سهم ۴۰ درصدی مهارت‌آموزی دانش آموزان/خرید ۱۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستان‌ها

تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم مهارت آموزی به حدود ۴۰ درصد (۳۹.۷ درصد) در سال تحصیلی گذشته رسیده است و انتظار می رود امسال به ۴۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محمدمهدی کاظمی روز شنبه با اشاره به احکام برنامه هفتم درباره افزایش مهارت آموزی دانش آموزان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه هفتم پیشرفت به سهم ۵۰ درصدی مهارت آموزی دانش آموزان متوسطه برسیم.

وی به جمعیت دانش آموزی دوره متوسطه اشاره کرد و با بیان اینکه جمعیت این گروه امسال ۱۰۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در دوره متوسطه تحصیل می کنند که بالغ بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنان در دوره اول متوسطه یعنی در پایه هفتم تا نهم مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی صورت گرفته برای بازگشایی مدارس در ابتدای مهرماه اظهار داشت:‌ همه اقدامات شامل نوسازی مدارس، چاپ کتاب‌های درسی، تامین فضای آموزشی و تجهیزات، تامین نیروی انسانی و توانمندسازی آنان در استان ها و مناطق مختلف در تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله فرمانداری‌ها و استانداری‌ها دنبال می‌شود.

برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان از نیمه تیرماه آماده شد

کاظمی درباره صدور برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به دوره دوم متوسطه نیز گفت: دانش آموزانی که در خردادماه نصاب قبولی را در امتحانات کسب کرده بودند، برگه هدایت تحصیلی خود را از نیمه تیرماه دریافت کرده و می‌توانستند ثبت نام پایه بعدی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در برگه‌های تحصیلی امسال برای دانش آموزان اولویت بندی شاخه های تحصیلی صورت گرفته بود، گفت: دانش آموزانی که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مردادماه می‌توانستند ثبت نام خود را در شاخه تحصیلی مورد علاقه خود اعم از شاخه نظری، فنی - حرفه ای و یا کاردانش انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزانی که نصاب قبولی را در خردادماه کسب نکرده بودند، برای هدایت تحصیلی می بایست در امتحانات شهریور و کلاس‌های جبرانی شرکت می کردند اما به دلیل طولانی بودن این فرآیند در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد که این گروه از دانش آموزان تا پایان مرداد در امتحانات شرکت کنند.

کاظمی گفت: با این کار در بیشتر استان ها کار تصحیح اوراق تا پایان مرداد انجام شد تا برگه هدایت تحصیلی این گروه از دانش آموزان در شهریور آماده شود به طوری که در برخی استان ها کار آزمون ها تمام شده و در چندروز آینده برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان در اختیار آنان قرار می گیرد تا بتوانند متناسب با آن انتخاب رشته کنند.

وی یادآورشد: امسال تلاش شد تا فرآیندهای ثبت نام، کلاس بندی و امتحانات دانش آموزان یک ماه زودتر انجام شود به طوری که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ روز فرآیند ثبت نام جلوتر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد دانش آموزان برگه هدایت تحصیلی نداشتند که شهریورماه دریافت می‌کنند، اظهار داشت: در برخی از مدارس همچون استعدادهای درخشان و نمونه دولتی که دانش آموز با آزمون پذیرفته می‌شود، نیز نتایج آزمون در موعد مقرر اعلام شد و توانستند ثبت نام ها را انجام دهند.

خرید بیش از هزار میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تجهیز هنرستان‌های کشور نیز اظهار داشت: برای سال تحصیلی جدید حدود هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شده است.

کاظمی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته حدود ۱۰ هزار نیروی انسانی برای تدریس در هنرستان‌ها جذب آموزش و پرورش شده اند، افزود: امسال ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب دوره های متوسطه می شوند که بخشی از این تعداد نیرو در آزمون استخدامی پذیرفته شده اند و اکنون در دوره یک ساله مهارت آموزی قرار دارند.

وی با یادآوری اینکه از این تعداد حدود هشت هزار نفر هنرآموز هستند، ابراز امیدواری کرد با تخصیص منابع پیش بینی شده در بودجه، مهارت‌های آموزشی و کارگاهی در هنرستان‌ها و کارگاه‌های دوره متوسطه رونق یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بخشی از نیروهای مورد نیاز آموزشی دوره متوسطه از طریق دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی تامین شده است.

وی تعداد معلمان جذب شده دوره متوسطه در سال گذشته را نیز ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر اعلام کرد.

کاظمی با یادآوری اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان به جمعیت معلمان اضافه می شود، اظهار داشت: موضوع تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدیریت شده است و وزیر آموزش و پرورش نیز با جدیت این موضوع را رصد می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha