جمعه بازار یاسوج/ سرمایه‌های کوچکی که دود می‌شود و ثروتی که خاک می‌خورد

یاسوج - ایرنا - آتش‌سوزی در جمعه بازار یاسوج در حالی دوازدهم شهریور ماه امسال سرمایه‌های شماری از غرفه‌داران را دود کرد که ثروت ۲ هزار میلیارد ریالی در بازارچه جایگزین امام علی (ع) این شهر سال‌هاست در حال خاک خوردن است و اصناف به دلایلی حاضر به انتقال کسب و کار خود به این مکان نیستند.

به گزارش ایرنا،جمعه بازار یاسوج در مکانی بعد از میدان جهاد به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و غرفه های ۱۲ متری به صورت امتیازی یا اجاره ای به متقاضیان واگذار شده است اما این مکان هیچ یک از معیارهای استادندارد برای کسب و کار را ندارد.

نامش جمعه بازار است اما برخلاف اسمش این بازار مختص روزهای جمعه نیست و در طول هفته محل خرید و فروش است داستان راه اندازی جمعه بازار به سال ها پیش برمی گردد زمانی که مسوولان تصمیم گرفتند دست فروشان شهر یاسوج که در نقاط مختلف شهر پراکنده بودند در یک نقطه متمرکز شود.

زمانی که دست فروشان از نقاط مختلف شهر یاسوج به جمعه بازار آمدند قرار بود این محل تنها روز جمعه فعالیت کند اما کم کم اصناف بازار را برای همه روزهای هفته فعال کردند و به منظور درامان ماندن از آفتاب و باران سقف هایی از جنس حلبی درست کردند به این ترتیب بود که یکی از ناایمن ترین بازارهای کشور دایر شد.

در سال های گذشته بارها کارشناسان نسبت به ناایمن بودن این بازار و خطرات امنیتی آن که همچون بمب ساعتی خطرناک است، هشدار داده اند،نخستین حادثه آتش سوزی در جمعه بازار یاسوج یازدهم مهرماه سال ۹۷ زنگ خطر جدی بودن این تهدیدها را به صدا درآورد.

اما وقوع آتش سوزی چند روز اخیر نگرانی را برای وقوع یک حادثه همچون پلاسکوی شهر تهران جدی کرده به طوری که کارشناسان می گویند:حادثه در ساعت هایی ابتدایی بامداد و در خلوت ترین زمان ممکن رخ داد و اگر آتش سوزی در ساعت های اوج شلوغی اتفاق می افتاد عواقب جبران ناپذیری داشت.

سرمایه های غرفه داران دود شد

یک کسبه که در جمعه بازار شهر یاسوج سرمایه خود را از دست داده می گوید که شب حادثه ۹میلیارد ریال کیف و کفش بار در غرفه خالی کردم و ساعتی بعد با خبر شدم که سرمایه ام دود شده است.

سرمایه های کوچکی که دود می شود و ثروتی که خاک می خورد

او که خود را محمد معرفی کرد گفت: سرمایه ای که با وام جور کرده بودم تا بلکه در آستانه ماه مهر بتوانم نانی سر سفره خانواده ام ببرم از دست رفت و حالا به خاکستر نشسته ام.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص چرایی مخالفت کسبه برای انتقال به بازارچه امام علی (ع) تاکید کرد: فعالان جمعه بازار اعتقاد دارند که مکان جایگزین رونق مکان کنونی را ندارد.

سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد ریالی در حال خاک خوردن است

سرمایه گذار بازارچه امام علی (ع) می گوید که احداث این طرح براساس توافق بین شهرداری،استانداری و با مشارکت بخش خصوصی در سال ۹۶مصوب شد.

سرمایه های کوچکی که دود می شود و ثروتی که خاک می خورد

محمد دلباز تاکید کرد: براساس این مصوبه قرار بود که پس از اتمام مراحل ساخت و ساز دست فروشان جمعه بازار در این بازارچه مستقر شوند اما با گذشت چند سال هنوز هیچ کدام از اصناف حاضر به انتقال محل کسب و کار خود به بازارچه امام علی نیستند.

وی بیان کرد:بازارچه امام علی (ع) در زمینی به مساحت ۲.۶هکتار متشکل از ۲۶۰غرفه سال هاست با سرمایه گذاری یکهزار و ۸۰۰میلیارد ریالی احداث شد اما پس از چند سال کسبه جمعه بازار حاضر به انتقال به این بازارچه نیستند.

دلباز خاطرنشان کرد: اکنون چند کسبه از نقاط مختلف شهر در بازارچه امام علی (ع) به صورت رایگان فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: سرمایه ای که امید داشتم درآمدی برایم داشته باشد سال هاست که خاک می خورد.

علت آتش سوزی در دست بررسی

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج گفت:در آتش سوزی بامداد روز دوازدهم شهریور ۶ غرفه مستقر در جمعه بازار شهر یاسوج در آتش سوخت.

محمد رستمی افزود: کارشناسان در حال بررسی علت آتش سوزی در جمعه بازار یاسوج هستند.

وی بیان کرد: این آتش سوزی اگرچه خسارت جانی در پی نداشت اما چند غرفه دچار خسارات مالی شدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج ابراز داشت: با بررسی کارشناسان تاکنون یکصدمین اخطار ایمنی به جمعه بازار از سوی این نهاد به متولیان ابلاغ شده است. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۳۰هزار نفر جمعیت دارد.

واکنش مدعی العموم به آتش سوزی در جمعه بازار

دادستان یاسوج خواستارساماندهی جمعه بازار یاسوج شد و گفت: هر گونه قرارداد و سرمایه گذاری باید در وهله نخست شفاف سازی شود.

سرمایه های کوچکی که دود می شود و ثروتی که خاک می خورد

سید وحید موسویان افزود: بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج و علت عدم ساماندهی آن در دستور کار دادستانی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با هر کسی که در این خصوص کوتاهی داشته بر اساس قانون و بدون چشم پوشی برخورد می شود.

وی تصریح کرد: ضمن حفظ حرمت‌ها باید مسئولان مربوطه درباره ادامه کسب و کار در این سازه‌های ناایمن و غیرمقاوم پاسخگو باشند.

موسویان در ادامه گریزی به موضوع ساماندهی جمعه بازار از گذشته تاکنون زد و گفت: چند سال پیش برای ساماندهی جمعه بازار یاسوج اقدام شده و هر وقت قرار بود این کار انجام شود چند نفر مافیا وارد شدند و اجازه این کار را نمی‌دهند که باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: قراردادهای شورای شهر و شهرداری یاسوج باید درباره ساماندهی جمعه بازار یاسوج شفاف و روشن باشد و سرمایه‌گذار باید توان سنجی و اعتبارسنجی شود.

موسویان عنوان کرد: بر اساس قانون باید با افراد خاطی در هر جایگاهی برخورد شوند، تحقیقات مقدماتی آغاز و فرایند قانونی طی شود.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در پیگیری مسائل مربوط به مردم و منافع پعمومی تعارف و پشت پرده‌ای نداریم،تاکید کرد: ملاحظات ترافیکی و فرهنگی و تمام تمهیدات قانونی در بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج لحاظ شود.

وی ادامه داد: اصل موضوع این است که این مکان دیگر محل مناسبی برای کسب و کار نیست و مصوبه قانونی شورای تأمین و مراجع دیگر وجود دارد.

موسویان تصریح کرد:باید جایگزین دیگری برای کسبه مشخص شود که بتوانند فعالیت کنند اگر این مکان فراهم شد، بعد می‌توانند در سازه جدید به فعالیت تجاری و اقتصادی خود بپردازند.

دادستان یاسوج افزود: برای آتش‌سوزی اخیر و علت عدم ساماندهی جمعه بازار تشکیل پرونده کیفری شده و توضیحات لازم از مسئولان اخذ شده است که باید این فرایند شفاف شود.

موسویان عنوان کرد: در سال‌های قبل بازاری برای جایگزینی این جمعه‌بازار ایجاد اما به دلایل مختلفی استقبالی صورت نگرفت.

فراهم شدن امکان یک سال فعالیت رایگان در بازارچه امام علی

آنگونه که شهردار یاسوج می گوید: جمعه بازار یاسوج از جمله کانون‌های حادثه خیزی است که احتمال وقوع هر حادثه‌ای در آن وجود دارد.

کیوان آشنا افزود: درصورتی‌که اهالی جمعه‌بازار با ساماندهی این مکان موافقت کنند، می توانند در بازار امام علی (ع) به مدت یک سال رایگان حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: حقوق تمام افرادی که در جمعه بازار کار می کنند و خاک بازارچه را می‌خورند، رعایت می‌شود و لیست افراد فعال در این بازار نزد دستگاه‌های مربوطه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha