گفتمان وفاق ملی به خوبی ترجمه شد؛ ترکیب کابینه مصداق این شعار است 

تهران- ایرنا- یک استاد آینده‌پژوه گفت: گفتمان «وفاق ملی» به خوبی ترجمه شده و رؤسای سه قوه منافع ملی را بر همه‌چیز ترجیح می‌دهند، نحوه گزینش وزرا در دولت نیز بر اساس یک نگاه فراجناحی و متناسب با شعار وفاق ملی رئیس‌جمهور است.

«محمدرضا طورانی» آینده‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح اولویت‌های دولت چهاردهم پرداخت و در تحلیل خود از دولت جدید گفت: ترکیب دولت پزشکیان با توجه به حمایت‌های مختلف حاکمیتی و مردمی کامل شده است؛ او بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور هم حمایت مردم را داشت و هم با توجه به مقتضیات زمانی و مطالبات مردم، حاکمیت به‌صورت کلی با وی هماهنگ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به دو ویژگی مثبت صداقت و نگاه راهبردی پزشکیان به اهداف ریاست‌جمهوری بیان کرد: دکتر پزشکیان از این دو ویژگی به بهترین وجه ممکن استفاده کرد؛ صداقت نقطه مثبت گفتمان اوست و منظور از نگاه راهبردی این است که مهم‌ترین نیاز کشور را که پرهیز از خشونت در کلام و تفرقه در عملکرد بود در دستور کار قرار داد و گفتمان مهمی به نام «وفاق ملی» را به منصه ظهور گذاشت. این دو ویژگی را هم جامعه سیاسی و احزاب و گروه‌های رقیب و هم مردم و حتی حاکمیت به خوبی درک کردند.

طورانی با بیان اینکه نحوه گزینش وزرا در دولت چهاردهم بر اساس یک نگاه فراجناحی و فرابخشی و متناسب با شعار وفاق ملی رئیس‌جمهور بود، تأکید کرد: این کابینه به هیچ‌وجه بوی سیاسی و جناحی نمی‌دهد و نمی‌توانیم کابینه پزشکیان را یک ترکیب سیاسی بدانیم که به‌صورت غالب یک ترکیب اصلاح‌طلب، اصول‌گرا یا اعتدال‌گراست. بنابراین می‌توانیم بگوییم ترکیب کابینه یک ترکیب متوازن از همه جریانات سیاسی است و شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری به طرق مختلف از ایشان حمایت کردند.

وی اضافه کرد: به عقیده من به کابینه دکتر پزشکیان نباید به‌عنوان یک هدف نگاه کنیم، کابینه یک وسیله است برای محقق کردن نیازها و مطالبات مردم. بخشی از خواسته‌های مردم نیاز است، نیاز با مطالبات فرق می‌کند، نیاز برطرف کردن خواسته‌های آنی در یک دوره کوتاه‌مدت است و مطالبات در دامنه درازمدت تعریف می‌شود، کابینه باید هم نیاز و هم مطالبات مردم را احصاء کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر نیازهای سیاسی خیلی موضوعیت ندارد، بیان کرد: آن‌چه در برهه کنونی موضوعیت دارد نیازهای اقتصادی و معیشتی و مطالبات اجتماعی است، کابینه باید مثل یک ترکیب یک دست باشد و حرکت و فراز و فرود بین رویکرد اعضاء کابینه نباشد.

طورانی با بیان اینکه پزشکیان به خوبی در حوزه سیاست داخلی به گفتمان خودش پایبند بوده، گفت: در مراتب مختلف حاکمیت ـ مجلس، قوه قضائیه، و حتی رهبری ـ تا این لحظه به خوبی از این گفتمان حمایت شده و به نظر می‌رسد از این پس وظیفه رئیس‌جمهور قدردانی از این حمایت و هماهنگی حاکمیت و مردم است؛ چرا که مردم و حاکمیت نظاره‌گر آن هستند که هماهنگی عملکرد کابینه پزشکیان را با شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور ارزیابی کنند.

وی ضمن تأکید بر اینکه پزشکیان به تحقق وعده‌هایش متعهد است، حضور بانوان و افرادی از اهل سنت در کابینه را مصداق این امر عنوان کرد.

این استاد ‌آینده‌پژوه تصریح کرد: مردم در این انتخابات برای اولین بار به دور از شلوغ‌بازی‌های چهره‌های هنری و ورزشی و هیجان‌ جریان‌های سیاسی در صحنه حاضر شدند، این نگاه می‌تواند برای انتخابات شورای شهر سال آینده نویدبخش باشد و هرچه میزان تعهد پزشکیان به شعارهایش بیشتر باشد، می‌توانیم شاهد آشتی بیشتر مردم با صندوق رأی باشیم.

طورانی همچنین با متذکر شدن متغیرهای بین‌المللی نظیر انتخابات آمریکا و جنگ‌طلبی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: باید به دولت پزشکیان فرصت قابل قبولی بدهیم. مجلس دوازدهم بهترین چهره و تصویر را برای هماهنگی با دولت داشت و قرائن حکایت از آن دارد که گفتمان وفاق ملی به خوبی ترجمه شده و رؤسای سه قوه منافع ملی را بر همه‌چیز ترجیح می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha