آب شرب بیش از ۳۰۰ روستا در استان اردبیل تامین شد

اردبیل - ایرنا - مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: ۳۰۱ روستا در نقاط مختلف این استان از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شدند.

عباس نوظهور روز پنج‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، با تشریح فعالیت‌های بسیج سازندگی سپاه استان اردبیل افزود: کلیه فعالیت‌های بسیج سازندگی ذیل ۲ قرارگاه اقتصاد مقاومتی و قرارگاه محرومیت‌زدایی و عمرانی و با هدف رفع محرومیت‌ها و جلب رضایت مردم از نظام اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران، بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی در کنار دولت عمل می‌کند، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ در چهارچوب رویکرد محرومیت زدایی دولت، بسیج سازندگی هم وارد عمل شد که یکی از اقدامات شاخص آن تامین آب شرب سالم و پایدار مناطق روستایی در سطح کشور بود که در استان هم این برنامه در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: بر هیمن آبرسانی به ۴۵۴ روستا با چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار در مناطق مختلف استان اردبیل آغاز شد که تا امروز قرارداد آبرسانی به ۳۵۰ روستا با شرکت آب و فاضلاب منعقد شده است و از این تعداد آب شرب سالم و پایدار ۳۰۱ روستا با یک سوم قیمت تکمیل و تامین شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل با تاکید بر لزوم تامین به موقع منابع مالی، خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی در حال حاضر پروژه های در دست اجرای آبرسانی را با فهرست بهای سال ۱۴۰۰ اجرا می کند و با همین فهرست بها یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال از شرکت آب و فاضلاب طلب دارد.

آب شرب بیش از ۳۰۰ روستا در استان اردبیل تامین شد

نوظهور با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری، اضافه کرد: در چهارچوب طرح "آبخیز تا جالیز"، برای قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در مجموع ۳۰ پروژه مانند احداث کانال‌های آبرسانی ، احیا و لایروبی قنات‌ها در مناطق مختلف استان اردبیل با اعتبار ۱۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال تعریف شده که با وجود ابلاغ قرار داد با جهاد کشاورزی در اسفندماه سال گذشته هنوز موانع بروکراسی رفع نشده است اما با این حال این پروژه ها هرکدام بین ۱۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه منابع این پروژه ۳۰ درصد ملی و ۷۰ درصد استانی است، ادامه داد: قرار است منابع این طرح ها از محل تهاتر نفت، فروش املاک مازاد و محرومیت زدایی تامین اعتبار شود به هر حال بسیج سازندگی در میدان بوده و ۳۰ پروژه آغاز شده است و منتظر اقدام عملی جهاد کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه این طرح در ۲۲ استان کشور در حال اجراست، گفت: در این طرح از فناوری بتن پارچه ای که توسط محققان دانشگاه امام حسین(ع) ارائه شده است، استفاد می‌شود و از این طریق به میزان قابل توجهی از هدر رفت آب در کانال‌ها جلوگیری می شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل همچنین از انعقاد قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۹ نقطه سیل خیز استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۶ پروژه به بسیج سازندگی استان تحویل داده شده که تاکنون چهار پروژه اجرا شده و ۲ پروژه هم در دست اجراست.

نوظهور با اشاره به احداث مدارس در مناطق محروم و دور افتاده استان، اظهار کرد: طبق آمار اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل ۶۴ مدرسه کانکسی در این استان وجود دارد که قرار است ۱۷ مدرسه کانکسی توسط بسیج سازندگی برچیده و به جای آنها مدرسه احداث شود.

وی بیان کرد: از این تعداد پنج مدرسه اجرا و تکمیل شده و ۱۲ مدرسه دیگر هم تا مهرماه تکمیل و در اختیار دانش آموزان در نقاط مختلف استان اردبیل قرار خواهد گرفت.

آب شرب بیش از ۳۰۰ روستا در استان اردبیل تامین شد

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای احداث ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویی در استان اردبیل، اضافه کرد: از این تعداد ۱۸۵ واحد به بسیج سازندگی واگذار شده بود که تاکنون ۱۶۷ واحد مسکونی احداث و تکمیل شده و مابقی واحدهای مسکونی نیز در مراحل نهایی تکمیل است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل ادامه داد: با اداره کل راه و شهرسازی هم برای احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد شده است که تاکنون زمین ۱۵۰ واحد تحویل داده شده و این پروژه هم حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه زمان بندی قرار است این پروژه خردادماه سال آینده تحویل متقاضیان شود.

نوظهور با اشاره به تسطیح، بهسازی و بازسازی ۲۸۵ کیلومتر راه بین مزارع در استان اردبیل در ۶ ماهه اول سال جاری، گفت: تنها هشت کیلومتر از این میزان براساس قرارداد منعقده با جهاد کشاورزی اجرا شده و مابقی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های سپاه استان اجرا شده است.

وی با اشاره به احداث بزرگترین پل روستایی و عشایری کشور، افزود: این پل با ۲۷ متر طول، ۶ متر عرض و چهار متر ارتفاع با اعتبار ۸۸ میلیارد ریال در شهرستان مشگین شهر در طول سه ماه توسط بسیج سازندگی احداث و در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری رسید.

مسئول بسیج سازندگی استان اردبیل همچنین از اجرای پل مختار آباد با اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی طی ۱۵ روز خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این پروژه مشکلی که روستاییان منطقه سال ها با آن مواجه بودند، برطرف شد.

آب شرب بیش از ۳۰۰ روستا در استان اردبیل تامین شد

نوظهور از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از جمله تسهیلات مشاغل خانگی و تامین جهیزیه، خدمات پزشکی، دامپزشکی و کمک های مومنامه ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: بسیج سازندگی استان در۶ ماهه اول امسال با کمک جامعه پزشکی و حمایت های دانشگاه علوم پزشکی استان، ۶ بیمارستان صحرایی و اردوهای یک روزه و دو روزه در مناطق محروم برپا کرده است و متخصصان و پزشکان با نفاق وقت خود اقدام به ارائه خدمات درمانی به محرومین کرده اند.

وی اجرای طرح شاداب سازی ۵۲ مدرسه در قالب طرح هجرت، تعمیر و بازسازی ۱۹۳ مسکن محرومین و آسفالت ۵۲ کیلومتر راه روستایی را از دیگر اقدامات بسیج سازندگی استان اردبیل در ماه های اخیر عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha