کمبود فضای آموزشی در شهر رو به رشد بهارستان اصفهان
عکس تزیینی است

اصفهان- ایرنا- شهر بهارستان در جنوب شرقی اصفهان به علت مهاجرپذیری، افزایش سریع جمعیت و رشد تصاعدی تعداد دانش‌آموزان در سال‌های اخیر با کمبود فضای آموزشی مواجه بوده به‌طوریکه این موضوع به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، بهارستان، یکی از شهرهای جدید و برنامه‌ریزی ‌شده اقماری در استان اصفهان است که به‌دلیل توسعه سریع و جذب جمعیت لازم است به زیرساخت‌های مهمی چون حمل و نقل و فضای آموزشی آن توجه بیشتری شود.

افزایش چشمگیر تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس، کمبود فضای آموزشی و تقاضا برای حل این بحران از مهمترین چالش‌هایی است که در این سال‌ها مردم بهارستان با آن مواجه شده‌اند بطوری‌که این روزها یکی از نگرانی های خانواده‌ها، پر شدن ظرفیت کلاس‌ها در دوره‌های مختلف تحصیلی به‌ویژه در مدارس دولتی است.

مهاجرپذیری، بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن‌سازی و واگذاری زمین رایگان به خانواده‌ها در قالب طرح های مختلف سبب رشد سریع جمعیت در شهر بهارستان شده و دغدغه هایی را برای ارائه انواع خدمات بویژه در بخش آموزشی بوجود آورده لذا توسعه سریع مدارس از خواسته‌های مردم این شهر است.

چالش تکمیل ظرفیت مدارس در بهارستان

علی محمدی یکی از افرادی است که به تازگی ساکن بهارستان شده، او که پدر یک دانش آموز است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال محل زندگی‌ام به بهارستان منتقل شد و باید فرزندم را در مدرسه جدید ثبت‌نام می‌کردم اما به دلیل تکمیل ظرفیت مدارس دولتی این شهر موفق به ثبت‌نام وی در آنها نشدم.

وی ادامه داد: مدرسه غیردولتی که نزدیک محل زندگی ماست نیز با تراکم بالای دانش آموزان مواجه است اما به ناچار و به سختی توانستم فرزندم را در این مدرسه ثبت نام کنم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان که مدارس بهارستان زیر پوشش آن قرار دارد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مهاجرپذیری و بهره برداری از طرح‌های مسکن از عوامل تراکم دانش آموزان در مدارس این شهر است.

علیرضا اکبرپور افزود: امسال به‌شدت شاهد افزایش تعداد دانش‌آموزان در مدارس این شهر بودیم به‌همین دلیل ۲ مدرسه متوسطه اول دخترانه و پسرانه و همچنین یک مدرسه قرآنی به مجموع مدارس بهارستان اضافه شد.

وی ادامه داد: در این شهر کمبود معلم و مدیر نداریم ولی در بحث عوامل اجرایی مثل معاون اجرایی و آموزشی با کمبودهایی مواجه هستیم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه اصفهان گفت: بهارستان ملقب به «شهر فرهنگ» است و شرکت عمران بهارستان در سال‌های قبل باید برای توسعه مدارس متناسب با رشد جمعیت، پیش بینی‌های لازم را در نظر می گرفت.

وی اضافه کرد: شرکت عمران بهارستان پروژه ‌هایی را در این زمینه شروع کرده و هفت پروژه تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: در شروع سال تحصیلی جدید به‌طور موقت مدارس «مهر قلم» و «سیمای فرهنگ» را با مدارس «حضرت رقیه(س)» و «صیاد شیرازی» در ۲ نوبت به‌صورت چرخشی فعال کردیم و سعی می‌شود تا بهمن و اسفند این مدارس یک نوبت شود.

کمبود فضای آموزشی در شهر رو به رشد بهارستان اصفهان

پروژه‌های مدرسه‌سازی در حال اجرا و برنامه‌های آینده

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برنامه‌ گسترده‌ برای ساخت ۱۲ مدرسه جدید در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها که با هدف رفع کمبود فضای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در حال اجراست گامی مهم در جهت اصلاح سرانه و تأمین نیازهای آموزشی جمعیت رو به رشد این شهر خواهد بود.

حمیدرضا رحیمی افزود: از ۱۲ پروژه مدرسه‌سازی در شهر جدید بهارستان، هفت پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر۲ هزار و صد میلیارد ریال در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارد و تا پایان شهریور امسال یک مدرسه جدید به فهرست پروژه‌های آموزشی در حال اجرا اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل مدارس با امکاناتی نظیر سالن‌های ورزشی است و سرانه آموزشی شهر را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.

رحیمی ادامه داد: یکی از پروژه‌های مهم، مدرسه شهید آیت‌الله رییسی است که با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست؛ این مدرسه ۱۲ کلاسه، قرار است در مهر سال جاری به‌عنوان مدرسه دخترانه دوره دوم نمونه دولتی (زیر گروه تیزهوشان) به بهره‌برداری برسد.
وی از دیگر پروژه‌های در حال تکمیل در شهر بهارستان را مدرسه کودکان استثنایی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که این مدرسه نیز تا پاییز امسال به پایان برسد و با راه اندازی آن به نیازهای خاص آموزشی توجه ویژه‌ای خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که هنوز مراجعه به مدارس شهر بهارستان برای ثبت نام دانش آموزان ادامه دارد و تراکم کلاس‌ها و تکمیل ظرفیت مدارس به یک دغدغه برای خانواده‌ها تبدیل شده است با اینحال امید است پروژه‌های مدرسه‌سازی در آینده نزدیک بتواند دسترسی به فضای مناسب برای تحصیل دانش آموزان این شهر را به میزان قابل توجهی ارتقاء دهد.

بهارستان نخستین شهر جدید بنا شده در کشور پس از انقلاب اسلامی است که با حدود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و در ابتدای جادهٔ اصفهان - شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha