رویترز: آمریکا به توافق برای ارائه موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین نزدیک است

تهران-ایرنا- خبرگزاری «رویترز» امروز (سه‌شنبه) به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده به توافقی برای ارائه موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین نزدیک است اما تحویل آنها چند ماه طول می‌کشد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی نوشت: مقامات آمریکایی تصریح کردند که اوکراین باید چندین ماه برای موشک‌های کروز دوربرد که می‌توانند به عمق خاک روسیه نفوذ کنند، صبر کند؛ به دلیل اینکه ایالات متحده پیش از ارسال هر محموله‌ای، بر روی مسائل فنی کار می‌کند.

سه منبع آگاه که نام آنها در این گزارش عنوان نشده است، گفته‌اند که «انتظار می‌رود افزودن موشک‌های هوا به زمین JASSM به یک بسته تسلیحاتی برای اوکراین، در پاییز سال جاری [میلادی] اعلام شود، هرچند تصمیم نهایی گرفته نشده است».

به گفته مقامات آمریکایی، ارسال موشک‌های «JASSM» به اوکراین می‌تواند چشم‌انداز استراتژیک درگیری را با قرار دادن هر چه بیشتر روسیه در تیررس مهمات قدرتمند و هدایت‌شونده دقیق، به طور قابل توجهی تغییر دهد. به نوشته رویترز، این موضوع یکی از نگرانی‌های مهم دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا است.

طبق این گزارش، «تحلیلگران نظامی بر این باورند که ارائه موشک‌های «JASSM» می‌تواند مناطق عملیاتی و انبارهای تدارکات روسیه را صدها مایل به عقب براند. این به شدت توانایی روسیه را برای حفظ عملیات تهاجمی خود به چالش خواهد کشید و به احتمال زیاد برای اوکراین یک مزیت استراتژیک ایجاد خواهد کرد».

موشک‌های هوا به زمین «JASSM» می‌توانند از جت‌های جنگنده «اف-۱۶» پرتاب شوند؛ جنگنده‌هایی که اکنون در نیروی هوایی اوکراین عملیاتی شده‌اند.

نشریه «پولیتیکو» ماه گذشته میلادی نیز گزارش داده بود که دولت بایدن برای ارائه موشک‌های «JASSM» به اوکراین آماده است.

بر اساس این گزارش، نیاز اوکراین به تسلیحات بیشتر و قوی‌تر، در حالی که همچنان با فشار شدید نیروهای روسیه در امتداد جبهه شرقی خود مواجه است، رو به افزایش است.

مدل‌های قدیمی موشک‌های کروز «JASSM» که توسط شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» ساخته شده‌اند، بردی در حدود ۳۷۰ کیلومتر (۲۳۰ مایل) دارند. این موشک‌ها با طول حدود چهار متر، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حدودی رادار گریز هستند و این قابلیت، شناسایی آنها در رادار را دشوار می‌کند.

یک نوع موشک «JASSM» با برد بیشتر نیز وجود دارد که می‌تواند بیش از ۵۰۰ مایل پرواز کند.

رویترز در گزارش خود خاطرنشان کرد که مشخص نیست واشنگتن کدام یک از این موشک‌ها را برای اوکراین در نظر گرفته است، با این حال ارائه موشک‌های کوتاه‌برد فشار کمتری بر ذخایر آمریکا وارد می‌کند.

در حالی که مقامات اوکراینی بارها از متحدان خود خواسته‌اند تا به آنها اجازه دهند به عمق خاک روسیه با تجهیزات اهدایی غرب حمله کنند، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که واشنگتن به زودی به کی‌یف اجازه خواهد داد تا از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

به گزارش ایرنا، در حالی که نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند، نیروهای روس حملات خود از جمله در منطقه «دونتسک» را شدت بخشیده و در عین حال تلاش می‌کند حمله غافلگیرانه فرامرزی اوکراین به کورسک را دفع کند.

در همین حال، اوکراین در حالی که حملات پهپادی گسترده‌ای علیه روسیه انجام می‌دهد، اراضی بیشتری را در شرق از دست می‌دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه حمله ارتش اوکراین به منطقه کورسک به منظور توقف پیشروی روسیه در «دونباس» انجام شد، به تازگی گفت: کی‌یف در تحقق هدف اصلی خود از تهاجم به کورسک ناکام ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha