برنامه مدیریت مصرف برق صنایع رو به کاهش است/ ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی در روز تعطیل

تهران- ایرنا- مدیرعامل مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اعلام‌کرد: روند کاهشی برنامه‌های مدیریت مصرف بخش صنایع از هفته جاری آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، «مصطفی رجبی مشهدی» در گفت‌وگویی درباره مفهوم ناترازی و میزان آن در کشور افزود: برق به صورت انبوه قابل ذخیره سازی نیست و ناترازی به معنی کسری تولید برق است.

وی با بیان اینکه تقاضای مصرف برق در روز گذشته که یک روز تعطیل بود ۶۶هزار مگاوات ثبت شده است، گفت: در همین روز حدود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که بسیار زیاد است.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه به‌طور معمول به دلیل بالا رفتن دما و افزایش مصرف برق، حداکثر ناترازی در صنعت برق در تیر و مرداد اتفاق می افتاد، گفت: امسال این ناترازی به بیش از ۱۸ هزار مگاوات در این بازه زمانی رسید.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان‌کرد: همه ساله به طور معمول از ۲۰ مرداد با کاهش دما مواجه می‌شدیم، اما امسال به دلیل پایداری و تداوم موج گرما در کشور این اتفاق رخ نداد و در شهریور ماه با کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور حفظ ذخایر و منابع آبی سدها و برای استفاده بخش کشاورزی و شرب در پاییز، مجبور به مدیریت نیروگاه های برق آبی و کاهش استفاده از این نیروگاه ها شدیم که موجب شد محدودیت‌های بخش صنعت قدری اضافه شود که از آنها به دلیل همکاری با صنعت برق سپاسگزاریم.

این مقام مسئول ادامه‌داد: بخش خانگی هم به نوعی درگیر این محدودیت شد و درنهایت ناترازی در تولید و مصرف برق در شهریورماه به حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه ناترازی موضوعی دو وجهی است، افزود: وقتی در خصوص ناترازی صحبت می‌کنیم یک بخش تولید برق است که در آن وزارت نیرو، دولت و بخش خصوصی با نیروگاه‌هایی که در اختیار دارد و درخصوص موضوعاتی چون احداث نیروگاه های جدید، ارتقای بازده نیروگاه های موجود و مبحث سرمایه گذاری پاسخگو است.

رجبی مشهدی سپس به بخش مصرف به عنوان وجه دوم اشاره و خاطرنشان‌کرد: در این بخش وزارت نیرو به تنهایی دخالتی ندارد و به نوعی همه کشور، مردم و بخش های مولد در آن سهیم هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: اگر ما همه تلاش خود را برای تامین برق مورد نیاز و پاسخگویی به افزایش متعارف مصرف برق داشته باشیم، به هیچ عنوان در سال‌های آینده توان پاسخگویی به رشد نامتعارف مصرف را که امسال اتفاق افتاد، نخواهیم داشت و نیازمند همکاری و مشارکت همه مشترکان در مصرف برق هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha