پیام بازدید سرلشکر مصری از مرز با غزه پس از سخنان نتانیاهو درباره محور «صلاح‌الدین»

تهران- ایرنا-- روزنامه رای الیوم بازدید اخیر ژنرال ارشد مصری از مرز کشورش با نوار غزه را اندکی پس از سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ماندن در محور «صلاح‌الدین» (فیلادلفیا)، حاوی پیامی برای سران صهیونیست دانست.

به گزارش ایرنا، روزنامه رای الیوم امروز شنبه در گزارش خود با اشاره به بازدید سرلشکر «احمد خلیفه» رئیس ستاد ارتش مصر از مناطق مرزی کشورش با فلسطین اشغالی و نوار غزه نوشت: ساعاتی از سخنان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عزمش برای ماندن در محور فیلادلفیا در مرز نوار غزه و خاک مصر برای مدت طولانی نگذشته بود که سرلشکر «احمد خلیفه» رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر با بازدید امنیتی از مرز مصر با نوار غزه همه را به متعجب کرد. این اقدام از نگاه برخی کارشناسان سیاسی بشارت دهنده بود.

این روزنامه افزود: رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر ضمن بازدید از نیروهای مصری با آنها، در یکی از پست های مرزی ناهار خورد و به آنها گوشزد که متوجه وظایف و ماموریت های محوله باشند و در اوج هوشیاری به سر برند و آماده رویارویی با هر پیشامدی باشند.

رای الیوم با اشاره به گذرگاه رفح در محور صلاح الدین در مرز مصر و نوار غزه، این پرسش را مطرح کرد که "آیا این بازدید رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر حاوی این پیام آشکار به سران رژیم صهیونیستی است که گذرگاه رفح خط قرمز است و مصر عربده کشی اسرائیلی را نخواهد پذیرفت؟

این رسانه در ادامه با اشاره به بیانیه همبستگی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با مصر پس از سخنان تحریک آمیز نتانیاهو پرداخت و نوشت: برخی از محافل از این ابراز همبستگی تمجید و برخی دیگر آن را بی اهمیت دانستند.

«فرغلی طه» تحلیلگر مصری این بیانیه ها را با رفتار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات و عربستان در تضاد و بازدید سرلشکر مصری از مرز مصر با نوار غزه را نیز نمادین توصیف کرد.

وی با اشاره به معاهده سازش بین رژیم صهیونیستی و مصر گفت: فراموش نکنید که معاهده سازش بارها از سوی اسرائیل نقض شده است و ما کاری انجام نداده ایم. علت را هم باید نزد دست اندرکاران سیاسی و نظامی مصر ببینیم. اقدامات و اهرم های فشاری به دور از جنگ وجود دارد که مصر می‌تواند به آنها روی آورد.

«مامون فندی» تحلیلگر سیاسی مصر نیز گفت: آمریکا و اروپا نمی‌توانند نتانیاهو را به توقف جنگ قانع کنند. تنها اندکی هماهنگی مواضع جبهه عربی است که نتانیاهو را مجبور به اقداماتش می‌کند.

«سمیر فرج» کارشناس امور نظامی و راهبردی مصر نیز اعلام کرد: آنچه نتانیاهو در فیلادلفیا انجام می دهد، با مفاد معاهده سازش کمپ دیوید در تضاد است.

وی افزود: آنچه مصر می‌تواند انجام دهد، روی آوردن به شورای امنیت است.

به گزارش ایرنا، سرلشکر احمد خلیفه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر پنجشنبه گذشته به طور غیرمنتظره از وضعیت امنیتی و سطوح محافظت از مرز مصر با نوار غزه بازدید کرد.

نتانیاهو یک روز قبل از این بازدید سرلشکر مصری، بار دیگر بر ادامه اشغال محور صلاح الدین تاکید کرد و با بیان این ادعا که طرح پیشنهادی آمریکا در ۲۷ می گذشته (۷ خرداد) منافاتی با ماندن نظامیان صهیونیست در رفح و محور فیلادلفیا ندارد، گفت که هرگونه مذاکره برای آتش بس دائم در نوار غزه باید متضمن به زعم او عدم قاچاق سلاح به نوار غزه از طریق محور فیلادلفیا باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha