همکاری‌های امنیتی-دفاعی تهران و اسلام‌آباد راهکار موثر برای غلبه بر تهدیدات مشترک است

اسلام‌آباد - ایرنا - یک پژوهشگر علوم سیاسی امنیت مرزها و ارتقای ثبات منطقه‌ای را خواست مشترک دو کشور ایران و پاکستان دانست و افزود: غلبه بر تهدیدات مشترک از جمله مقابله با بازیگران غیردولتی در منطقه، تحکیم همکاری‌های دفاعی و امنیتی تهران و اسلام‌آباد را می طلبد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مریم نورین جنجوعه پژوهشگر علوم سیاسی دانشگاه بانوان راولپندی در پاکستان در آستانه ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) که در پاکستان به عنوان روز ملی دفاع و تکریم شهدا گرامی داشته می‌شود، طی یادداشتی افزود: روز دفاع پاکستان یادآوری نمادین از انعطاف پذیری و قابلیت های دفاعی رو به رشد این کشور است، در این روز پاکستان نه تنها دستاوردهای نظامی خود را جشن می گیرد، بلکه به نقش خود در تقویت ثبات منطقه‌ای نیز می اندیشد.

وی نوشت: پاکستان در سال های اخیر با تمرکز بر تقویت همکاری با کشورهای همسایه، خود را در یک چهارراه تحولات بزرگ منطقه ای یافته است. در این میان، همکاری های دفاعی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران به طور فزاینده ای حائز اهمیت است، به ویژه زمانی که هر دو کشور با تهدیدات امنیتی مشترک مانند بازیگران غیردولتی، تروریسم سایبری و دگرگونی های همیشگی در خاورمیانه مواجه هستند.

نورین جنجوعه ادامه داد: رویدادهای مرزی سال گذشته یادآور چالش هایی است که هر دو همسایه در امتداد مرزهای مشترک با آن روبرو هستند. همچنین به ما یادآوری می‌کند که چگونه بازیگران غیردولتی می‌توانند تنش و یا عکس العمل نظامی بین دو کشور را با عواقب غیرقابل پیش‌بینی تشدید کنند.

این پژوهشگر پاکستانی اضافه کرد: این حوادث همچنین بر اهمیت تعمیق همکاری‌های دفاعی تهران و اسلام‌آباد، برای رسیدگی مؤثرتر به نگرانی‌های امنیتی با استفاده از دیپلماسی نظامی و احترام به حاکمیت یکدیگر تأکید می‌کند. مرزهای پاکستان و ایران که بیش از ۹۰۰ کیلومتر امتداد دارد، از دیرباز نگران کننده برای دو کشور بوده است. فراز و نشیب و پیچیدگی های این منطقه آن را مستعد فعالیت های بازیگران غیردولتی، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های شبه نظامی می کند.

وی نوشت: تحرکات عناصر غیردولتی تهدید قابل توجهی برای ثبات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هستند. این بازیگران از جمله گروه‌های جدایی‌طلب، شبه‌نظامی و قاچاقچیان مواد مخدر اغلب در مناطق مرزی فعالیت و از پیچیدگی های جغرافیایی منطقه سوء استفاده می‌کنند. رویدادهای اخیر در مرزهای دو کشور بر شکننده بودن اوضاع تأکید می‌کند.

به نوشته نورین جنجوعه، علیرغم این تنش ها، هر دو کشور همسایه بارها بر لزوم همکاری متقابل برای تامین امنیت مرزها و جلوگیری از سوء استفاده عوامل غیردولتی تاکید کرده اند. لذا تهران و اسلام‌آباد با تقویت همکاری های دفاعی و امنیتی می توانند به طور مشترک با تهدیدات ناشی از این گروه ها مقابله و امنیت مرزها را تقویت و ثبات منطقه‌ای بیشتر و پایدار ایجاد کنند.

پژوهشگر علوم سیاسی دانشگاه بانوان پاکستان افزود: تحولات منطقه‌ای از جمله جنگ جاری در غزه و تغییر اتحادها در خاورمیانه، هماهنگی قوی تر بین ایران و پاکستان را ایجاب می کند. مانورهای نظامی مشترک، اشتراک اطلاعاتی و مدیریت پیشرفته مرزها می تواند راه را برای مشارکت دفاعی قوی تر بین دو همسایه هموار کند.

وی ادامه داد: چنین همکاری‌هایی نه تنها امنیت ایران و پاکستان را افزایش می‌دهد، بلکه به ثبات منطقه‌ای بیشتر کمک می‌کند تا از پیچیدگی‌های یک چشم‌انداز ژئوپلیتیکی به سرعت در حال تغییر عبور کنند. از آنجا که این دو کشور به تقویت توانایی های دفاعی خود ادامه می دهند، هر دو از این مشارکت سود می برند و فرصت هایی را برای یکدیگر ایجاد می کنند، تا به عنوان بازیگران انعطاف پذیرتر و توانمندتر در منطقه ظاهر شوند.

سفرهای مقام‌های بلندپایه نظامی و دفاعی ایران و پاکستان در طول سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، بازدید رسمی ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران در تابستان سال گذشته نیز بیانگر تداوم شکوفایی در مناسبات نظامی و عزم قوی دو کشور همسایه و برادر برای گسترش همکاری‌ها در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل بین المللی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha