۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85586445
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ هزار نفر در کردستان از لحاظ سلامت روان غربالگری شدند

سنندج- ایرنا- رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۵۰۰ هزار نفر در استان در زمینه سلامت روان غربالگری شدند که نتیجه غربال ۱۳ هزار نفر آنان مثبت بود و برای انجام درمان به پزشک و روانشناس ارجاع داده شدند.

به گزارش ایرنا، شیدا باباحاجیانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: ۳۰ درصد افراد با تشخیص اختلال افسردگی و اضطراب، خدمات آموزش روانشناختی افسردگی و اضطراب را از روانشناس دریافت کرده اند در حالیکه این شاخص در سطح کشور هشت درصد است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۷ هزار نفر غربال مثبت در درگیری با مصرف دخانیات، مواد و الکل شناسایی شده که برای غربالگری تکمیلی و دریافت خدمات روانشناختی به پزشک و روانشناس ارجاع شده اند.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سال قبل در مراکز سراج شهرستان‌های سنندج و کامیاران ۷۰۰ ویزیت توسط روانپزشک، ۲۰۰ مورد خدمات ویزیت در منزل، چهار هزار و ۵۰۰ مورد پیگیری تلفنی و ۷۰ جلسه آموزشی برای خانواده ها برگزار شد.

باباحاجیانی ادامه داد: اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه با بهره‌گیری از توانمندی بیش از ۷۰ نفر روانشناس، در سه حوزه سلامت روان، سلامت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، طیف وسیعی از خدمات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: این اداره با اجرای برنامه های متنوع و مبتنی بر شواهد علمی، به دنبال ارتقای سطح روان جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی است.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه تشخیص و درمان به موقع اختلالات روانپزشکی با هدف افزایش دسترسی به خدمات روانپزشکی و بهبود کیفیت زندگی بیماران در حال اجرا است، ادامه داد: برنامه آموزش مهارت‌های زندگی با هدف پیشگیری از اختلالات روانپزشکی و مشکلات رفتاری و همچنین توانمندسازی گروه‌های هدف برنامه در ۱۰ مهارت اصلی زندگی شامل خودآگاهی، همدلی، مدیریت استرس، حل مساله، برقراری ارتباط موثر، تفکر نقاد، تفکر خلاق، مدیریت زمان، مدیریت خشم و تصمیم گیری انجام می‌ شود.

باباحاجیانی اضافه کرد: افزود: آموزش مهارت‌های زندگی توسط کارشناسان سلامت روان در سال گذشته برای ۲۲ هزار نفر انجام شده است.

وی به آموزش مهارت‌های فرزندپروری در راستای تقویت روابط خانوادگی و پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان اشاره کرد و گفت: آموزش مهارت‌های فرزندپروری توسط کارشناسان سلامت روان در سال گذشته برای ۱۲ هزار نفر از والدین انجام شده است.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه برنامه خودمراقبتی در سلامت روان با هدف ارتقا سواد سلامت روان جامعه انجام می شود، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ نفراعضای تیم حمایت های روانی در سطح استان دارای ابلاغ بوده و آموزشهای لازم را دریافت کرده و آمادگی لازم را برای مداخله در بحران دارند.

باباحاجیانی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با بدرفتاری با کودک و همسرآزاری، محیطی امن برای کودکان و زنان ایجاد می کند، بیان کرد: در سال گذشته ۲۰۰ مورد کودک آزاری و هزار مورد همسرآزاری در مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت استان شناسایی شد.

وی به پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ خودکشی از طریق آموزش، آگاهی‌رسانی و ارائه خدمات حمایتی با مشارکت سایر دستگاه ها قابل اجرا است.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی دیگر از برنامه های ارتقای سطح روان جامعه را کاهش آسیب‌های ناشی از «مصرف مواد» عنوان کرد و گفت: برنامه کاهش آسیب مصرف مواد با هدف افزایش پوشش خدمات کاهش آسیب و درمان در میان افرادی که مواد را به صورت تزریقی مصرف می‌کنند و همچنین کاهش میزان شیوع ویروس اچ آی وی در میان این افراد در حال اجرا است که تیم سیار کاهش آسیب شهرستان سنندج ۴۰ پاتوق را شناسایی کرده است.

باباحاجیانی به برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات مصرف مواد، الکل و دخانیات با هدف ارتقا کمی و کیفی خدمات پرداخت و گفت: سالانه برای ۳۵۰ نفر غربالگری اولیه درگیری با مصرف دخانیات، مواد و الکل توسط مراقب سلامت انجام می پذیرد.

وی به طرح سراج اشاره و بیان کرد: با هدف ارتقای شاخص های سلامت روانی اجتماعی از طریق جامعیت بخشیدن به خدمات سلامت روانی، اجتماعی با جلب و تقویت حمایت همه جانبه و مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، ایجاد و تقویت دسترسی به خدمات تخصصی روانپزشکی و ارایه خدمات مراقبت پس از ترخیص در شهرستان‌های سنندج و کامیاران حال اجرا است.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان «نماد» اشاره و اضافه کرد: مجموعه ای نظام یافته از برنامه ها و خدمات شامل آموزش، غربالگری، مداخله مختصر، مصاحبه تشخیصی، درمان و حمایت‌های روانی اجتماعی که به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به موقع و موثر مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha