گلستان ۴۳ تعاونی صادرات محور دارد
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: این استان ۴۳ تعاونی صادرات محور در حوزه‌های گوناگون دارد.

حسینعلی خواجه مظفری روز سه‌شنبه به مناسبت گرامی داشت ۱۳ شهریورماه روز ملی تعاون، به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: این تعداد تعاونی موفق شدند در سه سال اخیر، ۶۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان و سایر استان‌های کشور، صادرات انجام دهند.

وی ادامه داد: سال قبل ۲۲ میلیون و ۹۹۵ هزار دلار کالای غیرنفتی توسط ۴۲ شرکت تعاونی استان صادر شد که ۳۳ بیشتر از سال ماقبل است.

به گفته وی مقصد صادرات کالاهای شرکت‌های تعاونی گلستان ترکمنستان، عراق، روسیه، ارمنستان، چین، ترکیه، افغانستان، قزاقستان و امارات است.

وی یادآور شد: فعالیت رو به رشد شرکت‌های تعاونی استان گلستان در حوزه صادرات کالا طی سال‌های اخیر سبب شد این استان جزو استان‌های برتر در صادرات کالا توسط تعاونی‌ها معرفی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، راه‌اندازی پژوهشکده تعاون برای نخستین بار در کشور، کمک بلاعوض به ۳۶ شرکت تعاونی برتر استان و ۲ شرکت تعاونی ملی، رفع مشکل مالی و اعتباری بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی، آموزش ۵۱ هزار نفر ساعت به اعضای شرکت‌های تعاونی فعال استان به صورت رایگان، ایجاد «تعاون شهر» در شهرستان آق‌قلا، کمک به برندسازی و توسعه بازار شرکت‌های تعاونی، بستن تفاهم نامه ستاد عالی توسعه تعاون بین استاندار و معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از دیگر اقدام‌های مهم و تاثیرگذار در استفاده از ظرفیت تعاونی استان برای توسعه پایدار منطقه طی ۳ سال اخیر برشمرد.

وی افزود: علاوه براین، در این مدت ۹۳ تعاونی جدید در مناطق روستایی گلستان با ۲ هزار و ۲۹۶ عضو و جذب سرمایه‌گذاری اولیه ۱۵۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال و ایجاد فرصت شغلی برای ۲ هزار و ۳۶۴ نفر از اهالی استان فراهم شده است.

پیشتر خواجه‌مظفری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اعلام کرده بود که در این استان، سه هزار و ۵۰ شرکت تعاونی در حوزه کشاورزی، خدمات و صنعت و دانش‌بنیان مشغول فعالیت است.

شرکت تعاونی‌های گلستان اغلب در رشته‌های تأمین نیاز صنفی، صنعتی، تولیدی توزیعی، تامین نیاز تولیدکنندگان، خدمات، تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، حمل و نقل، سهام عدالت، عمرانی، فرش دستباف، مسکن، معدنی، چند منظوره و کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در شمال کشور قرار دارد که ۴۶.۶ درصد از این جمعیت در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند و اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha