دست پُر ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

تبریز - ایرنا - کاروان ورزشکاران آذربایجان شرقی متشکل از سه ورزشکار، یک سرمربی، یک داور و یک سرپرست که به همراه کاروان ورزشی ایران در هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور یافته بودند در این رقابت ها موفق به کسب یک طلا و سه نقره شدند و در واقع تمام ورزشکاران استان مدال گرفتند تا سهم بسزایی در جایگاه فعلی ایران در جدول رده بندی ایفا کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ۲۴ مردادماه گذشته اعضای کاروان ورزشی آذربایجان شرقی اعزامی به مسابقات پارالمپیک پاریس در مراسم بدرقه که در دفتر مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و با حضور خبرنگاران ایرنا برگزار شد همگی قول دادند تا برای کسب بهترین و رنگین ترین مدال در این مسابقات تلاش کنند و اگر نبود برخی بدشانسی ها و تجربه کم، شاید امروز به جای یک طلا و سه نقره که قابل تقدیر است چهار مدال طلا برای استان و کاروان تیم ملی به ارمغان آورده بودند.

کسب نخستین مدال کاروان ورزشی ایران، کسب یک طلا و سه نقره توسط کاروان ورزشی پارالمپیک آذربایجان شرقی دستاوردی نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت و باید به جامعه ورزش استان تبریک گفت.

کاروان ورزشی آذربایجان شرقی در این مسابقات را علی کشفیا (مدال طلا به عنوان سرپرست تیم ملی والیبال نشسته ایران و پرافتخارترین ورزشکار ادوار پارالمپیک ایران با ۹ دوره حضور)، مهدی نویدی (داور بین المللی والیبال نشسته)، میلاد وزیری (سرمربی تیم ملی پارا تیراندازی با کمان ایران که ورزشکاران ایران صاحب مدال های رنگارنگ شدند)، میثم حاجی بابایی (بازیکن والیبال نشسته، مدال طلا)، زهرا رحیمی (ورزشکار پاراتکواندو) و فاطمه همتی (ورزشکار پارا تیراندازی با کمان) تشکیل می دادند که زهرا رحیمی در پاراتکواندو نخستین مدال کاروان تیم ملی را کسب کرد و صاحب گردن آویز نقره شد، فاطمه همتی در انفرادی و میکس ( رقابت ۲ نفره ) پاراتیراندازی با کمان به نقره رسید و حاجی بابایی با تیم والیبال نشسته صاحب گردن آویز طلا شد.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

علی کشفیا، پرافتخارترین ورزشکار و شرکت کننده پارالمپیک و والیبال نشسته کشورمان که چهار بار به عنوان کاپیتان و پنج بار به عنوان سرمربی و سرپرست، این تیم را در بازی های پارالمپیک همراهی کرده است در گفت و گویی که قبل از اعزام به مسابقات با ایرنا داشت اظهار کرد: امسال برای دهمین بار تیم ملی والیبال نشسته کشورمان عازم رقابت‌های پارالمپیک می‌شود و حاصل ۹ بار حضور در پارالمپیک، هفت بار قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی است و این دوره برای کسب هشتمین طلا پای در این رقابت ها می گذارد.

قولی که کشفیا به جامعه ورزشی داد با برتری ۳ بر یک ایران مقابل بوسنی در بازی نهایی تحقق یافت و والیبال نشسته ایران برای هشتمین بار عنوان قهرمانی را تکرار کرد که تبریک دکتر پزشکیان رییس جمهور کشورمان را هم به دنبال داشت.

میثم حاجی بابایی از شندآباد شبستر آذربایجان شرقی نیز که به عنوان ورزشکار تیم والیبال نشسته عازم پاریس شده بود در گفت و گو با ایرنا اظهار کرده بود که حریف اصلی تیم ما، بوسنی است و امیدواریم بتوانیم در دهمین حضور خود در پارالمپیک، هشتمین مدال طلا را برای کشورمان کسب کنیم و اینگونه هم شد و ایران در بازی نهایی بوسنی را مغلوب کرد و قهرمان شد.

فاطمه همتی ۲۱ ساله دیگر ورزشکار آذربایجان شرقی در پارا تیراندازی با کمان در پاریس به مصاف حریفان رفت و قبل از اعزام قول ۲ طلا داده بود که با کمترین اختلاف با حریفان طلاها با ۲ نقره جایگزین شدند که البته کار بزرگی بود.

وی در ۲ بخش انفرادی و میکس پاراتیراندازی با کمان رقابت کرد و در هر ۲ بخش نقره ای شد.

همتی در مصاحبه قبل از اعزام خود با ایرنا اعلام کرده بود که برای گرفتن ۲ طلا به این مسابقات می رود و هند، انگلیس و چین حریفان اصلی وی در این مسیر هستند که این وعده نیز با درخشش ۲ مدال نقره بر گردن این ورزشکار، جامه عمل پوشید.

زهرا رحیمی ۱۵ ساله دیگر ورزشکار آذربایجان شرقی که در قالب تیم ملی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کرده بود در این مسابقات نخستین مدال خود و کاروان ایران را کسب و با مدال خود ایران را وارد جدول توزیع مدال ها کرد.

رحیمی نماینده وزن ۵۲ کیلوگرم پاراتکواندوی بانوان ایران نیز همانند دیگر هم استانی ها خود قول کسب مدال در این بازی ها را داده بود و پس از پیروزی برابر حریفانی از چین، برزیل و گرجستان در مسابقه پایانی به مصاف سورن‌جاو اولامبایر از مغولستان رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و به مدال نقره رسید نقره ای که برای کاروان تیم ملی ارزش بسیاری داشت و دشت خوش یمنی برای کاروان ورزشی ایران بود.

مهدی نویدی نیز به عنوان داور بین المللی والیبال از آذربایجان شرقی در پارالمپیک پاریس حضور داشت وی دومین داور تاریخ والیبال استان پس از ابراهیم فیروزی است که در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک حضور یافت.

وی در این مسابقات عنوان یکی از بهترین داوران این مسابقات را کسب کرد، نویدی به دلیل عملکرد خوب خود در این رقابت‌ها و قضاوت در چهار دیدار به عنوان داور اول و در سه دیدار به عنوان داور دوم، بچ جهانی ( نشان جهانی ) را به همراه داورانی از مصر، اسلوونی و فرانسه از آن خود کرد.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

هشتم شهریور - پاریس

درخشش نخستین مدال کاروان پارالمپیکی ایران بر گردن بانوی پاراتکواندوکار

ملی پوش تکواندوی ایران به مدال نقره هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک در شهر پاریس قناعت کرد.

در روز نخست رقابت های پاراتکواندو بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ در سالن تاریخی گرندپله، مبارزه فینال وزن ۵۲- کیلوگرم زنان برگزار شد.

زهرا رحیمی نماینده ایران پس از پیروزی در برابر حریفانی از چین، برزیل و گرجستان در مسابقه فینال به مصاف سورن‌جاو اولامبایر از مغولستان رفت و در یک مبارزه سخت و دشوار با نتیجه ۵ بر ۲ برابر پاراتکواندوکار مغولی شکست خورد تا مدال نقره بازی ها قناعت کند.

با این نتیجه نخستین مدال کاروان ایران در پارالمپیک پاریس به دست آمد تا ایران وارد جدول توزیع مدال های بازی های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ شود.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

بعد از هر سختی شیرینی است

نایب قهرمان‌پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ در رشته پاراتکواندو گفت: با تسلیم نشدن و تلاش بیشتر می‌توان بهترین بود زیرا بعد از هر سختی، روشنایی و شیرینی است.

زهرا رحیمی در بدو ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز که با استقبال هم استانی های خود همراه بود، در گفت‌وگو با ایرنا در توصیه‌ای به دانش آموزانی که شرایط جسمی مشابه او را دارند، اظهار کرد: خودشان‌ را به هیچ‌ عنوان‌ دست کم نگیرند و بدانند که شرایطشان، محدودیت نیست.

وی افزود: با تسلیم نشدن و تلاش بیشتر می‌توانند بهترین خودشان باشند.

وی در مورد سخت ترین رقیبی که در رقابت‌های پارالمپیک داشت، اظهار کرد: حریف اولم که از کشور چین و قهرمان جهان بود، سطح بالایی داشت و سخت ترین رقیبم بود.

رحیمی گفت: مدال نقره برایم انگیزه‌ای شده تا راهم را ادامه دهم و در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۸ بتوانم پرچم کشورم را تا بالاترین نقطه بالا ببرم.

وی ادامه داد: خانواده‌ام، بزرگترین حامی من تا امروز بودند که دست بوسشان هستم.

رحیمی همچنین اظهار کرد: مدالم را تقدیم شهدای غزه و به خصوص کودکان مظلوم غزه می‌کنم.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

قهرمان پارالمپیکی تبریزی: ورزشکاران حق و انتظار حمایت دارند

پارالمپیکی تبریزی که توانست ۲ مدال نقره را برای کاروان پارالمپیک ایران در پاریس به ارمغان آورد، خواستار حمایت مسئولان از ورزشکاران شد و گفت: این انتظار بحق جامعه ورزشی کشور است.

فاطمه همتی در رقابت‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴دو مدال نقره در بخش‌های انفرادی و میکس رشته پارا تیروکمان کسب کرد.

این قهرمان پارالمپیک در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم دست پر از مسابقات بازگردم و دل خانواده، مربیان و ملت شریف ایران را شاد کنم.

همتی افزود: امسال برای اولین بار در مسابقات پارالمپیک شرکت کردم که حس خاص و نابی برایم بود.

وی ادامه داد: ۲ سه ماه استراحت می‌کنم و سپس تمرینات برای پارالمپیک بعدی شروع می‌شود که امیدوارم ۲ طلا در این مسابقات کسب کنم.

همتی تاکید کرد: از مسئولان فقط حمایت از ورزشکاران می‌خواهم چون که قطعا باعث دلگرمی است.

دهم شهریور - پاریس

مدال ارزشمند بانوی کماندار ایرانی؛ نشان نقره بر گردن فاطمه همتی

بانوی کماندار ایران در فینال مقابل حریف اهل ترکیه مغلوب شد و به مدال نقره دست یافت.

فاطمه همتی در مرحله نیمه نهایی به مصاف «فاوئبه پاترسون» از بریتانیا رفت.

بانوی کماندار ایران در این رقابت با عملکردی تحسین برانگیز موفق شد با نتیجه ۱۴۶ بر ۱۴۳ برابر رقیب بریتانیایی خود به برتری برسد و به فینال راه پیدا کند.

همتی پیش از این موفق به شکست رقبایی از کشورهای چین و فرانسه شده بود. همتی در فینال با نتیجه ۱۴۴ بر ۱۴۱ مغلوب «اوزنور کره» از ترکیه شد و به مدال نقره دست یافت. نشانی ارزشمند برای بانوی کماندار ایرانی.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

همتی از تیر و کمان کودکی تا قله پارالمپیک

فاطمه همتی، دختر تبریزی است که امروز با همت و تلاشش به موفقیتی دست یافته که می‌تواند داستان زندگی بسیاری را تغییر دهد و فعل خواستن را به عنوان یک جوان ایرانی برای دیگران معنا کند.

این دختر ۲۱ ساله با تحمل سختی‌ها و مشقاتی که برایش پیش آمده به نقطه‌ای در زندگی‌اش رسیده که اگر چند سال قبل به او می‌گفتند در دنیا و مقابل چشمان میلیون‌ها انسان‌ بر اوج افتخار خواهی ایستاد، شاید فقط می‌خندید.

از همان دوران ابتدایی مدرسه، درسش خوب بود و از همان دوران کودکی، با چوب‌های کوچکی که پیدا می‌کرد، تیر و کمان کوچکی می‌ساخت و بازی می‌کرد.

چه کسی می‌توانست فکر کند که از تیروکمان کودکی‌هایش به همراه شرایط سختی که دارد، به بالاترین رقابت های ورزشی دنیا برسد و بر بام پارالمپیک، مدال خوشرنگ نقره پاراتیراندازی با کمان را بر گردنش بیندازد.

فاطمه همتی پیش از اعزام به پاریس با مصدومیت جزئی رو به رو بود، موضوعی که علی کشفیا، پیشکسوت والیبال نشسته کشور و تبریز که سال‌ها در عرصه رقابت‌های پارالمپیک بوده و اکنون به عنوان سرپرست تیم والیبال نشسته در پاریس حضور دارد، در مراسم بدرقه ورزشکاران پارالمپیکی تبریزی به آن اشاره کرده بود.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

۱۲ شهریور - پاریس

تیم میکس کامپوند ایران نایب قهرمان پارالمپیک شد

تیم میکس کامپوند ایران با قبول شکست برابر انگلیس در دیدار فینال، به عنوان نایب قهرمانی پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید.

فاطمه همتی که دهم شهریور مدل نقره بخش انفرادی را کسب کرده بود این بار با هادی نوری و در قالب تیم میکس، به مصاف تیم انگلیس رفت؛ در راند نخست دیدار فینال با حساب ۳۹ بر ۳۸ به سود انگلیس تمام شد اما در راند دوم ملی‌پوشان کشورمان با برتری ۳۹ بر ۳۸ کار را به تساوی کشاندند.

در راند سوم تیم کشورمان ۳۶ بر ۳۸ شکست خورد و در راند چهارم انگلیس با حساب ۴۰ بر ۳۸ و در مجموع با حساب ۱۵۵ بر ۱۵۱ به پیروزی رسید و مدال طلا را از آن خود کرد و تیم کشورمان با کسب عنوان نایب قهرمانی، صاحب مدال نقره شد.

تیم میکس کشورمان در مرحله یک چهارم و نیمه نهایی به ترتیب با برتری مقابل برزیل و هند راهی فینال شده بود. نمایندگان کشورمان برزیل را ۱۵۳ بر ۱۵۱ و هند را بعد از تساوی در امتیاز ۱۵۲، در تیر طلایی شکست دادند.

همتی: ۲ مدال نقره‌ام را به مردم ایران تقدیم می‌کنم

ملی پوش پاراتیراندازی با کمان بعد از کسب مدال نقره میکس کامپوند گفت: از تمامی کسانی که برایم زحمت کشیدند و کنارم بودند، تشکر می‌کنم و ۲ مدالم را تقدیم مردم ایران می‌کنم.

فاطمه همتی بعد از کسب مدال نقره در بخش میکس کامپوند رقابت های پاراتیراندازی با کمان اظهار کرد: در بازی اول استراحت داشتیم و در بازی دوم هم توانستیم برزیل را شکست دهیم. در نیمه نهایی به تیم قدرتمند جهان یعنی هند برخورد کردیم که رکورددار هستند و در این مسابقات هم رکورد پارالمپیک را زدند. یک رقابت نفس گیر بود و توانستیم در تیر آخر آن ها را شکست دهیم و به فینال برسیم. در فینال هم به بریتانیا خوردیم، اما دیگر نشد و نقره قسمت‌مان شد.

وی ادامه داد: به هر حال این مسابقه یک کار تیمی است و از نظر من هر دو نفرمان هم خوب و عالی بودیم. من یک نقره در بخش انفرادی داشتم و خدا را شکر می‌کنم که یک نقره دیگر هم گرفتم.

همتی در مورد اینکه تصور می‌کرد بتواند دو مدال نقره کسب کند یا نه، گفت: من فکر می‌کردم دو مدال طلا بیاورم، اما نقره شد. از فدراسیون جانبازان و توانیابان و کمیته ملی پارالمپیک تشکر می‌کنم. آقایان جلیل کوهپایه‌زاده و غفور کارگری زحمات زیادی کشیدند. همچنین تمامی دست اندرکاران و هر کسی که در این راه همراه ما بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم. مدالم را هم به ملت عزیز ایران تقدیم می‌کنم.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

می‌توانستیم به جای ۲ نقره، ۲ طلا بگیریم

سرمربی تبریز تیم ملی پاراتیراندازی با کمان پس از موفقیت تیم میکس کامپوند در مسابقات پارالمپیک پاریس گفت: همه اعضای کادرفنی و ورزشکاران صددرصد توان خود را گذاشتند و لیاقت بیشتر از این مدال‌ها را هم داشتند حتی می‌توانستیم در هر ۲ بخش مدال طلا بگیریم.

میلاد وزیری پس از پایان تیم کامپوند ایران با کسب ۲ مدال نقره در بخش انفرادی زنان و بخش میکس اظهار کرد: خدا را شکر امروز روز خوبی بود ما خیلی برای امروز تمرین کردیم با اینکه تیم را در شرایط بدی تحویل گرفتیم، اما توانستیم در این پنج ماه فرصتی که داشتیم، همه اعضای کادرفنی و ورزشکاران صددرصد توان خود را گذاشتند و لیاقت بیشتر از این مدال‌ها را هم داشتند. حتی می‌توانستیم در هر ۲ بخش مدال طلا بگیریم.

وی ادامه داد: این مدال‌ها حاصل زحمت همه اعضای تیم ما بود. از کادر پشتیبانی فدراسیون تا مربیان و همه اعضای کادر که سنگ تمام گذاشتند.

سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی با کمان گفت: تا به حال در بخش کامپوند چنین مدال هایی نداشتیم و جفت مدال‌ها هم تاریخ سازی بود، چه مدال انفرادی فاطمه همتی و چه مدال امروز در بخش میکس. به نظرم برای شروع اتفاق خوبی بود.

دست پُر تمام ورزشکاران کاروان آذربایجان شرقی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

۱۶ شهریور - پاریس

تیم ملی والیبال نشسته ایران برای هشتمین بار قهرمان پارالمپیک شد

تیم ملی والیبال نشسته ایران با برتری برابر بوسنی در دیدار فینال بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس. برای هشتمین بار قهرمان این بازی ها شد.

دیدار فینال بین تیم های ملی والیبال نشسته ایران و بوسنی در بازی های پارالمپیک پاریس شامگاه جمعه (۱۶ شهریور) در سالن نورث آرنا پاریس برگزار شد و در این دیدار ملی پوشان ایران با نتیجه ۳ بر یک حریف خود را شکست دادند و برای هشتمین‌ بار عنوان قهرمانی بازی های پارالمپیک را به خود اختصاص دادند.

نتیجه کامل دیدار تیم های ملی والیبال نشسته ایران و بوسنی به این شرح است:

ایران ۳ - یک بوسنی

(۲۰ - ۲۵)، (۳۰ -۲۸)، (۲۵ -۱۶)، (۲۵ -۱۴)

عملکرد والیبال نشسته ایران در ادوار مختلف بازی های پارالمپیک به این شرح است:

پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول : مدال طلا

پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: مدال طلا

پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن: مدال نقره

پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن: مدال نقره

پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو: مدال طلا

پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس: مدال طلا

علی کشفیا به عنوان سرپرست و میثم حاجی بابایی به عنوان بازیکن، از آذربایجان شرقی در این تیم حضور داشتند و از آخرین اردوهای این تیم در تبریز برگزار شد که رضایی سرمربی این تیم به نیت امام هشتم قول هشتمین مدال پارالمپیک را با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز را داده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha