افول یا تزلزل جایگاه شورای ششم تبریز ؟

تبریز- ایرنا- نقش و اهمیت جایگاه شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی و نهادی تصمیم‌گیر در مدیریت شهری و روند توسعه شهرها بر کسی پوشیده نیست ولی این جایگاه در سال آخر شورای اسلامی ششم شهر تبریز متزلزل شده یا افول کرده؟ طوری که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایرنا، شوراهای اسلامی بر اساس مفاد قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشور، نهاد و مرجعی تصمیم‌ گیر و ناظر بر فعالیت های شهری و شهرداری هاست و به لحاظ داشتن اختیارات وسیع در قانون از جایگاه ویژه ای در اداره امور شهرها و روستاها برخوردار است و به علت اهمیت و جایگاه آن، اعضای شوراهای شهر و روستاها با برگزاری انتخابات و با رای مردم انتخاب می شوند.

در اصل ۱۰۳ قانون اساسی، جایگاه و اهمیت شوراها چنان عنوان شده که استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که توسط دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها، ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند و این موضوع حاکی از جایگاه بالای نمایندگی مردم در شوراهای شهر و روستاهاست اما چندی است که بعضا جلسات شورا شهر تبریز به علت به حدنصاب نرسیدن از رسمیت می افتد. 

اعضای ۱۳ نفره شورای ششم کلانشهر تبریز نیز در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ پس از انتخاب از سوی مردم و قرار گرفتن بر کرسی نمایندگی مردم در این پارلمان محلی، برای انجام وظایف خود بر اساس قوانین و آئین نامه های مربوطه گام برداشته و با برگزاری جلسات منظم هفتگی و تشکیل کمیسیون های تخصصی، مسایل شهری و روند توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی شهر را پیگیری و با اتخاذ تصمیمات لازم راه را برای طی این مسیر هموار کردند.

شهروندان تبریزی، مسوولان ادارات، دستگاه ها، نهادها و زیرمجموعه های شهرداری در سه سال از فعالیت شورای ششم بر همراهی و همکاری اعضای این شورا برای توسعه و پیشرفت کارها در بخش های مختلف شهر اذعان داشته و این رویه را از نقاط قوت این شورا در حل مسایل و رفع مشکلات مردم اعلام می کنند.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم و انتخاب «شهرام دبیری» رییس وقت شورای اسلامی تبریز به عنوان معاون امور مجلس دولت جدید، پخش شایعاتی در خصوص حضور عضو دیگر شورای شهر در کابینه دولت و غیبت چندین جلسه ای «پرویز هادی» در جلسات شورای شهر و اینکه وی به خارج از کشور مهاجرت کرده است و غیبت برخی دیگر از اعضای شورا به علت مسافرت های تابستانی، جایگاه این شورا در ماه های اخیر تنزل داده است.

این وضعیت تا آنجایی پیش رفت که در جلسه هفته گذشته صدای «روح الله رشیدی» یکی از اعضای شورای شهر را درآورد و به این وضعیت اعتراض کرد و در تذکری خواستار اهمیت دادن اعضا بر حضور منظم در جلسات هفتگی شورای شهر شد.

تزلزل جایگاه شورای ششم تبریز ؟

این عضو شورای اسلامی تبریز در دویست و هفتمین جلسه علنی این شورا در عمارت تاریخی شهرداری تبریز گفت: اگر قرار بود پیگیر کارهای شخصی خودمان باشیم پس چرا وکالت مردم را گرفتیم و به آن‌ها وعده دادیم تا برای منابع و مسائل آن‌ها تصمیم بگیریم؛ نباید تمام امور ما تفریح‌مان، زیارتمان سرجایش بوده و شورا را به صورت تفننی کنار آن داشته باشیم.

«رشیدی» افزود: شکل و شمایل تشکیل جلسات شورا و نحوه‌ تداوم آن نشان می‌دهد که از آن غزلیات عاشقانه‌ ای که در سال اول شورا می‌گفتیم برای سال چهارم خبری نمانده است.

وی اظهار کرد: ما همان‌هایی هستیم که سال ۱۴۰۰ خودمان را به آب و آتش زدیم تا بتوانیم رای مردم را جمع کنیم پس چرا سال آخر دیگر خبری از آن تلاش نیست.

ما همان‌هایی هستیم که سال ۱۴۰۰ خودمان را به آب و آتش زدیم تا بتوانیم رای مردم را جمع کنیم پس چرا سال آخر دیگر خبری از آن تلاش نیست.

عضو شورای اسلامی تبریز گفت: هزاران مساله موجود است اما وقتی که شورا حضور ندارد چه کسی قرار است، بر کارها نظارت کند، مگر شورا سه ساله است که سال چهارم در نظر گرفته نمی‌شود.

تزلزل جایگاه شورای ششم تبریز ؟

عضو علل البدل جایگزین پرویز هادی می شود

فرماندار شهرستان تبریز نیز در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در صورت موجه نبودن مرخصی های «پرویز هادی» عضو اصلی شورای اسلامی تبریز، بر اساس مقررات قانونی عضو علل البدل جایگزین وی می شود.

«یونس فاتح» با تاکید بر اینکه میزان غیبت وی در جلسات شورای شهر از حد مجاز فراتر رفته است، می افزاید: بر اساس اعلام شورای شهر، وی به مرخصی رفته و به کشورهای اروپایی سفر کرده است.

میزان غیبت «پرویز هادی» در جلسات شورای شهر از حد مجاز فراتر رفته است؛ بر اساس اعلام شورای شهر، وی به مرخصی رفته و به کشورهای اروپایی سفر کرده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس از شورای شهر خواسته شده تا مدارک مربوط به مرخصی این عضو شورای شهر را به فرمانداری ارسال کنند تا پس از بررسی، در این خصوص تصمیم گیری شود.

فرماندار تبریز با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی منتخبان مردم بوده و باید در جلسات شورا حضور یافته و به وظایف خود عمل کنند، می گوید: مردم به این افراد اعتماد کرده و به آنان رای داده اند تا در خصوص مسایل شهری تصمیم گیری کنند و آنها نیز باید به اعتماد مردم متعهد باشند.

فاتح، ادامه می دهد: در صورتی که اعضای شورای شهر نظم و انضباط جلسات شورا را رعایت نکنند و این موضوع از سوی شورا به فرمانداری گزارش شود، با این افراد برخورد قانونی می شود.

تزلزل جایگاه شورای ششم تبریز ؟
غلامرضا احمدی، رییس شورای اسلامی تبریز

«پرویز هادی» به تبریز بازگشته و شورای شهر در خصوص غیبت وی از جلسات تصمیم گیری خواهد کرد

رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: «پرویز هادی» عضو شورای شهر به تبریز بازگشته و علت غیبت و موجه و غیرموجه بودن آن در جلسه شورا مطرح و بررسی خواهد شد.

«غلامرضا احمدی» می افزاید: در این خصوص، مشاور حقوقی شورای شهر نیز گزارش خود را به شورا ارایه خواهد کرد تا اعضای شورای تبریز بر اساس قانون و رعایت مسایل حقوقی در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی تاکید می کند: اگر عضوی از شورای اسلامی شهر در شهرهایی مانند تبریز ۶ جلسه متوالی در جلسات شورا به طور غیرموجه غیبت داشته باشد، عضویت آن تعلیق و عضو علل البدل جایگزین وی خواهد شد.

اگر عضوی از شورای اسلامی شهر در شهرهایی مانند تبریز ۶ جلسه متوالی در جلسات شورا به صورت غیرموجه غیبت داشته باشد، عضویت آن تعلیق و عضو علل البدل جایگزین وی خواهد شد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز می گوید: اعضای شورای اسلامی تبریز، فردا صحبت های «پرویز هادی» را در خصوص غیبت های خود در جلسات شورا خواهند شنید و موجه و غیرموجه بودن آن را بررسی خواهند کرد.

احمدی، ادامه می دهد: در صورت رای دادن اعضای شورای شهر به غیرموجه بودن غیبت های عضو مذکور شورای شهر، طبق قانون عضویت وی در شورا تعلیق شده و عضو علل البدل جایگزین وی خواهد شد.

وی در خصوص عدم حضور برخی از اعضا در جلسات اخیر شورای شهر، یادآوری می کند: در سال های قبل اعضای شورای شهر در فصل تابستان به تعطیلات می رفتند که این رویه نیز امسال از سوی برخی از اعضا تکرار شد.

احمدی، می افزاید: امسال با توجه به سال آخر شورای ششم و حجم کارها و مسایل شهر تبریز، تعطیلات تابستانی مطرح نبود و باید اعضای شورا به صورت حداکثری در جلسات حضور می یافتند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگی مردم تبریز در شورای شهر افتخار کوچکی نیست، اظهار کرد: اعضای شورا باید به اعتماد مردم پایبند و پاسخگوی خداوند، وجدان خود و مردم باشند.

اعضای شورا باید به اعتماد مرم پایبند و پاسخگوی خداوند، وجدان خود و مردم باشند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با ابراز امیدواری برای برگزاری جلسات آینده شورای شهر با حضور حداکثری اعضا، ادامه می دهد: برخی از اعضای شورای شهر با احساس تعهد و مسوولیت در خصوص رای مردم، روزانه ۱۲ تا ۱۴ ساعت از وقت خود را به بررسی و رسیدگی به مسایل شهر و شورا اختصاص می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha