چالش‌های کشور با علم و فناوری رفع می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم ضمن اعلام آمادگی این فرهنگستان با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: چالش‌های کشور از مسیر علم و فناوری رفع می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، شورای علمی فرهنگستان علوم با حضور رئیس این فرهنگستان و وزیر علوم تحقیقات و فناوری در محل فرهنگستان برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی در این جلسه اظهار کرد: خروجی علم کشور به فرهنگستان‌های علوم می‌رسد، اکنون این نگاه در وزیر علوم وجود دارد و جایگاه فرهنگستان علوم را بسیار بالا و والا می‌داند. این رویکرد بسیار مغتنم است.

وی با اشاره به وضعیت علم و فناوری کشور بیان کرد: دانشگاه‌ها تاکنون موفق عمل کرده‌اند؛ زیرا نتایج آن در صنایع مختلف نظیر دفاعی امنیتی مشهود است. امروز کشور ما یک کشور قدرتمند هسته‌ای است و این خروجی دانشگاه است. در حوزه سلول‌های بنیادی بسیار موفق بوده‌ایم و هم اکنون علم، فناوری و کاربرد علم را در سلول‌های بنیادی در کشور شاهد هستیم.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: فرهنگستان علوم نیز نگاه برون‌گرا پیدا کرده است و حضور اندیشمندان و دانشگاهیان در مراکز سیاستگذاری و به عنوان دستیار مسئولان اجرایی در حال شکل گیری است. امیدواریم با حضور دکتر سیمایی این ارتباط تنگاتنگ ایجاد شود.

چالش‌های کشور با علم و فناوری رفع می‌شود

مخبر دزفولی با اشاره به همکاری با دانشگاه‌ها و شبکه‌های علمی جهان بیان کرد: در جریان جنگ غزه با تعدادی از دانشگاه‌های جهان مکاتبه داشتیم و عنوان کردیم جنایات ضدبشری در غزه در حال وقوع است و باید به عنوان دانشگاهیان جهان نسبت به این جنایات واکنش نشان دهیم. برخی کشورهای اروپایی اعلام آمادگی کردند در این جریان همکاری خواهند کرد. با امریکایی‌ها هم ما مکاتبه کردیم، با اینکه در مکاتبات عنوان شد که موضوع سیاسی نیست، اما عنوان کردند ما سیاسی نیستیم و مثبت و منفی جواب نمی‌دهیم. بنابراین به نظر می‌رسد توجه به استقلال دانشگاه‌ها باید عمیق‌تر مورد توجه قرار گیرد تا به اسم استقلال دانشگاه را مستقل از دولت و ملت نکنند.

وی عنوان کرد: فرهنگستان علوم می‌تواند با گروه‌های متعدد و تخصصی خود به وزارت علوم کمک دهد تا قدم‌های اساسی برای رفع چالش‌های کشور از مسیر علمی برداشته شود.

در ادامه جلسه اعضای شورای علمی فرهنگستان علوم نظرات خود را برای همکاری با وزارت علوم، چگونگی اثرگذاری علم در رفع چالش‌های کشور و استفاده از دانشگاهیان در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری بیان کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha