دانشگاه شهرکرد مجری طرح منطقه‌ای ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم شد

شهرکرد - ایرنا - دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد در راستای تحقق هدف‌گذاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست از درک بهتر مدیریت اکوسیستم‌های طبیعی، مجری طرح پژوهشی کلان منطقه‌ای با عنوان " ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم" در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، مجری مسوول طرح پژوهشی ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم روز شنبه اعلام کرد: هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و تهیه نقشه خدمات اکوسیستمی و ارزش‌گذاری اقتصادی منابع پایه ۲ استان‌ زاگرس نشین چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.

فاطمه محمدیاری افزود: در طرح پژوهشی کلان منطقه‌ای "ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم" به وضعیت محیط زیست، منابع اکولوژیکی، منابع آبی، اقتصادی و اجتماعی منطقه پرداخته می‌شود و به دنبال کمی‌سازی و مدل‌سازی خدمات اکوسیستمی با استفاده از روش‌های مختلف است.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح کلان منطقه‌ای ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم دانشگاه شهرکرد در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد موفق به جذب ۲۳ میلیارد ریال اعتبار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: در این پروژه تحقیقاتی در قالب یک تیم تحقیقاتی همکار تحلیل وضعیت محیط زیست، برآورد ارزش اقتصادی کالاها و خدمات اکوسیستمی و طراحی سیاست‌های مناسب برای تضمین استمرار عرضه خدمات اکوسیستمی تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند افزود: با درک ارزش واقعی این خدمات می‌توان به حفاظت و مدیریت بهینه منابع طبیعی پرداخت که این امر به حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از تخریب اکوسیستم‌ها کمک می‌کند.

محمدیاری افزود: این تحقیق به ارتقای آگاهی عمومی و تخصصی در مورد اهمیت خدمات اکوسیستمی و ارزش‌گذاری اقتصادی آن‌ها می‌پردازد و این آگاهی می‌تواند منجر به مشارکت بیشتر جوامع محلی در فرآیندهای مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم به تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان کمک می‌کند تا ارتباطات بهتری میان سیاست‌های اقتصادی و محیط زیستی برقرار کنند که این ارتباط می‌تواند به طراحی سیاست‌های مناسب برای تضمین استمرار عرضه خدمات اکوسیستمی و تأمین منافع جامعه منجر شود.

محمدیاری گفت: تحقیق، به توسعه ابزارها و روش‌های نوین برای پایش و ارزیابی مستمر خدمات اکوسیستمی کمک می‌کند و این ابزارها می‌توانند به بهبود مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی تأثیرات فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست منجر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد اصلاح محاسبات ملی مانند کمک به تولید ناخالص ملی، کاهش تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست را از نتایج این طرح پژوهشی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، فاطمه محمدیاری مجری مسئول و دکتر خدایار عبدالهی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد و مجریان همکار طرح پژوهشی ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم" در ۲ استان زاگرس نشین چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هستند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه شهرکرد با داشتن سه پردیس علمی در شهرکرد، فارسان و بروجن و هفت دانشکده پذیرای بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است.

به گزارش ایرنا، ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود یک میلیون و ۶۴۲ هزار هکتار دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha