۱۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹:۵۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85588602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت رویترز از جزئیات طرح خروج نیروهای ائتلاف تحت هدایت آمریکا از عراق

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از چندین منبع آگاه خبر داد که آمریکا و عراق پس از بیش از ۶ ماه مذاکره در مورد برنامه خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عراق به تفاهم رسیده اند.

به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از این منابع نوشت که براساس طرح مذکور که به طور کلی مورد توافق قرار گرفته و مستلزم تصویب نهایی از سوی هر دو پایتخت و تعیین تاریخ اعلام آن است، صدها نیروی غربی تا سپتامبر ۲۰۲۵ عراق را ترک خواهند کرد و بقیه این نیروها نیز تا پایان سال ۲۰۲۶ این کشور را ترک خواهند کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما به یک توافق رسیده ایم. اکنون تنها این پرسش مطرح است که چه زمانی آن را اعلام کنیم.

به نوشته رویترز، آمریکا و عراق همچنین به دنبال ایجاد یک رابطه مستشاری جدید هستند که بر اساس آن برخی از نیروهای آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند.

به گفته منابع آگاه، قرار بود هفته ها پیش این توافق به صورت رسمی اعلام شود اما از یک سو به دلیل تشدید تنش های ناشی از جنگ اسرائیل در غزه و ازسوی دیگر روشن شدن برخی از جزئیات باقی مانده، اعلام آن به تعویق افتاد.

چندین منبع به رویترز گفتند که این توافق ممکن است در ماه جاری میلادی اعلام شود.

فرهاد علاالدین، مشاور امور خارجه نخست وزیر عراق، گفت که مذاکرات فنی با واشنگتن درباره خروج ائتلاف به پایان رسیده است.

وی گفت: ما اکنون در آستانه انتقال روابط بین عراق و اعضای ائتلاف بین‌المللی به یک سطح جدید با تمرکز بر روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.

آمریکا به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه مستقر کرده است.

بر اساس این طرح، تمامی نیروهای ائتلاف، پایگاه هوایی عین الاسد در غرب استان الانبار را ترک کرده و تا سپتامبر ۲۰۲۵ حضور خود در بغداد را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد.

رویترز افزود: پیش بینی می شود که نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف تقریباً یک سال دیگر یعنی تا اواخر سال ۲۰۲۶ در اربیل باقی بمانند تا عملیات ‌های جاری ضد داعش در سوریه را تسهیل کنند.

این توافق، هر زمان که اعلام شود، به مثابه یک پیروزی سیاسی برای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، خواهد بود، زیرا او در حال متوازن ساختن موقعیت بغداد به عنوان متحد همزمان واشنگتن و تهران است. مرحله اول کاهش نیروهای بیگانه یک ماه پیش از برگزاری انتخابات مجلس عراق در اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می رسد.

یک مقام آمریکایی گفت: بازه زمانی دو ساله یک "فرصت تنفس" را در اختیار واشنگتن قرار می دهد تا برنامه کاهش نیروها را با تغییر و تحولات احتمالی منطقه تنظیم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha