فضاپیمای بوئینگ بدون خلبانان ناسا به زمین بازگشت

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶
کد خبر: 85588925
فضاپیمای بوئینگ بدون خلبانان ناسا به زمین بازگشت

تهران- ایرنا- فضاپیمای بوئینگ به دلیل وجود مشکلات فنی بدون دو خلبان اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) روی زمین فرود آمد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه اِن‌دی‌تی، کپسول فضایی جدید بوئینگ پس از خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی جمعه (16 شهریور) برخلاف برنامه‌ریزی اولیه، به دلیل مشکلات فنی بدون دو خلبان ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) شامگاه دیشب روی زمین فرود آمد.

این کپسول شش ساعت پس از خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی، در بیابانی در حوزه موشکی وایت سَندز (یک پایگاه نظامی) در ایالت نیومکزیکو آمریکا با خلبان خودکار فرود آمد. بازگشت این کپسول فضایی به زمین، پایان اولین مأموریت فضانوردی بوئینگ بود که در ماه ژوئن (خرداد، تیر) آغاز شده بود.

بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا، قرار بود سوار بر بوئینگ استارلاینر (سی‌اِس‌تی ۱۰۰) بشوند که یک فضاپیمای مخصوص حمل‌ونقل فضایی خدمه بوئینگ است. آنان در ماه ژوئن با پرواز آزمایشی خدمه بوئینگ ناسا برای پژوهش درخصوص ایستگاه، تعمیر و نگهداری آن و تست سرتاسری و بررسی داده‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کردند.

در ماه اوت (مرداد، شهریور)، ناسا اعلام کرد خلبانان یادشده هنگام پرواز خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، پیش از فرود، در ۵ ژوئن (۱۶ خرداد)، متوجه نشت هلیوم و مشکلات پیشرانه‌های کنترلی شدند.

ویلمور و ویلیامز تا فوریه (بهمن، اسفند) ۲۰۲۵ میلادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار خود ادامه خواهند داد و سپس با فضاپیمای دراگون اسپِیس‌ایکس به زمین باز خواهند گشت.

استیو استیچ (Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، اظهار داشت که استارلاینر یک فضاپیمای توانمند است و این تصمیم بیشتر به دلیل «نیاز به کسب اطمینان بیشتر» قبل از انتقال فضانوردان، اتخاذ شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha