۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳
کد خبر: 85589075
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیاز مالزی به استخراج انرژی این کشور را در تقابل با چین قرار داد

تهران- ایرنا- نیاز مالزی به استخراج انرژی از دریای جنوبی چین به عنوان یکی از پر مناقشه‌ترین مناطق جهان، این کشور را در مقابل چین که حاکمیت تقریبا تمام این آبراه را برای خود می‌داند، قرار داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، اکثر نفت و گاز مالزی از دریای چین جنوبی استخراج می‌شود، جایی که پکن در سال‌های اخیر با کشورهایی از جمله فیلیپین و ویتنام که ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این آبراه دارند، وارد تنش شده است.

در دریای آزاد در سواحل جزیره بورنئو مالزی، دکل‌های صنعتی مقادیر زیادی نفت و گاز استخراج می‌کنند که در تقویت اقتصاد مالزی نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در ماه مه به نقل از مقام‌های مالزیایی گزارش داد که اندکی فراتر از این منطقه، در آب‌هایی که مالزی آن را تحت حاکمیت خود می‌داند کشتی‌های گارد ساحلی چین حضوری تقریبا ثابت دارند. به مدت ۱۰ سال، مالزی کاری برای مقابله با آنها انجام نداده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما نفت و گاز نزدیک به ساحل برای مالزی رو به اتمام است. از همین رو این کشور مجبور می‌شود بیشتر از ساحل فاصله گرفته و به عمق دریا بزند که این امر احتمال رویارویی مستقیم با نیروهای پکن را در دریای جنوبی چین افزایش می‌دهد.

واشنگتن پست از بیش از ۱۰ مقام دولتی، دیپلمات و تحلیلگر در مالزی نقل کرده است که با افزایش تنش‌ها در سراسر دریای جنوبی چین به عنوان یکی از شلوغ‌ترین و پر مناقشه‌ترین منابع آبی جهان، مساله تقاضای انرژی، مالزی را به طور عمیقی به مهلکه کشانده است و بی میلی این کشور برای دشمنی با چین را محک می‌زند.

نشریه «اینکوایرر» فیلیپین اواخر ماه گذشته میلادی یادداشت دیپلماتیکی منتشر کرد که در آن چین از مالزی خواسته است به صورت فوری تمام فعالیت‌های خود در منطقه دریایی نفت‌خیز در نزدیکی ایالت ساراواک در جزیره بورنئو را متوقف کند.

نیاز مالزی به استخراج انرژی این کشور را در تقابل با چین قرار داد

بر اساس گزارش این روزنامه فیلیپینی، در یادداشت مورد اشاره آمده است که چین، مالزی را به تجاوز به مناطق تحت پوشش «خط تیره ۱۰» (خطوط فرضی در نقشه که حاکمیت پکن بر نقاطی از دریای جنوبی چین را مشخص می‌کند) متهم کرده است. این یادداشت دیپلماتیک همچنین نارضایتی پکن را از فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز مالزی در نزدیکی منطقه «لوکونیا» که در نزدیکی ایالت ساراواک است، ابراز می‌کند.

وزارت امور خارجه مالزی روز چهارشنبه گذشته تحقیقات پلیس در مورد یادداشت دیپلماتیک افشا شده چین در مورد مناقشه در دریای جنوبی چین را خوستار شد. این وزارتخانه اعلام کرد که جزییات یادداشت دیپلماتیک ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ۱۴۰۲) وزارت امور خارجه چین به سفارت مالزی در پکن توسط یک رسانه فیلیپینی در ۲۹ اوت (۸ شهریور) منتشر شده است.

یک روز پس از اظهارنظر دستگاه دیپلماسی مالزی در مورد یادداشت فاش شده چین، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی روز پنجشنبه گفت که این کشور در مقابل خواسته‌های پکن برای توقف استخراج نفت و گاز در دریای جنوبی چین سر خم نمی‌کند.

وی در یک نشست خبری تلویزیونی در روسیه بیان کرد: ما هرگز و به هیچ وجه قصد تحریک عمدی و خصمانه غیر ضروری را نداشته‌ایم. چین دوست بزرگی است، اما به طور قطع ما باید در آب‌های خود فعالیت و مزیت اقتصادی، از جمله حفاری نفت در قلمرو خود را تضمین کنیم.

نخست وزیر مالزی تاکید کرد که این اولین بار نیست که پکن یادداشت اعتراضی در مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ارسال می‌کند، اما نباید روابط قوی را مختل کند. انور در جریان سفر لی چیانگ نخست وزیر چین به مالزی در ماه ژوئن به مناسبت ۵۰ سال روابط دیپلماتیک، چین را «دوست واقعی» خوانده بود.

نخست وزیر مالزی خاطر نشان کرد: ما گفته‌ایم که از مرزهای دیگران تجاوز نخواهیم کرد. آنها موضع ما را می‌دانند. آنها ادعا کرده‌اند که ما به قلمرو آنها تجاوز می‌کنیم. اینطور نیست. می‌گوییم نه، قلمرو ما است. اما اگر آنها به اختلاف ادامه دهند، خوب، ما باید گوش کنیم و آنها باید گوش کنند.

برخلاف فیلیپین که درگیری‌های علنی با چین در منطقه مورد مناقشه داشته است، دولت مالزی کانال‌های دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. حتی اگر کشتی‌های گارد ساحلی چین در نزدیکی آب‌های مالزی حرکت کنند، این کشور به ندرت از پکن انتقاد می‌کند که این تا حدی برای محافظت از روابط اقتصادی است زیرا چین از سال ۲۰۰۹ شریک تجاری اصلی مالزی بوده است.

مالزی اعلام کرده که این کشور قرار است در سال ۲۰۲۵ که ریاست آسه‌آن را بر عهده می‌گیرد، گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای عضو این سازمان و چین را در مورد مناقشه دریای جنوبی چین آسان کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha