۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۴
کد خبر: 85587958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزارکنندگان آخرین انتخابات بنگلادش استعفا کردند

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۴
کد خبر: 85587958
برگزارکنندگان آخرین انتخابات بنگلادش استعفا کردند

تهران- ایرنا- مسئولان برگزاری انتخاباتی که به انتخاب نخست وزیر مستعفی بنگلادش منجر شده بود، پس از انکار مداخله در روند انتخابات، استعفا کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، قاضی حبیب الاول رئیس کمیسیون انتخابات بنگلادش به همراه چهار کمیسر دیگر امروز پس از رد اتهام مداخله در آخرین انتخابات که به نخست وزیری شیخ حسینا نخست وزیر مستعفی و فراری این کشور انجامید، از سمت خود استعفا کردند.

حبیب الاول که در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) پیروزی شیخ حسینا را با کسب ۸۰ درصد آرا اعلام کرده بود، امروز به خبرنگاران گفت: من و سایر کمیسیونرها قصد داشتیم با توجه به وضعیت در حال تحول در کشور استعفا دهیم.

بر پایه این گزارش، این پنج نفر آخرین مقامات بلندپایه منصوب شده توسط حسینا از جمله رئیس بانک مرکزی و قضات دیوان عالی هستند که از زمان فرار وی با بالگرد به هند در ۵ اوت (۱۵ مرداد) و پیش از یورش معترضان به اقامتگاهش در داکا، پست خود را ترک می‌کنند.

این پنج مقام دولتی، ریاست انتخاباتی را بر عهده داشتند که برای چهارمین دوره متوالی شیخ حسینا را در راس کشور قرار داد. در جریان این انتخابات، حزب او با نام «عوامی لیگ» بیش از سه چهارم کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. مشارکت در این انتخابات کم بود و حزب اصلی اپوزیسیون، حزب ملی‌گرای بنگلادش (BNP) آن را به دلیل دستگیری هزاران تن از رهبران مخالف، تحریم کرده بود.

قاضی حبیب الاول با بیان اینکه نبود مخالفت سیاسی واقعی با شیخ حسینا به معنای نبود صداقت در انتخابات بوده است، افزود: حزب اصلی مخالف و دیگر احزاب در این انتخابات شرکت نداشتند و «از آنجایی که انتخابات تک حزبی بود، نیازی به مداخله برای تأثیرگذاری بر رای هم نبود».

خبرگزاری فرانسه افزود: دوره ۱۵ ساله قدرت شیخ حسینا در بنگلادش با نقض حقوق بشر از جمله بازداشت مخالفان سیاسی وی همراه بود. پس از فرار او به هند، محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل که ریاست دولت موقت را بر عهده دارد، جایگزین او شد. یکی از مهم‌ترین وظایف او، اجرای اصلاحات دموکراتیک و برگزاری انتخابات است. دفتر او هنوز تاریخی برای برگزاری رای گیری جدید اعلام نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha