۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85587086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی در عزای شمس‌الشموس

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85587086
حرم مطهر رضوی در عزای شمس‌الشموس

مشهد- ایرنا- مشهدالرضا (ع) در سالروز شهادت سلطان خراسان سراسر عزا و ماتم است، مضجع شریف رضوی به عنوان کانون تجمع دلدادگان امام مهربانی‌ها، امروز حال و هوای متفاوتی دارد.

به گزارش ایرنا، هیات‌های عزاداری از نخستین ساعات صبح امروز با حضور در خیابان امام رضا (ع) مشهد به سمت بارگاه شریف رضوی در حال عزاداری و نوحه خوانی هستند و خیابان های منتهی به حرم رضوی مملو از جمعیت سوگوارانی است که به سمت حرم رضوی در حرکت و در حال سینه‌زنی و زنجیرزنی هستند.

در صحن ها و همه بخش‌های حرم رضوی نیز ازدحام جمعیت چشمگیر است و زنان و مردان، کودکان و نوجوانان از اقصی نقاط کشور خود را به این مضجع شریف رسانده اند تا در سالروز شهادت امام مهربانی ها، در غربت حضرت‌رضا (ع) عزاداری کنند.

در سالروز شهادت شمس الشموس، اندوه و ماتم مشهدالرضا (ع) را فرا گرفته است، در گوشه و کنار صحن و سرای ضامن آهو صدای نوحه خوانی و نوای عزا به گوش می رسد.

حرم مطهر رضوی در عزای شمس‌الشموس

شهادت‌نامه امام رضا (ع)

امام جمعه مشهد نیز امروز در حرم رضوی به تشریح شهادت‌نامه امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: مامون به دنبال نابودی اساس امامت بود، از این رو نقشه کشتن امام رضا (ع) با واگذاری خلافت به آن حضرت و ادغام امامت در خلافت عباسی را کشید.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: شهادت نامه امام رضا (ع) از این نقطه آغاز شد و شهادت امام هشتم شاید طولانی‌ترین شهادت ائمه بوده و در سال ۲۰۰ هجری امام رضا (ع) در مدینه هنگام حرکت به سمت خراسان، شهادت خود را اعلام کرد و در ماه صفر سال ۲۰۲ هجری به شهادت رسید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: امام رضا(ع) قبل از حرکت به سمت مدینه به خانواده اعلام کرد که این سفر بازگشتی ندارد، بنابراین با حاضر شدن بر مزار پیامبر اکرم (ص) ضمن وداع با ایشان پسر هشت ساله خود یعنی امام جواد (ع) را به عنوان جانشین معرفی کردند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در زمان امام رضا(ع) نیز خطر سقوط امامت و ولایت توسط مامون وجود داشت و مامون دریافته بود نمی‌تواند با شهادت امام رضا (ع)جریان امامت را از بین ببرد، بنابراین نقشه‌ای کشید تا جریان امامت را منحرف کند.

مرثیه سرایی در حرم رضوی و حضور پرشور هیات های عزاداری در حرم مطهر رضوی همچنان تا شام غریبان شهادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha