت پیوند دفاع مقدس و هنر نمایش در دومین کنگره ملی شهدای مازندران
نمایش نرمِ نِواجِش

«نرمِ نِواجِش» همان‌گونه که از نام آن پیداست اثری بومی و مرتبط با خانواده شهدا است که در حال‌وهوایی بومی و با اقتباس از چشم‌انتظاری‌های مادران شهدای مازندران نوشته و تولید شده است.

عتیقه

علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که معمولا به دلیل برگزار شدن در سالن‌ها مخاطبان محدودی دارند، تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی هم به مناسبت کنگره ملی شهدای مازندران مورد توجه قرار گرفته است.

تقویت پیوند دفاع مقدس و هنر نمایش در دومین کنگره ملی شهدای مازندران
نمایش عتیقه

نمایش خیابانی «عتیقه» یکی از این آثار است که با موضوع ایثار و شهادت به نویسندگی و کارگردانی رسول اسماعیل‌زاده تولید و اجرا شد.

این نمایش نیز در قالب رویدادهای فرهنگی دومین کنگره ملی شهدای مازندران روز ۱۶ مرداد در ساحل سلمانشهر برای شهروندان و مسافران اجرا شد.

حراج

صبح چهارم شهریور و همزمان با اربعین شهادت امام حسین(ع) نیز نمایش خیابانی «حراج» از سری برنامه‌های فرهنگی هنری کنگره ملی شهدای مازندران در آستان امامزاده قاسم(ع) محمود اجرا شد.

تقویت پیوند دفاع مقدس و هنر نمایش در دومین کنگره ملی شهدای مازندران
نمایش حراج

طراحی و کارگردانی نمایش خیابانی «حراج» را حامد مربوط صادق هنرمند محمودآبادی تئاتر استان بر عهده داشت و میلاد عبدی و حسن رامی در این نمایش خیابانی به ایفای نقش پرداختند.

امروز ماموریت

نمایش خیابانی «امروز ماموریت» هم یکی دیگر از آثار نمایشی اجرا شده در مازندران به مناسبت دومیت کنگره ملی شهدای این استان است. نمایشی که هفته گذشته در روزهای هفتم و هشتم شهریور برای قائمشهری‌ها اجرا شد.

این نمایش که در گروه هنرهای نمایشی «گمان» و با نویسندگی و دراماتورژی عباس میار و کارگردانی اصغر میار تولید شد، با بازی احسان شیردل، امید اژدربین و رضا برمانبردار عصر هفتم شهریور در پارک ولیعصر(عج) و صبح هشتم شهریور در پارک شهرداری قائمشهر برای شهروندان اجرا شد.

علاوه بر این آثار چند اثر نمایشی دیگر نیز تا کنون در قالب رویدادهای فرهنگی و هنری دومین کنگره ملی شهدای مازندران تولید و اجرا شده و تا زمانی برگزاری کنگره در مهر امسال هم آثار دیگری قرار است در شهرهای مختلف استان اجرا شود.

به گزارش ایرنا، دومین کنگره ملی شهدا و سرداران شهید مازندران قرار است نیمه نخست مهر امسال در سالن ۶ هزار نفری شهید سلیمانی ماهفروجک ساری برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha