۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85587255
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- سی و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو (MIBF) و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نمایشگاه که به مدت پنج روز و تا هجدهم شهریورماه جاری در مرکز نمایشگاهی مسکو (اکسپوسنتر) برپا است، ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب از مناطق مختلف روسیه و برخی کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران، آلمان، چین، جمهوری آذربایجان و بلاروس در بیش از ۳۰۰ غرفه حضور یافته‌اند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

رایزن فرهنگی سفارت ایران در فدراسیون روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر ۴۰۰ عنوان کتاب از ۶۴ ناشر ایرانی با موضوعات آموزش زبان فارسی، اسلام‌شناسی، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر، ادبیات پایداری و مقاومت، ادبیات کلاسیک و معاصر در غرفه ایران در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
مسعود احمدوند افزود:‌ غرفه ایران در این نمایشگاه بین‌المللی امسال توسط رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان با مساعدت خانه کتاب و ادبیات ایران برپا شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودکان نیز برپا شده است، برخی از کتاب‌های غرفه ایران به آثار منتشر شده توسط ناشران کشورمان در این زمینه اختصاص یافته است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

رایزن فرهنگی سفارت ایران در مسکو اظهار داشت: رویدادهای متنوعی شامل کارگاه‌های آشنایی با خوشنویسی و نقاشی ایرانی، نشست‌های تخصصی، رونمایی و معرفی کتاب، دیدار با ناشران و نویسندگان از جمله برنامه‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو است.
وی افزود: همچنین کتاب‌هایی که طی سال‌های گذشته از زبان فارسی به روسی ترجمه شده و توسط ناشران مختلف در این کشور منتشر شده‌اند نیز در بخش ویژه‌ای به مخاطبان معرفی می‌شوند.

در این نمایشگاه انتشارات صدرا وابسته به بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا و همچنین دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه آثار جدید و منتخب خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.


نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو به عنوان مهم ترین رویداد در عرصه کتاب در روسیه هر سال در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می شود. ادبیات داستانی، غیرداستانی و کمیک، آینده کتاب، کتاب‌های صوتی و دیجیتال، جشنواره نویسندگان و کتابخوانان، کتابخانه‌های مسکو، کارگاه‌های آشنایی با نویسندگان از بخش‌های اصلی نمایشگاه امسال به شمار می‌رود.
با توجه به نامگذاری سال جاری (۲۰۲۴) میلادی به نام سال خانواده در فدراسیون روسیه، ویژه برنامه‌هایی نیز در این چارچوب در راستای حمایت از حفظ سنت‌های خانوادگی و ایجاد شادی و مناسبات صحیح در خانواده،‌ حفظ پیوندهای خانواده پس از ازدواج و خودشناسی در حاشیه این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شوند. در این چارچوب، مسابقه ادبی با حضور نویسندگان معاصر روس درباره جمله معروف لئو تولستوی نویسنده شهیر روسیه برای تأیید یا رد جمله معروف وی با این مضمون که تمام خانواده‌های خوشبخت شبیه یکدیگر هستند، برگزار خواهد شد.
بنا بر اعلام برگزارکنندگان، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، اهمیت ویژه‌ای نیز به رویدادهای میهنی کنونی و گذشته روسیه داده شده است. در این زمینه، نویسندگان کتاب‌ها به معرفی نوشته‌ها و نیز اشعار خود درباره قهرمانان روسیه در عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) می‌پردازند و مجموعه داستان دونباس با هدف آموزش میهن پرستانه جوانان روسی به بازدیدکنندگان ارائه شده است.
در چارچوب برنامه‌های این نمایشگاه، نشست‌های بحث و تبادل نظر درباره سبک‌های مختلف ادبی برگزار می‌شود.
آیین اهدای جوایز برندگان مسابقه ملی کتاب سال روسیه که از سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شده است و همچنین جوایز برندگان بیست و یکمین مسابقه بین‌المللی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در چارچوب برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار خواهد شد.
همچنین ۵۰ دانش‌آموز برتر راه یافته به مسابقه ادبی که با هدف پیوند نوجوانان با استعداد و نویسندگان حرفه‌ای طرح‌ریزی شده است، در حاشیه این رویداد در مسکو، مرحله پایانی رقابت خود را انجام می‌دهند. بنا بر اعلام برگزارکنندگان، امسال بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز از ۸۰ منطقه روسیه و برای اولین بار از هشت کشور مشترک‌المنافع در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha