۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85587919
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قنات جهانی «قصبه» گناباد صاحب زمین ملکی شد

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: سایت قنات جهانی «قصبه» گناباد با اختصاص ۱۲۸ هزار متر مربع از زمین‌های دولتی به این مجموعه گردشگری، برای نخستین بار صاحب زمین ملکی شد.

حمید رضا محمودی قوژدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدنبال پیگیری‌های مستمر و ۲ ساله اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد و همکاری اداره راه و شهرسازی این شهرستان و با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی، به تازگی ۱۲۸ هزار متر مربع از زمین‌های دولتی برای طرح توسعه گردشگری قنات قصبه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مجموعه گردشگری قنات قصبه گناباد هیچ زمین ملکی برای طرح توسعه گردشگری در اختیار نداشت، بیان کرد: تنها ۲ هکتار زمین اشخاص حقیقی و حقوقی در تصرف این بخش بود و میراث فرهنگی مالک زمین فوق نبود که اکنون این مجموعه گردشگری دارای زمین ملکی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: یکی از عوامل مهم برای توسعه گردشگری قنات جهانی قصبه برخورداری از زمین های ملکی است که با اختصاص آن، توسعه گردشگری این اثر جهانی بدون دغدغه وجود معارضین احتمالی انجام می شود.

محمودی قوژدی از اختصاص ۶۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد در سال جاری خبر داد.

وی اضافه کرد:‌ با صرف این اعتبار زیرساخت های توسعه گردشگری قنات قصبه شامل احداث پارکینگ،‌ برج های نوری، اصلاح و نورپردازی، تکمیل سردرب ورودی و فضاهای پیرامونی آن انجام می شود.

قنات جهانی قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور و یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشر در تامین آب، به عنوان چشم انداز توسعه گردشگری در جنوب خراسان رضوی، چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو، شاهکاری از پیوند هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که مهم ترین شاخصه آن عمق مادر چاه، فناوری حفر قنات و نیز شیوه بهره برداری آب است که آن را به یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرده است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است.

قنات قصبه بنای تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده‌ و مادرچاه آن در دامنه شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله معروف به قصبه شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است، عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته «دولاب نو» با توجه به شیب زمین نزدیک به ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha