۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85589099
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد اقتصادی کردستان در گرو حمایت از بخش تعاون

۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبر: 85589099
رشد اقتصادی کردستان در گرو حمایت از بخش تعاون

سنندج - ایرنا - فعالیت بخش تعاون در کردستان دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و تا رونق این حوزه و وضعیت مطلوب، هنوز فاصله زیاد است و این مهم با فرهنگ‌سازی کار مشارکتی و حمایت‌های مالی، قابل تحقق است.

به گزارش ایرنا، واژه تعاون را همکاری و یاری رساندن به یکدیگر معنا کرده‌اند که در بخش اقتصادی نیز به مفهوم ساده می‌توان به مشارکت جمعی در کار و سرمایه یکدیگر در قالب یک یا چند واحد تولیدی تلقی کرد که این بخش در دنیا مورد استقبال بسیاری زیادی قرار گرفته و طی چند دهه اخیر نیز در کشورمان، اهمیت آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

از طریق فعالیت‌های تعاونی، سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع‌تر ارتقا می‌یابد، به علاوه فرهنگ تعاونی، اساس دموکراسی و مشارکت مردمی ‌را استحکام می‌بخشد و در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی برای افرادی که با هوش و درایت خود طرز تفکر جمعی و احترام به افکار و عقاید یکدیگر را پذیرفته‌اند، منافع بسیاری را در پی خواهد داشت.

علیرغم ظرفیت بالایی که بخش تعاون در توسعه اقتصاد دارد اما آنطور که باید از این ظرفیت بالقوه استفاده نشده و براساس برنامه پنج ساله توسعه که سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور را برای بخش تعاون در نظر گرفته است، آنگونه که بررسی‌ها نشان می دهد هنوز تا رسیدن به این جایگاه فاصله بسیاری را در پیش داریم.
۱۳ شهریور روز تعاون و هفته تعاون، بهانه‌ای شد تا راجع به وضعیت تعاونی‌ها در استان و دلایل عدم موفقیت برخی از آنان با "فرزاد پیشکاری" مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، گفت و گویی انجام دهیم که مشروح آن در ادامه می آید.

ایرنا: ابتدا درباره جایگاه تعاونی و نقش آن در اقتصاد کشور بگویید.

پیشکاری: با توجه به اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، سند توسعه بخش تعاون و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، بای. حوزه تعاون در کنار بخش دولتی و خصوصی باید در توسعه اقتصادی کشور سهم ۲۵ درصدی خود را ایفا کند.

در سیاست‌های ابلاغی رهبری، این شرایط با ایجاد بانک توسعه تعاون، حوزه بیمه و صندوق ضمانت‌های بانکی و واگذادی صنایع و معادن مادر به بخش تعاون، فراهم شد که شاهد رشد تعاون در کشور باشیم.

ایرنا: چه تعداد تعاونی در کردستان فعالیت دارند و چند نفر از این طریق درآمد کسب می کنند؟

پیشکاری: در حال حاضر، ۲ هزار و ۲۰۰ تعاونی با ۱۸۵ هزار عضو در استان وجود دارد که زمینه اشتغال بیش از ۱۸ هزار نفر را فراهم کرده است.

لازم است به این هم اشاره کنم که امسال هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی برای رفع مشکلات حوزه تعاون به استان اختصاص یافته است که به صورت تسهیلات به تعاونی های مشکلدار و بخش های مختلف تعاون پرداخت خواهد شد.

ایرنا: تعاونی‌ها در حوزه مسکن و مصرف عملکرد خوبی نداشته‌اند، دلیل آن چیست؟

پیشکاری: به دلیل مشکلاتی، ما نتوانسته‌ایم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم، تعاونی‌ها نیازمند حمایت‌های مالی و بانکی با بهره کم هستند تا انگیزه‌ای برای کارآفرینان حوزه تعاون باشد.

اعتمادهای متقابل دچار گسست شده و باید احیا شود و فرهنگ کارآفرینی و کار مشارکتی و اعتمادها باید در کشور شگل بگیرد تا تعاونی‌ها به ویژه مسکن بتوانند موفق شوند.

تعاونی‌های مسکن از جمله تعاونی‌های مهر مسکن فعالیت‌های چشمگیری داشتند و ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان دادند.

یکی از دلایل موفقیت تعاونی‌های مسکن مهر، نیاز مردم و اعضا بود، به گونه‌ای که تعاونی و هیات مدیره‌ای را تشکیل دادند که نیازمند به مسکن و دارای تخصص بودند.

یکی از دلایلی که تعاونی‌های مصرف و مسکن دچار مشکل و گسست شدند، این بود که اعضای هیات مدیره دارای تخصص لازم نبودند و باید نیازهای واقعی را احصا و براساس آن برنامه‌ریزی کنند. بهرحال آن حس کار مشارکتی و گروهی باید فرهنگ سازی شود، ضمن اینکه اعضای هیات مدیره به این نقطه اشتراک برسند که براساس یک نیاز و کار مشترک هدفی را ترسیم کرده‌اند، بنابراین برای رسیدن به این هدف مشترک، تعامل، کار گروهی و مراودات دلسوزانه نیاز است.

ایرنا:با توجه به اینکه تامین گردش مالی از مهمترین مشکلات تعاونی‌ها و واحدهای تولیدی است، آیا تعاونی‌ها از مشوق‌های دیگری غیر از تسهیلات بانکی برخوردار هستند؟

پیشکاری: تعاونی‌ها نیازمند حمایت‌های مالی هستند و دولت باید به این مهم برسد که تسهیلات با بهره بانکی کم در اختیار آنان قرار دهد و این نگاه ویژه باید در بدنه دولت حاکم شود و به این واقعیت برسند که تعاون می تواند نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

در سایه تعاون و همکاری است که می توانیم به اهداف کلان اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی برسیم.

تعاونی‌ها به جز بحث تسهیلات، باید در حوزه مالیات هم به آنان توجه شود، ضمن اینکه کاهش بروکراسی اداری و توجه دستگاه‌ها و مسئولان به صادرات این تشکل‌ها نیز ضروری است.

در سند توسعه بخش تعاون که ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱، توسط هیات دولت مصوب شد، دستگاه‌های زیربط مثل جهاد کشاورزی، صمت و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مکلف شدند با همراهی وزارت تعاون و با توجه به ماده ۹ سیاست‌های ابلاغی رهبری در ایجاد تعاونی‌ها، طوری عمل کنند که سالانه به ۲ درصد رشد در حوزه تعاون برسیم و این مهم نیازمند دستگاه‌های متولی و نگاه کارآفرینانه، خلاقانه و گروهی و مشارکتی باید توسعه یابد و معتقدم ایت کار گروهی باید از خانواده‌ها شروع شود، به این معنا که والدین فرزندان را طوری تربیت کنند که حس مسئولیت پذیری در آنان ترویج و در نظام آموزشی و آموزش عالی هم همین نگاه مشارکتی به امور، نهادینه شود که کمک بسیار خوبی به توسعه اقتصادی نیز خواهد کرد.

۱۳ شهریور ماه به نام روز ملی تعاون و ۱۶ تا ۲۲ شهریور ماه به نام هفته تعاون در تقویم رسمی کشور نام گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha