۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85588755
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

هزار کیلومتر آتش‌بُر در نوار جنگلی گلستان ایجاد شد

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال و همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از آتش‌سوزی‌ احتمالی در عرصه‌های طبیعی، آتش‌بُر در هزار و ۳۰ کیلومتر از مرز میان زمین‌های کشاورزی و نوار جنگلی استان ایجاد شد.

عیسی گلبینی مفرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیروهای منابع طبیعی با در اختیار داشتن هشت دستگاه تراکتور با همکاری مردم نوار آتش‌بر را در زمین‌های کشاورزی حاشیه جنگل‌های گلستان اجرا کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن برخی کشاورزان به طور مستقل اقدام به اجرای آتش‌بر در اطراف زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مرز بین زمین‌های جنگلی و کشاورزی استان حدود ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که هرساله با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو طرح آتش‌بر با هدف پیشگیری از سرایت احتمالی حریق‌ ناشی از آتش زدن کاه و کلش و بقایای گیاهی توسط برخی کشاورزان حاشیه عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی، در مناطق حساس اجرا می‌شود.

گلبینی افزود: آتش‌بُر، عملیات شخم زدن بخشی از زمین کشاورزی به عرض هشت تا ۱۰ متر در نوار مرزی حدفاصل بین زمین کشاورزی و عرصه منابع ملی با استفاده از تراکتور است که سال گذشته این طرح در نزدیک به هزار کیلومتر اجرا شد.

به گزارش ایرنا، اراضی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ۲ میلیون نفری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع است.

بخش قابل توجهی از اراضی جنگلی گلستان، درختان سوزنی برگ دست کاشت هستند که در ماه‌های گرم سال مانند انبار باروت بوده و با کوچک‌ترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha