۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85586283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت گاردین از درد و رنج ساکنان غزه؛ «نمی‌توانیم از کودکان‌مان مراقبت کنیم»

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین نوشت: با شیوع بیماری فلج اطفال در غزه که جنگ، شرایط مراقبت های بهداشتی را نابوده کرده است، واکسیناسیون کودکان، به چالشی برای والدین تبدیل شده و آنها با تهدید جانی تازه ای برای فرزندان شان مواجه هستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این روزنامه به روایت معلم فلسطینی ساکن شمال غزه پرداخته و نوشت: او نیز مانند بسیاری دیگر از ساکنان این منطقه تلاش می کند غذا و آب کافی برای زنده نگه داشتن اعضای خانواده اش پیدا کند.

وی که از زمان آغاز جنگ غزه، تاکنون ۷ بار آواره شده است تلاش کرده پنج فرزندش را از درگیری ها نجات دهد. اکنون سرزمین فلسطین با تهدید تازه ای مواجه است: بیماری بشدت مسری و مرگبار فلج اطفال.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بمباران غزه توسط نیروهای صهیونیستی، سیستم مراقبت های بهداشتی در این منطقه را با تخریب یا آسیب رساندن به ۳۱ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه نابود کرده است.

حدود ۹۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در نوار غزه زندگی می کنند از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و بیشتر آنها در چادرهای پرازدحام و غیربهداشتی زندگی می کنند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هپاتیت، ذات‌الریه و بیماری‌های اسهالی مانند اسهال خونی، و همچنین گال، شپش و بثورات ناتوان‌کننده در حال حاضر شایع هستند.

معلوم نیست از بین بیش از ۴۰ هزار قربانی جنگ، میزان چه تعداد از آنها سهم مرگ و میر ناشی از بیماری ها هستند. اما یکی از بدترین نگرانی کارکنان مراقبت های بهداشتی، هفته گذشته زمانی که غزه اولین مورد فلج اطفال نوع دو را در ربع قرن گذشته ثبت کرد، تایید شد. این بیماری مسری می تواند باعث فلج و مرگ به خصوص در نوزادان و کودکان خردسال شود.

فلج اطفال در سال ۱۹۹۹ از منطقه نوار غزه ریشه کن شد، اما به نظر می رسد یک سویه از آن در آزمایش های عادی فاضلاب ها در ماه ژوئیه (تیر) شناسایی شد از یک واکسن خوراکی فلج اطفال که حاوی ویروس زنده ضعیف شده بوده است، درز یافته و در موارد نادری می تواند توسط افراد واکسینه شده دفع شود و به شکل جدید و مسری تبدیل شود.

اولین بار، هفته گذشته یک کودک ۱۰ ماهه به دلیل ابتلا به فلج اطفال از یکی از پاهایش فلج شد. وی به دلیل جنگ از واکسیناسیون عادی کودکان محروم شده بود.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده صدها نفر دیگر احتمالا آلوده شده اند اما علائم آن را بروز نمی دهند؛ موضوعی که هزاران کودک غزه را با تهدید مواجه کرده است.

دستکم ۹۰ درصد از ۶۴۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال در غزه، باید با دو قطره واکسن خوراکی در دو نوبت، به فاصله چهار هفته، واکسینه شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. این هدفی بزرگ در یک منطقه جنگی است که در آن شرایط می تواند به سرعت دستخوش تغییر شود.

گاردین در ادامه به چالش برنامه واکسیناسیون آن در غزه پرداخته و نوشت: کمبود سوخت باعث یکی از چالش ها در فعالیت ژنراتورها برای خنک نگه داشتن واکسن ها است. تجهیزات ذخیره‌سازی زنجیره سرد موجود همگی از بین رفته‌اند.

دکتر خلیل ابوقاسمیه، مدیر وزارت بهداشت دیرالبلاح، در این زمینه گفت که وی و تیمش در فواصل زمانی معینی در شب بیدار می شوند تا بررسی کنند که دمای یخچال ثابت است و کیسه های یخ ذوب نشده اند.

نبیل الحسنات، که دو دختر ۶ ساله و پنج ماهه، گفت: همه ما رنج زیادی می کشیم.

وی با اشاره به تلاش ها برای واکسیناسیون کودکان با وجود شرایط سخت جنگی افزود، خوشحالم که می توانم برای محافظت از فرزندانم کاری انجام دهم.

با این حال، بحران انسانی در غزه همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات آتش بس در آینده نزدیک وجود ندارد.

گاردین به نقل از خوزه لاینز کفاتی، کارشناس تغییر رفتار و اجتماعی در یونیسف فلسطین گفت: فلج اطفال تنها یکی از مشکلات بسیاری است که کودکان غزه با آن مواجه هستند.

وی افزود: در حالی که ما موفق به آغاز واکسیناسیون فلج اطفال شده ایم، مشکلات جدی دیگری وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی به کمک ها هنوز برطرف نشده است. فروپاشی کلی سامانه بهداشت و درمان، نابودی تقریبا کامل زیرساخت‌های بهداشتی و آب، و شرایط زندگی دشوار خانواده‌هایی که دیگر خانه ای ندارند، آنها را در برابر سایر شیوع بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha