آذربایجان‌غربی پایتخت کشاورزی ایران/ تحقق کشاورزی پایدار با مدیریت بهینه مصرف آب

ارومیه- ایرنا- موضوع مصرف بهینه آب و استفاده از سیستم‌ های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب جزو اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی برای تامین امنیت غذایی توام با افزایش تولید است و این هدف در برنامه های اعلامی از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده که در حضور یک روزه او در آذربایجان غربی به عنوان پایتخت تولیدات کشاورزی ایران و افتتاح طرح های این بخش نیز به خوبی مشهود بود.

به گزارش ایرنا کاهش بارندگی در سال های اخیر موجب شده تا مسوولان کشوری در سطح کلان و استانی در برنامه های ریز و درشت خود همواره مدیریت مصرف آب را در دستور کار داشته باشند که این موضوع در بخش کشاورزی به علت اینکه بیشترین مصرف آب به ویژه در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است، بسیار با اهمیت تر به نظر می رسد.

موقعیت بحرانی و کم آبی دریاچه ارومیه در سال های اخیر باعث شده تا توجه برنامه ریزان و کارشناسان در منطقه بیشتر معطوف بخش کشاورزی و میزان مصرف و نوع مدیریت مصرف آب و صیانت از این منابع ارزشمندشود.

اغلب صاحب نظران در این زمینه متفق القول هستند که باید به سمتی حرکت شود که در عین حفاظت و مراقبت از منابع خاکی و آبی تولید نیز افزایش یابد و امنیت غذایی مردم تامین شود.

تغییر الگوی کشت جهت مدیریت مصرف بهینه آب، تامین معیشت کشاورزان و حاشیه نشینان دریاچه ارومیه، توجه همزمان به تامین حقابه دریاچه ارومیه، حفاظت از منابع آبی و خاکی همه مواردی است که مورد توجه سیاستگذاران بخش کشاورزی است تا ضمن حرکت به سمت کشاورزی پایدار ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تولید نیز افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر روز گذشته خود به منطقه پلدشت در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی بارها بر برمشارکت کشاورزان در مدیریت منابع اب تاکید داشت که بیانگر نقش کلیدی کشاورزان و تشکلهای این بخش به عنوان بازوان حمایتی دولت در اجرای برنامه های راهبردی در تامین امنیت غذایی همراه با صیانت از محیط زیست به عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان است.

غلامرضا نوری قزلجه در این زمینه بر بهره مندی از ظرفیت تشکل ها تاکید دارد و معتقد است که تغییر الگوی کشت موضوعی اجتناب ناپذیر بوده که بدون حضور و همکاری بهره برداران ممکن نیست محقق شود.

وی همچنین بر کشاورزی متکی به علم و دانش و برتقویت بخش ترویج نیز جهت تقویت کشاورزان در عرصه تولید تاکید داشت.

آذربایجان‌غربی پایتخت کشاورزی ایران/ تحقق کشاورزی پایدار با مدیریت بهینه مصرف آب

احیای دریاچه ارومیه برای همه ایران مهم است/کشاورزی کم‌آب‌بر سیاست مهم وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه برای همه ما و همه مردم ایران مهم است، گفت: این موضوع برای مردم منطقه شمال غرب کشور مهم تر است و سیاست های احیایی در همین راستا دنبال می شود.

غلامرضا نوری قزلجه افزود: راهکار اصلی ما استفاده بهینه از آب است و رعایت الگوی کشت، تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر در این راستا در دستور کار قرار دارد.

نوری با ابراز خرسندی از افتتاح طرح های آبیاری تحت فشار در شمال آذربایجان غربی گفت: استفاده بهینه از آب برای ما بسیار مهم است و به همین خاطر در دومین سفر استانی در این منطقه حضور پیدا کردیم که اهمیت مصرف بهینه آب را یادآور شویم.

وی افزود: از مجموع ۶۲ هزار هکتاری که در آذربایجان غربی برنامه ریزی شده تا به سیستم های آبیاری مجهز شوند، امروز ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تمام شد و ۱۵ هزار هکتار باقی مانده را هم با همکاری وزارت نیرو در یک سال آینده افتتاح خواهیم کرد.

تکمیل زنجیره ارزش به اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی کمک می کند

نوری قزلجه بر تکمیل زنجیره ارزش در راستای اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: تقویت بخش کشاورزی موجب بی نیازی از واردات و خودکفایی در تولید می شود.

وی اظهار کرد: ما موظف هستیم امنیت غذایی کشور و معیشت و سفره های هموطنان را تامین کنیم و آن را تداوم و بهبود ببخشیم و با استفاده بهینه از منابع موجود در راستای افزایش تولید حرکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که در این مسیر لازم است از ظرفیت تمامی تشکلها، کشاورزان و مردم استفاده شود چرا که کشاورزان در میدان و صحنه عمل همواره حضور دارند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی از اولویت‌هاست

وزیر جهاد کشاورزی در سفر به آذربایجان غربی در نشست با نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی از اولویت‌های وزارتخانه است و باید تشکل‌ها مورد حمایت قرار گیرند، افزود: باید به تشکلها کمک شود تا به هر صورت که تمایل دارند شکل بگیرند.

وی با بیان اینکه واگذاری کارها به خود تشکلها مد نظر است، ادامه داد: همه تولید در بخش کشاورزی در اختیار تشکلها و تولیدکنندگان و فعالان این بخش قرار دارد و اگر جایی برای حضور آنها منع قانونی هست آن قسمتها را بدون هماهنگی کشاورزان پیش نمی بریم.

وزیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: هدف همه ما تامین امنیت غذایی جامعه است و همه درصدد انجام یک فعالیت سود آور اقتصادی هستیم و در مسیر دستیابی به اهداف باید با هم همدل و همراه باشیم.

آذربایجان‌غربی پایتخت کشاورزی ایران/ تحقق کشاورزی پایدار با مدیریت بهینه مصرف آب

تفویض اختیارات به استانهای مرزی در راستای توسعه فعالیتهای اقتصادی پیگیری می شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه درصددیم تا به استانداریها، استانهای مرزی و سازمانها و تشکیلات خودمان اختیارات بیشتری بدهیم، ادامه داد: این اقدام در راستای آن است تا آنها بسیار راحت، سیال و روان بتوانند با کشورهای همسایه فعالیت اقتصادی در حوزه کشاورزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تولید مرغ آرین و اصلاح نژاد آن با تحقیقات مستمر در دست اقدام است، اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی و اصلاح نژادی برای رسیدن این نژاد به ردیف محصولات خارجی و قابل رقابت شدن با آنها ادامه می یابد تا این مرغها در مسیر تولید قرار گیرد.

نوری قزلجه با بیان اینکه در موضوع گوشت مرغ هم‌ مسوول تولید و هم‌ مسوول توزیع هستیم، اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم تولید فدای توزیع شود و در این مواقع از تشکلها انتظار می رود ما را همراهی کنند و نباید اجازه ایجاد اخلال در بازار داده شود.

ما نباید اجازه دهیم تولید فدای توزیع شود و در این مواقع از تشکلها انتظار می رود ما را همراهی کنند و نباید اجازه ایجاد اخلال در بازار داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تعهدات ارزی و مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: مذاکرات لازم را با مسوولان بانک مرکزی در این خصوص داشته ایم و زمینه رفع مشکل هم به زودی فراهم می شود.

وی در خصوص خرید گندم از کشاورزان، گفت: بهای گندم خریداری شده از کشاورزان با توجه به تحویل پرداخت می شود و بخشی از مبلغ کلزا به تولیدکنندگان داده شده است.

تغییر الگوی کشت با اقناع کشاورزان تسریع می شود

استاندار آذربایجان غربی هم که در سالهای اخیر با توجه ویژه ای به بخش کشاورزی در مسیر مدیریت مصرف اب و حفاظت از منابع توام با کمک به افزایش در آمد کشاورزان حرکت کرده است براین باور است که تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

محمدصادق معتمدیان افزود: اقناع سازی با ترویج و فرهنگ سازی میسر است و تا همراهی و مشارکت مردمی نباشد، نمی توان به موفقیت در تغییر الگوی مصرف آب و کشت دست یافت.

وی اضافه کرد: ساماندهی آبهای مرزی از مهمترین پروژه هایی بود که در آذربایجان غربی از سالها پیش آغاز شده است و شامل عملیاتی در ۶۲هزار هکتار در اراضی شمالی و جنوبی استان می شود.

وی ادامه داد: ۱۳هزار هکتار از اراضی در جنوب استان و ۴۹هزار هکتار در نواحی شمال شامل اجرای طرح های آبیاری هستند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: این طرح که در سال های ۱۳۹۴ و ۹۵ آغاز شده است هم اکنون پیشرفت مطلوبی داشته و با اجازه رهبر معظم انقلاب و پیگیری های دولت و برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی سرعت خوبی به خود گرفته است.

هلدینگ های کشاورزی در آذربایجان غربی ظرفیتی برای توسعه کشاورزی پایدار هستند

معتمدیان گفت: هم اکنون حضور هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی و سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی استان نقش بسزایی دارد و سه هزار هکتار از اراضی استان توسط هلدینگ‌های کشاورزی در قالب مزارع پسته و گردو کشت شده که موجب کاهش مصرف آب به میزان ۴۵رصد و ارزش افزوده شده است .

وی با بیان اینکه سه حوضه‌ آبریز در استان از جمله حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه وجود دارد، اظهار کرد: در حوضه ارس با وجود بارندگی که وجود دارد نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب هستیم چرا که کشاورزی و آب در این بخش جزو پیشرانهای توسعه منطقه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در حوضه زاب امسال ۹۰۰ میلیمتر بارش داشتیم، ادامه داد: بایدشرایط تخصیص آب برای بهره برداران و مردم را توسط تعاونی ها فراهم‌کنیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است از ظرفیت مسوولیت اجتماعی هلدینگهای بزرگ استفاده کنیم تا مردم بتوانند از خدمات و سرمایه گذاری های انجام شده بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد و لازم است تکمیل طرح های نیمه تمام در این زمینه در ردیف اولویت‌ها باشد.

آذربایجان‌غربی پایتخت کشاورزی ایران/ تحقق کشاورزی پایدار با مدیریت بهینه مصرف آب

بستر صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی تسهیل شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز که دغدغه مند کشاورزان استان است و فاعلان این بخش بخشی از دغدغه های خود را برای وی بازگو کرده اند نیز در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی از وی خواست تا بستر صادرات محصولات کشاورزی استان، تسهیل و روان‌سازی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه آذربایجان غربی استان مرزی بوده و کشاورزی و صادرات میوه ها و محصولات کشاورزی از استان نیازمند توجه خاصی است اظهار کرد: لازم است تا کشاورزان بتوانند از این سرمایه و فرصت مرزی بودن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فعالان عرصه کشاورزی و دامپروری استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، اضافه کرد: یکی از این مسائل مهم ازدیاد کشتار دام‌های مولد توسط دامداران است که برای رفع این مشکل، نیازمند مدیریت موضوع هستیم.

یکی از این مسائل مهم ازدیاد کشتار دام‌های مولد توسط دامداران است که برای رفع این مشکل، نیازمند مدیریت موضوع هستیم.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: سیب درختی و صادرات آن مسأله دیگری است که به رغم تلاشهای استاندار آذربایجان غربی در این زمینه نیازمند توجه و حمایت خاصی هستیم.

وی با اشاره به موضوع تامین نهاده های دامی، بیان کرد: کمبود نهاده های دامی باعث می شود قیمت مرغ و گوشت در استان سیر صعودی داشته باشد و بهره مندی عموم از این محصولات دشوار شود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به مسأله قلع و قمع خانه باغها در اطراف ارومیه، اظهار داشت: این خانه باغها که تعداد آنها بسیار است با زندگی‌ مردم عجین شده و باید یک بررسی دقیق در این باره صورت گیرد تا مردم در این زمینه دچار مشکل نشوند.

حجت الاسلام قریشی با اشاره به صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت آن در بخش کشاورزی، گفت: رعایت میزان مصرف آب هم باید در این زمینه ملاحظه شود و مدیریت آن توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

آذربایجان‌غربی پایتخت کشاورزی ایران/ تحقق کشاورزی پایدار با مدیریت بهینه مصرف آب

به گزارش ایرنا غلامرضا نوری وزیر جهادکشاورزی که در دومین سفر استانی خود روز جمعه به استان آذربایجان غربی سفر کرده بود، ضمن بازدید و افتتاح طرح‌های کشاورزی در زیربخش آب و خاک و سیستم های آبیاری نوین در شهرستان‌های استان، یک پروژه شاخص کارخانه تولید انواع پوره، کنستانتره میوه تازه و رب گوجه فرنگی به ظرفیت ۹ هزار تن را در شهرستان‌ ارومیه افتتاح کرد.

افتتاح و بهره ‌برداری هم‌زمان چهار پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، دیدار با نخبگان، فعالان و تشکل‌های بخش کشاورزی از دیگر برنامه های سفر یک‌ روزه وزیر جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی بود.

آذربایجان غربی دارای ۶.۷ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در سال است که در سطحی بیش از ۸۰۰ هزار هکتار تولید روانه بازار می شود؛ ۲۳۵ هزار بهره بردار این استان در کشاورزی اشتغال دارند و گندم، سیب درختی، چغندر قند، عسل و فراورده های دامی از جمله تولیدات این استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha