۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85586389
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ساخت نوعی ژل برای افزایش طول عمر و ایمنی باتری‌های لیتیوم‌یون

تهران- ایرنا- شیمیدانان موفق به ساخت نوعی ژل شدند که طول عمر باتری لیتیوم‌یون را افزایش می‌دهد و از نشت الکترولیت آن ممانعت می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه فیز، شیمیدانان دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ (MLU) در آلمان نوعی ژل جدید ساخته‌اند که به ایمن‌تر و قدرتمندتر کردن باتری‌های لیتیوم یون کمک می‌کند. این ژل برای جلوگیری از نشت الکترولیت باتری (که بسیار اشتعال‌پذیر است)، طراحی شده است. باتری‌های لیتیوم‌یون خانواده‌ای از باتری‌های شارژشدنی هستند که در آن‌ها در زمان تخلیه، یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن درخلاف جهت حرکت می‌کنند.

مطالعات آزمایشگاهی اولیه نشان می‌دهد این ژل عملکرد باتری‌ها را ارتقا و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ساخت نوعی ژل برای افزایش طول عمر و ایمنی باتری‌های لیتیوم‌یون

باتری‌های لیتیوم‌یون واقعاً به نیروگاه شباهت دارند. پروفسور ولفگانگ بایندر (Wolfgang Binder)، رئیس گروه پژوهشی شیمی ماکرو مولکولی در دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ درباره این باتری‌ها اظهار کرد: آن‌ها سریع‌تر از باتری‌های شارژشدنی معمولی شارژ می‌شوند؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها تقریباً در همه زمینه‌های زندگی استفاده کرد. اما الکترولیت‌ها، که یون‌ها را که هدایتگر جریان میان الکترودها هستند، منتقل می‌کنند، بسیار اشتعال‌پذیر هستند. این ویژگی ممکن است باعث آتش گرفتن باتری یا انفجار آن در صورت وارد شدن آسیب به آن شود.

پژوهشگران دانشگاه یادشده در تلاش هستند تا ایمنی باتری‌های لیتیوم‌یون را افزایش دهند. دکتر آنیا مارینوف (Anja Marinow)، یکی از اعضای گروه پژوهشی، توضیح داد: پلیمری ساخته‌ایم که داخل سلول باتری قرار می‌گیرد؛ اما یون‌ها می‌توانند آزادانه بین الکترودها به گردش درآیند.

حاصل این پژوهش در مجله مواد کاربردی پیشرفته (Advanced Functional Materials) منتشر شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha