فیلمساز مؤثری نداریم که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد

تهران- ایرنا- مدیر گروه سینمای هنر و تجربه گفت: واقعیت این است که در سال‌های اخیر احتمالا دیگر فیلمساز مؤثری نخواهیم داشت که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد چون سینمای کوتاه همانند شعر کوتاه است که تبحر در آن، به پدید آوردن آثار بلند منجر می‌شود.

مسعود سفلایی درباره تجربه حضور و همراهی خود با جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در دوران دانشجویی که در رشته سینما تحصیل می‌کردم، یادم هست که جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، فرصت بسیار خوبی برای دیدن آثاری از سراسر کشور و جهان بود؛ در آن سال‌ها دیدن فیلم‌های کوتاه واقعا کار سختی به لحاظ دسترسی به آثار بود و ایجاد یک فرصت خوب برای دیدن آثار بقیه، اتفاقی بزرگ بود که بر یادگیری‌مان از سینما تأثیر بسیاری داشت.

وی افزود: بعدها در دوره‌هایی به‌عنوان نیروی داوطلب دانشجو و بعدها به‌عنوان شرکت‌کننده و فیلمساز و در سال‌های پایانی دانشگاه به‌عنوان داور دانشجویی در بخش جشنواره‌ها با این رویداد همراه بودم که همگی خاطراتی خوب هستند. در ادامه و حضورم به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه در این رشته، همیشه مخاطب، همراه و برخی اوقات همکار جشنواره بوده‌ام.

هر سال منتظر پدیده‌های جدید هستیم

مدیر گروه هنر و تجربه درباره تغییر نگاه خود نسبت به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از سال‌های دانشجویی تا به امروز، عنوان کرد: می‌توان گفت نگاهم مثبت‌تر هم شده است. به‌عنوان فردی که از مسیر آکادمی وارد سینما شده‌ام و در آکادمی هم به فعالیت ادامه داده‌ام، نگاه آموزشی و تولیدی توامان در انجمن سینمای جوانان ایران و به تبع آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران، همواره برایم مهم، جالب و مؤثر بوده است.

فیلمساز مؤثری نداریم که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد
 - مدیر گروه سینمای هنر و تجربه

سینمای کوتاه الگوی راه آینده است

وی گفت: نکته مهم در برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه تهران، جوان‌گرا بودن آن است که به پشتوانه آن هر سال منتظر پدیده‌های جدید هستیم. این اتفاق در کمتر جشنواره‌ای رخ می‌دهد. در بخش سینمای داستانی شاید تنها در جشنواره‌هایی همانند فیلم کوتاه تهران، نهال و سایه، شاهد این رویش‌ها باشیم که این رویدادها همه ساختاری برآمده از آموزش و یا مرتبط با آن دارند. البته در سینمای مستند، جشنواره سینما حقیقت هم این رویکرد را با خود دارد که آثار در آن به نوعی شکل‌دهنده مسیر آینده هستند. در کل می‌توان گفت در این گونه جشنواره‌ها عملا نوع نگاه، نیروهای جدید و آینده ساختاری سینما شکل می‌گیرد و عرضه می‌شود.

معتقدم، فیلم‌سازی کوتاه خود بخشی از سینماست و لزوما راهی برای رسیدن به فیلم بلند نیست، اما در کل سینمای کوتاه محملی مناسب برای خلق ایده‌ها، توان و در آینده سبک و سیاق روایت‌سازی و داستان‌پردازی برای کارگردانان است

سفلایی درباره مهمترین ویژگی فیلمسازان برخاسته از سینمای کوتاه تأکید کرد: واقعیت این است که در سال‌های اخیر احتمالا دیگر فیلمسازی مؤثر نداریم که سینمای کوتاه را تجربه نکرده باشد. سینمای کوتاه همانند شعر کوتاه است که تبحر در آن، به پدید آوردن آثار بلند منجر می‌شود. اگر چه که معتقدم، فیلم‌سازی کوتاه خود بخشی از سینماست و لزوما راهی برای رسیدن به فیلم بلند نیست، اما در کل سینمای کوتاه محملی مناسب برای خلق ایده‌ها، توان و در آینده سبک و سیاق روایت‌سازی و داستان‌پردازی برای کارگردانان است.

وی گفت: خصوصا سینمای این سال‌ها، شاید حتی در جهان برآمده از تجربیات مؤثر در مدیوم‌هایی با زمان کوتاه و یا ساختار تجربی متفاوت است. سینمای کوتاه بنیانی است که شاید بیش از هر زمان نیاز به توجه دارد تا بتواند الگوی راه آینده باشد. راهی که بسیار با گذشته حتی نزدیک، متفاوت شده است.

این فیلمساز درباره توجه به هوش مصنوعی و ابزارهای مدرن فیلمسازی در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: در دو سال گذشته شاهد شکل‌گیری توجه بیشتر به این حوزه در تمام بخش‌های هنری بوده‌ایم که اتفاق بسیار خوبی است، اما مساله مهم به نظرم، شکل‌گیری ساختاری برای پرداخت درست و عملی به این موضوع است. مساله‌ای که باعث شود موردی مانند هوش مصنوعی، تنها به گزینه‌ای برای سخنرانی‌ها و مباحث نظری تبدیل نشود و شاهد شکل‌گیری درست سازوکار استفاده از آن در سینما باشیم. خصوصا سینمای کوتاه که به دلیل ساختار خود، بسیار می‌تواند از این مساله استفاده کند و حتی در بحران‌های اقتصادی و تولیدی سینما، از این وسیله برای شکل‌گیری مفاهیم و تصاویر بهتر، استفاده ویژه ببرد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha