تدوین و به روزرسانی استانداردها با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در تهیه و تدوین استانداردهای ملی یکی از مهمترین اقداماتی بود که در سه سال گذشته کلید خورد تا با استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه زیست بوم نوآوری استانداردها، به‌روزرسانی و استانداردهای جدید در حوزه دانش بنیان‌ها و محصولات نوظهور تدوین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، استفاده از شرکت های دانش بنیان و دانش فنی نخبگان و متخصصان منجر به رشد جهش تولید می شود که در همین زمینه سازمان ملی استاندارد در کنار پیوستن به سازمان ها و کمیته های بین‌المللی، اقدام به به‌روزرسانی استانداردها در حوزه های مختلف کرده است.

تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در یکصـــد و شـــانزدهمین جلسه شورای‌عالی اســـتاندارد (۵ آذرمـــــاه ۱۴۰۱) آغاز شد. در همین زمینه مصوباتی از جمله پیشنهاد اجرای اجباری استاندارد ملی ایران در بخش‌های مختلف، روش اجرایی بازنگری آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی مرتبط با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اخذ کارمزد بابت ارائه خدمات الکترونیکی استانداردسازی و اعطای نشان‌های استاندارد با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید.

بر این اساس سازمان ملی استاندارد موظف شد تا در راستای اجرای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، نسبت به بازنگری و به‌روزرسانی آیین نامه ها اقدام کند. همچنین در راستای اهداف و سیاست‌های کلان نظام در حوزه اقتصاد دانش بنیان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در تهیه و تدوین استانداردهای مورد نیاز، همچنین تجاری سازی فناوری نوین و توسعه زیست بوم نوآوری اقدام کند.

در همین زمینه تفاهم نامه همکاری مشترک که بین سازمان ملی استاندارد ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادها به امضا رسیده بود مورد توجه جدی‌تر قرار گرفت.

در قالب این تفاهم نامه ها، شناسایی نیازها و اولویت های کشور و شرکت های دانش بنیان در زمینه تدوین استانداردهای ملی، همکاری به منظور تقویت ارتباط ذی نفعان زیست‌بوم نوآوری و شبکه سازی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی در حوزه های فناوری نوین و روزآمد مورد توجه قرار گرفت.

همچنین همکاری بین سازمان استاندارد و صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تدوین استانداردهای دانش بنیان به‌ویژه استانداردهای پژوهش‌محور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فناور دارای گواهینامه انطباق و محصول برای تدوین استانداردهای ملی محصولات تولیدی این شرکت ها رقم خورد.

تدوین و به روزرسانی استانداردها با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان

استفاده از ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان

سازمان ملی استاندارد در راستای استانداردسازی کالاهای دانش بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان استفاده کرد و در همین زمینه «مرکز نوآوری پژوهشگاه استاندارد» و «مرکز تقویم آموزشی» در تعامل دوسویه با شرکت های دانش بنیانی فعال شد.

راه‌اندازی این مراکز به تسهیل در تدوین استانداردها و برگزاری دوره‌های آموزشی استانداردسازی و بسته‌های آموزشیِ مربوطه و کارگاه‌های تخصصی استاندارد ویژه محصولات دانش‌بنیان کمک شایانی کرد. ضمن اینکه بهره گیری از نخبگان و شرکت های دانش بنیانی در حوزه فناوری‌های نوظهور مثل نانو و بایو، تکمیل بانک ارزیابان کیفیت و شاخص سازی‌های مدرن منجر به تسهیل در فرایندها می شود.

استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان

برپایه این گزارش، با فراگیری موضوع استاندارد در محصولات دانش بنیان و نوظهور سازمان ملی استاندارد «بسته توسعه استاندارد محصولات دانش‌بنیان» را در جهت تسهیل تجاری‌سازی و افزایش قابلیت نفوذ در بازارهای ملی، منطقه‌ای و جهانی در اواسط خردادماه ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ کرد.

در این بسته به موضوعات مختلفی از جمله تسهیل در بخش‌های تدوین و ترویج استاندارد، ارزیابی انطباق محصولات و خدمات دانش‌بنیان، اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌ها، آزمون‌های کیفی، فعّالیت‌های بازرسی و تصویب دستورالعمل شیوۀ اعطای نشان دانش‌بنیان (دانش‌نماد) پرداخته شد.

طبق گزارش سازمان ملی استاندارد، برگزاری ۱۷ نشست کمیته ارزیابی استانیِ صدور گواهینامه محصولات دانش‌بنیان با مشارکت در چهار کمیته ارزیابی تعیین سطح فناوری محصولات فناورانه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای صدور گواهینامه محصولات دانش‌بنیان از مهمترین اقدامات بود که ثمره آن صدور ۳۸ گواهینامه انطباق محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۲ گواهینامه انطباق محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ و صدور ۱۳ گواهینامه انطباق محصولات دانش‌بنیان مربوط به هفت نشان دانش نماد، چهار گواهی انطباق COP و ۲ گواهی انطباق COC در چهار ماهه ابتدای امسال شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha