نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج! + فیلم

یاسوج- ایرنا- نگویید "جمعه بازار" بگویید «آشفته بازار یاسوج»! این گزاره و سخن تلخ و پرمعنای یکی ازغرفه داران است که خود حکایتی از وضعیتی بغرنج، نابسامان و نا ایمن از جمعه بازار یاسوج دارد و به دُمَل چرکین و نقطه تاریکی در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است که سامان دادن و خروج از این وضعیت عزمی راسخ از سوی مسئولان و همکاری جدی بین بخشی به ویژه دستگاه قضایی، مدیریت شهری و مجموعه استانداری را می طلبد.

به گزارش ایرنا،پلاسکو قصه تلخ ساختمانی است که در سایه ناامنی آن ۱۶ آتش نشان و چهار شهروند پرپر شدند، اما اینبار نبود سقفی ایمن برای کاسبان جمعه بازار یاسوج روز به روز احتمال وقوع حادثه ناگواری از جنس پلاسکو را در این بازار پررنگ می‌کند و باید هر چه زودتر برای نجات کسبه و مشتریان تدبیری اندیشیده شود.

در دل جمعه بازار یاسوج هر کالا و جنسی بخواهی پیدا می شود، دوست داری برای یک بار هم که شده در آن قدم بزنی و خرید کنی و بازار حراج گرم گرم است.

از کفش، کیف، دفتر گرفته تا لباس محلی زنان و دختران و پرده و بالش و انواع خوراکی و ظروف و هرچه دلت بخواهد در این بازار پیدا می شود.

حضور اقشار مختلف در این بازار قابل توجه است البته این روزها حضور مردم حتی به اوج رسیده زیرا در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و والدین برای خرید به این بازار سرازیر شده اند.

نامش جمعه بازار است اما برخلاف اسمش این بازار مختص روزهای جمعه نیست و مردم این شهر علاقه خاصی به خرید در این بازار دارند.

آرامشی پر تلاطم زیر پوست بازار حاکم است که در دالان های مغازه ها فریاد می کشد. با توجه به حضور گسترده مردم در ۹۰۰ غرفه و مغازه از صنوف مختلف در جمعه بازار یاسوج حفظ سلامت آن ها امری الزامی است.

در سال های گذشته بارها رسانه ها و مسئولان نسبت به ناایمن بودن این بازار و خطرات امنیتی آن که همچون بمب ساعتی خطرناک خواهد بود، هشدار داده اند، حتی سه بار در هفت سال اخیر دچار آتش سوزی شده است.

یک جرقه می‌تواند در کمترین زمان ممکن سرمایه یک عمر کسبه جمعه بازار را دود کند؛ البته که نزدیکی این بازار به جایگاه سوخت نیز کار را برای بروز یک فاجعه نیز تسهیل کرده است. اما چرا سال‌هاست که این مهم رها شده و کسی به آن توجهی نمی‌کند؟

یازدهم مهرماه سال ۹۷ جمعه بازار یاسوج آتش گرفت و آتش سوزی آن ساعتی بعد با تلاش آتش نشانان و عملکرد به موقع آنها مهار شد.این حادثه گرچه تلفات جانی نداشت اما موجب بروز خسارات مالی به میزان ۱۵ میلیارد ریال شد.

به گونه ای که در آتش سوزی بامداد روز دوازدهم شهریورماه امسال ۶ غرفه مستقر در جمعه بازار نابسامان شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

بیش از ۱۸ سال است‌ ساماندهی جمعه بازار یاسوج در پیچ و خم وعده ها مانده است و تاکنون هیچ هشدار و یا حادثه ای مانع بسته شدن غرفه های این بازار و یا ساماندهی اصولی آن نشده است.

با بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان همه غرفه های فعال جمعه بازار در این شهر غیر استاندارد و غیر ایمن است.

کسی در این شلوغی به حادثه فکر نمی کند اما حادثه هیچگاه خبر نمی دهد. تاکنون بیش از یکصد اخطار ایمنی از سوی شهرداری به جمعه بازار یاسوج داده شده است ولی کسی گوشش بدهکار نیست.

نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج!

جمعه بازار یاسوج شرایط بحرانی دارد

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج گفت: جمعه بازار فعلی یاسوج به لحاظ وضعیت ساخت، نوع سازه و ناایمن بودن شرایط بحرانی دارد و خدمات رسانی به این مکان هنگام حوادث بسیار سخت است.

محمد رستمی افزود: بارها در خصوص وضعیت ناایمن بودن جمعه بازار که روزانه جمعیت زیادی به این مکان در حال آمد و رفت هستند، تذکر داده‌ایم و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: هنگام بحران برای خدمات‌رسانی به این مکان با مشکل جدی روبرو هستیم که انتظار می رود سایر دستگاه‌ها همکاری مناسب داشته باشند.

نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج!

دست پشت پرده مافیا در جمعه بازار یاسوج

فرماندار شهرستان بویراحمد اظهار کرد: سه ماه یکی از کارمندان فرمانداری را گذاشتم که موضوع ساماندهی جمعه بازار یاسوج را بررسی و تعیین تلکیف کند، اما متوجه نشد که چند نفر در این مکان زمین دارد و اصل ماجرا مشخص نشد.

شهرام مهدوی مطلق افزود: در حقیقت هم در جمعه بازار بالا و هم پایین مافیا وجود دارد.

وی ابراز کرد: هر گونه همکاری برای ساماندهی جمعه بازار که لازم باشد، انجام می دهیم.

نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج!

برنامه شورای شهر و شهرداری‌ چه برای ساماندهی جمعه بازار یاسوج

رئیس شورای شهر یاسوج با اشاره به اقدامات این شورا برای ساماندهی به وضعیت جمعه‌بازار فعلی، گفت: شورای شهر یاسوج با گذراندن مصوباتی به دنبال این است که خیلی سریع‌تر یک مکان امن با سازه مناسب و محکمی را جایگزین جمعه‌بازار فعلی کند.

هدایت اکبری افزود: در صورت همکاری اهالی جمعه‌بازار یاسوج، بر اساس مصوبات شورای شهر یاسوج در صورتی که اجازه ساماندهی را به شهرداری بدهند، منافع آنها لحاظ می‌شود و در هیچ شرایطی به آنها اجحاف نخواهد شد.

وی عنوان کرد: بر اساس آگهی عمومی که در گذشته زده شد، سرمایه‌گذاری انتخاب شده که در زمین جمعه‌بازار ساختمانی ایمن با رعایت اصول‌های فنی ساختمان‌سازی احداث کند و قرارداد ۱۸ ماه هم با آن منعقد شده است.

رئیس شورای شهر یاسوج ادامه داد: درصورتی‌که اهالی جمعه‌بازار با ساماندهی این مکان موافقت کنند، می توانند در بازار امام علی (ع) به مدت یک سال رایگان حضور داشته باشند.

اکبری گفت: حقوق تمام افرادی که در جمعه بازار کار می کنند و خاک بازارچه را می‌خورند، رعایت می‌شود و لیست افراد فعال در این بازار نزد دستگاه‌های مربوطه است.

وی تاکید کرد: جمعه بازار یاسوج سازه ناایمن دارد و قابلیت یک روز فعالیت اقتصادی ندارد.

نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج!

خط و نشان دادستان برای جلوگیری از تضییع حقوق کسبه و مردم

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر ضرورت ساماندهی جمعه بازار یاسوج، اظهار کرد: باید سرمایه‌گذار توانایی و صلاحیت‌های لازم را داشته باشد و قراردادی که با این سرمایه‌گذار منعقد شده را باید ببینم.

سید وحید موسویان افزود: سرمایه‌گذار باید برای هر بند از قرارداد خود، ضمانت‌ اجرایی داشته باشد.

موسویان در ادامه از تشکیل پرونده کیفری برای بررسی قضیه جمعه‌بازار یاسوج خبر داد و گفت: بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج و علت عدم ساماندهی آن در دستور کار دادستانی قرار گرفته است و مسئولینی که مرتبط با این کار هستند باید در این رابطه پاسخگو باشند. هر کسی که در این خصوص قصوری داشته بر اساس قانون و بدون اغماض با آنها برخورد می شود.

وی تصریح کرد: ضمن حفظ حرمت‌ها باید مسئولان مربوطه در باره این سازه‌های ناایمن و غیرمقاوم پاسخگو باشند.

موسویان در ادامه گریزی به موضوع ساماندهی جمعه بازار از گذشته تاکنون زد و گفت: بیش از ۶ سال پیش برای ساماندهی جمعه بازار یاسوج اقدام شده و هر وقت قرار بود که این کار انجام بگیرد، ۸ و ۹ نفر مافیا وارد می‌شوند و اجازه این کار را نمی‌دهند و باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: قراردادهای شورای شهر و شهرداری یاسوج باید در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج شفاف و روشن باشد و قرارداد با سرمایه‌گذار نیز باید شفاف باشد و سرمایه‌گذار باید توان سنجی و اعتبارسنجی شود.

دادستان یاسوج گفت: باید ما به مردم و ساکنین جمعه بازار اطمینان و اعتماد لازم را با گفت‌وگوهای موثر بدهیم.

موسویان در ادامه حطاب به رهبر معاون دادستان گفت: بر اساس قانون باید افراد خاطی در هر جایگاهی برخورد شوند، تحقیقات مقدماتی آغاز و فرایند قانونی طی شود.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در پیگیری مسائل مربوط به مردم و منافع جامعه تعارف ندارم و پشت پرده‌ای هم نداریم، ملاحظات ترافیکی و فرهنگی و تمام تمهیدات قانونی در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج لحاظ شود.

سید وحید موسویان دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در جمع ساکنین جمعه بازار یاسوج حاضر شد و گفت: جمعه‌بازار یاسوج باید ساماندهی بشود و این مکان دیگر برای کسبه امن نیست.
دادستان یاسوج گفت: با تصمیماتی که دررابطه‌با جمعه‌بازار یاسوج گرفته شده، هر کسی که بخواهد مخالفت کند، کاری غیرمنطقی است. هفت سال این مخالفت‌ها باعث شده که کار ساماندهی این بازار عقب بیفتد و در واقع سلامت جان و مال مردم با این وضعیت در خطر است.

وی اضافه کرد: مصوبات زیادی تصویب شده بود و در آخرین مصوبه قرار بود شهرداری زمینی مهیا کند که این مکان و یا مکان دیگر برای کسبه تأمین شود. اما این هفت سال کاری انجام نگرفت و شاهد سه اتفاق دلخراش و نگران‌کننده در این مدت بوده‌ایم.


وی ادامه داد: اصل موضوع این است که این مکان دیگر محل کسبه نیست و مصوبه قانونی شورای تأمین و مراجع دیگر وجود دارد. باید جایگزین دیگری برای کسبه مشخص شود که بتوانند فعالیت کنند اگر این مکان فراهم شد، بعد می‌توانند در سازه جدید به فعالیت تجاری و اقتصادی خود بپردازند.

دادستان یاسوج افزود: هم اینک برای آتش‌سوزی اخیر و علت عدم ساماندهی جمعه بازار تشکیل پرونده کیفری شده و توضیحات لازم از مسئولان اخذ شده است که باید این فرایند شفاف شود.

موسویان گفت: سرمایه گذاری که می‌خواهد برای ساماندهی بیاید باید فرایند قانونی طی بشود و اعتبارسنجی بشود. باید ظرف یک سال و نیمی که تعهد می‌دهد که این مکان را ساماندهی کند، کار به اتمام برسد. شهرداری یاسوج باید تمام جوانب را بررسی کند که می‌تواند این کار را انجام بدهد یا نه.

وی با بیان اینکه از باب وظیفه عرفی و اجتماعی ما دلسوز مردم هستیم، افزود: ۹۰۰ نفر در این جمعه‌بازار به کسب‌وکار مشغول‌اند و ادامه فعالیت در این جمعه‌بازار به صلاح نیست و باید ساماندهی بشود.

موسویان عنوان کرد: در سال‌های قبل بازاری برای جایگزینی این جمعه‌بازار ایجاد اما به دلایل مختلفی استقبالی صورت نگرفت.

وی خطاب به مسئولان شهرداری یاسوج، گفت: برای ساماندهی این جمعه‌بازار باید قرارداد شفاف باشد، راه جایگزینی هم پیدا بکنند تا کسبه فعالیت بکنند و ظرف ۱۰ تا ۱۵ ماه قرارداد بسته شود و پیمانکار هم کارش را انجام دهد.

وی افزود: مسائل ترافیکی هم باید رفع شود و در حال حاضر بیشتر مواقع شهر قفل می‌شود اگر مهرماه تدابیری اندیشیده نشود مشکل پیش می‌آید و یک از نقاط ترافیکی همین محل جمعه بازار است و اگر روزی آتش‌سوزی رخ داد باید مسیر برای مهار آتش وجود داشته باشد و ماشین آتش‌نشانی به‌راحتی رفت‌وآمد کند و مسائل فرهنگی هم رعایت شود. گفت‌وگو مشکلات را رفع می‌کند.

نگویید جمعه بازار؛ بگویید آشفته بازار یاسوج!

جمعه بازار ناایمن یاسوج سریع تر تعیین تکلیف شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته در کارگروه استانی پایش ساختمان های ناایمن جمعه بازار یاسوج جزو ساختمان های ناایمن معرفی و اعلام شد هر چه سریع تر موضوع جانمایی آن تعیین تکلیف شود.

علی محمد روستا افزود: از یک سو می توان این پیشنهاد را داد که کسبه جمعه بازار در بازار جدید امام علی یاسوج مستقر شوند و مالک با قیمت نازل تری و با دوره تنفس بیشتری غرفه در اختیار این افراد قرار دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شهرداری یاسوج در حال حاضر با یک سرمایه گذار قراردادی بسته است که جمعه بازار فعلی یاسوج را بهسازی کند اما تا کار را شروع کند و به پایان برساند زمان می برد و در این مدت باید فکری به حال مکان جدید برای سکونت موقتی کسبه کرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به هر حال باید فکری اساسی برای جمعه بازار یاسوج کرد زیرا جان کسبه و مردم در خطر است.

جمعه بازار یاسوج در مکانی بعد از میدان جهاد به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و اغلب غرفه های ۱۲ متری به صورت امتیازی به متقاضیان واگذار شده و هم اکنون بیش از ۹۸۰ غرفه و ۴۸۰ صنف در آن مشغول به فعالیت بوده و امرار معاش حدود ۶ هزار نفر را فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha