۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85587515
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا هندبال، خاکریز بعدی عقب‌نشینی خراسان از ورزش ملی است

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85587515
علی اصغر ایزدی
آیا هندبال، خاکریز بعدی عقب‌نشینی خراسان از ورزش ملی است

سبزوار- ایرنا - خراسان رضوی با جمعیت حدود هفت میلیون نفری، پس از تهران پرجمعیت‌ترین استان کشور است، اما علیرغم استعدادهای فراوان، گویا به‌تدریج به این سرنوشت محتوم محکوم شده که نمایندگان خود در رشته‌های مختلف ورزشی را از حضور در رقابت‌های کشوری حذف‌شده ببیند.

شاهد این مدعا آنکه این استان که تا یک دهه پیش با تیم‌های ریشه‌داری چون «ابومسلم» و «پیام» در عرصه فوتبال کشور میدان‌داری می‌کرد، امروز در وضعیتی قرار گرفته که نه به دلیل فقدان استعداد و زیرساخت‌های مورد نیاز، بلکه به علت مشکلات خارج از زمین دچار چالش‌های زیادی شده است.

اکنون و در آستانه فصل جدید لیگ برتر هندبال کشور،‌ حلقه دیگری از ناکامی‌های مدیریتی ورزش خراسان رضوی رخ نموده است و تیم هندبال سبزوار،‌ به عنوان تنها نماینده خراسان در لیگ برتر، که تا فصل پیش با نام «پیکان»، نام و پرچم خراسان را برافراشته نگه داشته بود،‌ در آستانه حذفی ناگزیر از این رقابت‌ها، آن هم نه در میدان که در پس میدان، قرار گرفته است.

این در حالی است که این تیم فصل گذشته، با حداقل هزینه تخصیصی در میان ۱۲ تیم حاضر در لیگ، ارزان‌ترین و جوان‌ترین تیم بود که با جوانانی غیرتمند و پرانگیزه و عمدتا بومی، توانست در میان رقبای مایه‌دار خود، که پشتشان به پول شرکت‌های بزرگ صنعتی گرم بود،‌ خودی نشان داده و از رده هشتم جدول لیگ پایین‌تر نیاید.

این موفقیت در شرایطی رقم خورد که مربیان و کادر فنی تیم پیکان، بدون هیچ چشمداشت و دریافت مادی و صرفا بنا به عرق و حمیتی که نسبت به هندبال شهر و استان خود داشتند، کار کردند و حتی بازیکنان نیز به دلیل حداقلی بودن بودجه تیم، با کمترین دستمزد قرارداد امضا کرده و از جان و دل برای کسب امتیاز به میدان رفته و از جان در این راه مایه گذاشتند.

آیا هندبال، حلقه بعدی غیبت خراسان از عرصه ورزش ملی است

اکنون اما این تیم باانگیزه، با این بازیکنان جوان و مربیان و کادر دغدغه‌مند، با کنار کشیدن حامی پیشین‌اش «ایران خودرو»،‌ بدون پشتیبان مانده است و قادر نیست حتی پنج میلیارد ریال حق ورودی به عرصه رقابت های لیگ برتر هندبال را تامین کند.

به گفته سرپرست تیم هندبال پیکان سبزوار با انصراف ایران‌خودرو از تیم‌داری در رشته هندبال، اکنون مسوولان شهرستان در به در به دنبال پشتیبان مالی دیگری می‌گردند تا این تیم جوان و آتیه‌دار، که ۲ سال در کوران حوادث و رقابت‌های لیگ پخته شده است، از هم نپاشیده و شاکله تیم به هم نریزد، چرا که دیگر تیم ها با جدیت به دنبال جذب بازیکنان این تیم هستند.

محمد ضماند، می‌گوید که اعضای کادر فنی تیم حتی حاضرند همچنان بدون دریافتی و تنها به خاطر عشق و علاقه ای که به هندبال سبزوار دارند، به کار خود ادامه دهند مشروط بر اینکه کسی هزینه ورود تیم به لیگ و دستمزد بازیکنان را تعهد کند تا تیم سبزوار همچنان در لیگ مانده و به کار خود ادامه دهد.

سرپرست هیات هندبال سبزوار نیز با اشاره به بودجه ۴۰ میلیارد ریالی فصل گذشته تیم پیکان در برابر بودجه های ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریالی رقیبان،‌ بیرون ماندن این تیم جوان و پرانگیزه از دایره مسابقات لیگ را نه تنها ظلمی به هندبال سبزوار و خراسان، که ستمی به بازیکنان جوان تیم دانست که باید شهر و دیار خود را رها کرده و در تیم های دیگر توپ بزنند.

امید یگانه افزود:‌ این برای استانی چون خراسان رضوی افت دارد که با وجود این همه واحد و مجتمع بزرگ صنعتی، که آن را در شمار سه استان نخست کشور در این عرصه قرار داده است،‌ تنها نماینده اش در رشته هندبال بدون حامی مانده و نه به خاطر ضعف فنی، که به علت ناتوانی مالی از گردونه رقابت های لیگ برتر کنار گذاشته شود.

مسوولان اداره ورزش و جوانان سبزوار بر این باورند که ماندگاری تیم هندبال این شهرستان در لیگ برتر، از عهده این شهرستان خارج است و باید مسوولان استانی و ملی در این خصوص گامی برداشته و کمک کنند که تنها نماینده خراسان رضوی در لیگ برتر هندبال باقی بماند.

اگرچه جدول فصل تازه لیک برتر هندبال کشور تاکنون با ۱۰ تیم بسته شده است اما مسوولان فدراسیون ۲ جای خالی را برای حضور ۲ تیم دیگر با اولویت تیم «پیکان سبزوار» و نیز تیم تازه صعود کرده «پلیمر خرم آباد» نگه داشته اند، مشروط بر اینکه پنج میلیارد ریال حق ورودی آنها به مسابقات لیگ واریز شود.

البته این انتظار چندان نمی تواند به درازا بکشد چرا که تیم های «رعد پدافند البرز» و «پرواز هوانیروز» دیرزمانی است که آمادگی خود را برای حضور در این رقابت‌ها اعلام کرده اند و در حالی که پاکت واریزی به رقابت‌های لیگ را در دست دارند، به جای خالی تیم های پیکان سبزوار و پلیمر خرم آباد چشم دوخته اند.

از سویی گویا مسوولان فدراسیون نیز به تیم های هندبال سبزوار و خرم آباد هشدار داده اند که صبر آن‌ها همیشگی نخواهد بود و اگر دیر بجنبند، جای آنها در جدول لیگ به ۲ تیم دیگر که مبلغ ورودی را واریز کرده باشند، واگذار خواهد شد.

شهرستان سبزوار از قطب های بدون رقیب هندبال در شمال‌شرق کشور است که همواره هندبال رشته نخست ورزشی نوجوانان و جوانان آن بوده و اکنون نیز بیش از ۴۰۰ دانش آموز این شهرستان در رده های پایه این رشته ورزشی فعالیت دارند.

این شهرستان اکنون پنج تیم هندبال مطرح در رده های خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان و ساحلی در بخش مردان و چهار تیم نیز در بخش زنان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha