۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۸
کد خبر: 85589081
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

موشک مافوق صوت فولادی چین؛ جدیدترین فناوری ساخت تسلیحات دوربرد

تهران- ایرنا- گروهی از دانشمندان چینی اعلام کردند روشی برای ساخت موشک مافوق صوت با مخروط دماغه فولادی یافته‌اند؛ این روش گامی بزرگ در کاربرد فناوری در ساخت تسلیحات به شمار می‌آید.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رسانه‌ها در روزهای گذشته اعلام کردند، محققان چینی در انستیتوی فناوری پکن، ماه گذشته از طرحی برای ساخت یک موشک ضد کشتی مافوق صوت (هایپرسونیک) رونمایی کرده‌اند.

این طرح بخشی از پوسته کلاهک موشک در بخش پیشین را نشان می دهد که از یک فولاد ضد زنگ با استحکام بالا ساخته شده است.

فولاد در دمایی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد (۲۱۹۰ فارنهایت) شروع به ذوب شدن می کند، اما دماغه یک سلاح مافوق صوت به دلیل گرم شدن توسط اتمسفر می تواند در پرواز به دمای ۳ هزار درجه برسد.

این گروه می گویند موشک آن‌ها برای رسیدن به سرعت ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت) طراحی شده است و این طرح یک گام کلیدی در پیشرفت فناوری حفاظت حرارتی محسوب می‌شود.

اساس این طرح استفاده از یک ماده ارزان قیمت در راستای راهبرد ارتش چین برای پایین نگه داشتن هزینه ها در مسابقه تسلیحاتی مافوق صوت با آمریکا و روسیه است.

این گزارش اعلام نکرده است که موشک در چه مرحله‌ای قرار دارد یا اینکه آیا آزمایش شده است یا خیر؟

موشک مافوق صوت فولادی چین؛ جدیدترین فناوری ساخت تسلیحات دوربرد

برنامه چین برای کاهش هزینه در برابر شکست آزمایش‌های گران‌قیمت آمریکا

در آمریکا، آلیاژهای تنگستن معمولاً برای قسمت‌هایی از یک وسیله نقلیه مافوق صوت که بیشترین گرما را دارند استفاده می‌شود؛ تنگستن دارای نقطه ذوب بالای ۳۴۰۰ درجه است اما یک فلز کمیاب، گران قیمت و سنگین محسوب می‌ود که چشرکت های چینی ۸۵ درصد از تولید جهانی آن را در اختیار دارند. آلیاژهای تنگستن نیز انرژی حرارتی زیادی را انباشته می‌کنند و تحقیقات کنگره ایالات متحده در سال گذشته، حفاظت حرارتی ناکافی را دلیل اصلی شکست آزمایش‌های تسلیحات مافوق صوت آمریکا اعلام کرد.

گروه پژوهشی چینی ماه گذشته در مقاله ای در یک ژورنال علمی نوشت، یک موشک مافوق صوت فولادی بدون فناوری پیشرفته حفاظت حرارتی با حداکثر سرعت خود بیش از ۲۰ ثانیه دوام نمی آورد اما موشک آن‌ها طوری طراحی شده است که پس از پرتاب در بالای جو شلیک شود، سپس در ارتفاع ۳۰ تا ۲۰ کیلومتری (۱۸ تا ۱۲ مایلی) به سمت کشتی هدف فرود آید.

پس از ۱۸ ثانیه سفر با سرعت ۸ ماخ، دمای داخل کلاهک می تواند به ۳۰۰ درجه برسد که برای ذوب فولاد کافی نیست، اما می تواند باعث مشتعل کردن عامل انفجاری باشد، به گفته این تیم، افزودن یک لایه محافظ حرارتی روی پوسته فولادی می تواند مشکل را حل کند.

آن‌ها پیشنهاد استفاده از یک سرامیک با دمای ذوب فوق العاده بالا را مطرح کردند که می تواند دمای ۳ هزار درجه را تحمل کند، این بخش سرامیکی باید یک لایه ۴ میلی متری مانع محافظ را تشکیل دهد. لایه زیر آن و متصل به پوسته فولادی یک لایه ۵ میلی‌متری ایروژل وجود دارد که به عنوان یک عایق حرارتی برای حفظ دمای عامل انفجاری در حدود ۴۰ درجه در طول پرواز با سرعت بالا عمل می‌کند. این ساختار می‌تواند مسائل مربوط به گرمایش آیرودینامیکی که کلاهک‌های مافوق صوت با آن مواجه هستند را برطرف و ایمنی حرارتی مواد منفجره داخلی را در طول پرواز تضمین کند.

موشک مافوق صوت فولادی چین؛ جدیدترین فناوری ساخت تسلیحات دوربرد

توسعه تسلیحات با هدف پیشگیری از درگیری در دریای جنوبی چین

گفته می‌شود ارتش آزادیبخش خلق چین در پاسخ به هرگونه مداخله نظامی آمریکا در دریای جنوبی چین یا تایوان، استفاده از سلاح های مافوق صوت را برای حمله به گروه های مهاجم نظیر ناو هواپیمابر، پایگاه های نظامی خارج از مرزهای آمریکا و تأسیسات آمریکایی مانند ایستگاه های رادار را در نظر دارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که تعداد کمی موشک های مافوق صوت برای خنثی کردن حمله یک گروه ناو کافی است اما ارتش چین محافظه‌کارتر بوده و تخمین می‌زند که در نبرد واقعی به تعداد قابل توجهی موشک‌های جدید برای انهدام یک هدف نیاز است، این موضوع باعث می‌شود که هزینه‌ها به عامل اثرگذاری در مسابقه توسعه سلاح‌های مافوق صوت تبدیل شود.

آمریکا در سال گذشته قیمت یکی از موشک های آزمایشی گلاید خود را تا ۴۱ میلیون دلار آمریکا تعیین کرد که یک سوم گران تر از یک موشک بالستیک با همین برد است.

چین هزینه تسلیحات مافوق صوت خود را فاش نکرده است، اما بر اساس گزارش ها، برخی از آنها به صورت انبوه تولید و برای استفاده در پرتابگرهای متحرک، کشتی های جنگی و بمب افکن ها مستقر شده اند.

ارتش چین به عنوان بخشی از برنامه اصلاحات و نوسازی در حال انجام خود، به دنبال کاهش هزینه محصولات نظامی با الزام تامین کنندگان به استفاده از فناوری های تولیدی کشور و صرفه جویی در مقیاس بزرگ بوده است.

یکی از نمونه ها روش جدیدی برای ساخت آئروژل کاربید سیلیکون است که توسط دانشمندان چینی توسعه یافته ، به این معنی که می توان آن را با حدود یک صدم هزینه و با سرعت ده برابر تولید کرد.

رقابت تسلیحاتی ابرقدرت‌ها در تولید موشک مافوق صوت

سلاح های مافوق صوت در حال حاضر موضوع مهمی هستند و چندین کشور برای توسعه نسخه های ارزان قیمت آن رقابت می‌کنند. جایگزینی تنگستن با فولاد، تولید موشک‌های ارزان‌قیمتی را امکان‌پذیر می‌کند که می‌توانند به‌صورت انبوه تولید شوند و به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.

چین در کنار روسیه، چندین موشک مافوق صوت را در زرادخانه خود دارد. آمریکا نیز در حال تلاش برای دستیابی به یک موشک مافوق صوت است اما پروژه های آنها نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته است. در غرب، فرانسه با آزمایش موفقیت آمیز وی مکس (Vmax) در سال ۲۰۲۳ پیشرفت قابل توجهی در توسعه یک وسیله نقلیه مافوق صوت داشت و گمان می رود چین در رقابت برای توسعه تسلیحات مافوق صوت از سایر کشورها جلوتر بوده و قصد داشته باشد نتیجه آزمایشات را به تولید انبوه برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha