استاندار آذربایجان‌غربی: تغییر الگوی کشت با اقناع کشاورزان محقق می‌شود

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی گفت: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان روز جمعه در آیین بهره برداری از چهار پروژه در زمینه شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در آذربایجان غربی افزود: اقناع سازی با ترویج و فرهنگ سازی میسر است و تا همراهی و مشارکت مردمی نباشد، نمی توان به موفقیت در تغییر الگوی مصرف آب و کشت دست یافت.

وی اضافه کرد: ساماندهی آبهای مرزی از مهمترین پروژه هایی بود که در آذربایجان غربی از سالها پیش آغاز شده است و شامل عملیاتی در ۶۲هزار هکتار در اراضی شمالی و جنوبی استان می شود.

وی ادامه داد: ۱۳هزار هکتار از اراضی در جنوب استان و ۴۹هزار هکتار در نواحی شمال شامل اجرای طرح های آبیاری هستند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: این طرح که در سال های ۱۳۹۴ و ۹۵ آغاز شده است هم اکنون پیشرفت مطلوبی داشته و با اجازه رهبر معظم انقلاب و پیگیری های دولت و برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی سرعت خوبی به خود گرفته است.

معتمدیان گفت: هم اکنون حضور هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی و سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی استان نقش بسزایی دارد و سه هزار هکتار از اراضی استان توسط هلدینگ‌های کشاورزی در قالب مزارع پسته و گردو کشت شده که موجب کاهش مصرف آب به میزان ۴۵رصد و ارزش افزوده شده است .

وی با بیان اینکه سه حوضه‌ آبریز در استان از جمله حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه وجود دارد، اظهار کرد: در حوضه ارس با وجود بارندگی که وجود دارد نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب هستیم چرا که کشاورزی و آب در این بخش جزو پیشرانهای توسعه منطقه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در حوضه زاب امسال ۹۰۰ میلیمتر بارش داشتیم، ادامه داد: بایدشرایط تخصیص آب برای بهره برداران و مردم را توسط تعاونی ها فراهم‌کنیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است از ظرفیت مسوولیت اجتماعی هلدینگهای بزرگ استفاده کنیم تا مردم بتوانند از خدمات و سرمایه گذاری های انجام شده بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد و لازم است تکمیل طرح های نیمه تمام در این زمینه در ردیف اولویت‌ها باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha